Geigermätare

Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Geigermätare

Inlägg av björn »

Är det någon här i skåne trakten som har en geigermätare? Tänkte försöka mäta ifall en del lättbetong i vårat hus är sk blåbetong (ej blå men verkar vara någon väldigt "luftig" typ, och hus byggt på 50-talet...) eller ej.
Jag vet att man kan anlita folk till detta men det hade varit kul att få ett snabbt indikativt värde på egen hand :)

Skall sätta ut dosor för långtidsmätning men det är ju inte rätt tid för det nu :(
Senast redigerad av blueint 29 juli 2010, 19:14:29, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: -Hej
Användarvisningsbild
Humulus

Re: Geigermätare

Inlägg av Humulus »

Bor ju dessvärre i Linköping så det är ju inte så nära, annars hade du kunnat låna en av mig.
Ett tips dock - har du kollat med din kommun? En del kommuner har mätare för utlåning!
Har du någon bild på din betong? Är den inte grå/blå så tvivlar jag på att den är gammastrålande.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Betongen är grå, en del är dock lite grå-blå. Jag har inte koll på ifall den strålande betongen enbart användes till block eller om det även var till betong.

Huset är ett kanalmurat tegelhus och det enda som jag kommit fram till som skulle kunna stråla är betongen på tegelns inisida. Som det verkar så är väggarna byggda utifrån och in med Tegel->luftkanal->tegel->"betong som är pålagd mot tegel och är grå till grå-blå"->puts.

Kommunen hade tyvärr ingen mätare.

Mvh , B

p.s Synd att jag inte visste att du har instrument innan helgen då tjejens föräldrar körde ner från Sörping i fredags och hem idag, kanske hade kunnst lånat med då...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Knacka bort en bit och skicka med posten.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Zeus: Det fungerar inte (om det inte är en väldigt stor bit)
Seroster

Inlägg av Seroster »

zeus skrev:Knacka bort en bit och skicka med posten.
I terrorismens tider?
Tror att posten blir lagom glada om du börjar skicka radioaktiva saker =P
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Fast den radioaktiviteten är väldigt låg och inte speciellt lätt att mäta, värre borde då att beställa några askar thoriumlegerade TIG elektroder med posten, dom ger faktiskt ett ganska kraftigt utslag på geigermätaren. :badgrin:
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Ännu värre är att skicka farfars gamla självlysande klocka eller mormors orangeglaserade
keramiktallrickar från 40-talet... :D
Skriv svar