Labbkort till AVR & PIC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Labbkort till AVR & PIC

Inlägg av Glenn »

Fast ICSP-pinnarna dubblerar ju som annat också, typ IO-pinnar :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jo, det har du rätt i, men man slipper iaf tänka på att dom inte sitter likadant (samma par) på alla kretsar.
Sen kan man använda småkorten löst, om man lägger in power även på dom.
Men hur man gör dom är helt fritt.
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Jag har använt några reläkort från Etteam och dom har jag beställt via futurlec. Dom har lokaler på samma gata i Bangkok och det går att ta hem etteam-kort som inte listas från futurlec.

Manualerna är på "Thai-engelska", så det kan vara lite krävande att förstå funktion.

http://www.etteam.com

http://www.futurlec.com/

* Jag gillar inte att ha det bakvänt, att räkna från 7 till 0, men det underlättar att ha likadant. *

Jaha, du tycks föredra att räkna 6,7,4,5,2,3,0,1...

eller har du kontakten på baksidan?
Senast redigerad av barbarossa 29 juni 2010, 13:43:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Frun kommer från Thailand, så hon kan nog hjälpa.
Hennes bror bor i Bangkok och kan säkerligen hjälpa till att skaffa grejjerna och skicka dom.

Föresten, dottern är där just nu och kommer tillbaka ca 15/08 så hon kan ta med saker om
det inte är för stort och tungt.

* Jaha, du tycks föredra att räkna 6,7,4,5,2,3,0,1... *
Nja, det kan jag väl inte helt hålla med om, men... :D
Det är IDC-kontakterna som numreras så.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Har tänkt om lite vad det gäller småkorten. Det blir inte lätt att göra nån design som passar allt.
Så då satte jag en DIP40-pinnars mitt på kortet. Där kan man stoppa i småkort med andra
processorer på. Sen drar man luftledningar till en grupp som ligger till höger för DIP40-hållaren.
Från den gruppen drar man även luftledningar till det man behöver för stunden. Då väljer man
också vilka portar det ska kopplas till i stället för att ha fasta som microE har på sina kort.

Glöm inte att följa med i ändringarna i filen nedanför. Det är där konstruktionen försigår just nu.

http://jojje.eu/ElektronikForumet/Labbkort.pdf
OBS: Filen ändras dagligen.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det tar sig hela tiden, har du schemat klart oxå?
Det finns kanske lite användbara ideer här: http://melabs.com/downloads/labx1sch.pdf
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tackar, ska titta mera noga senare.

Attans otur. Igår blev jag inlaggd på sjukhuset igen för lungorna hade blivit mycket sämre.
Kunde knappt andas efter en tur på toan, men det känns lite bättre nu i alla fall.
Förhoppningsvis går det åt rätt håll, men i natt och på förmiddan kändes det som det
bar av åt fel håll. Svårare och svårare och kortare andetag för varje timme.
Inget skönt när man känner att luften inte kommer helt ner i lungorna. :(
Det var platsbrist på KS Solna föresten, så nu ligger jag på KS Huddinge.

Frun kom idag med datorn, så nu kan man för hoppningsvis göra lite nytta
när man ändå bara ligger här å väntar på nästa matleverans. :D

Har tänkt lite under tiden på hur jag vill ha det.Kanske man ska göra enklast möjligt
på "moderkortet". Ha en IC-hållare till en 40-pinnar. Power, alla in/ut med yttervärden
och massa honkontakter till alla portarna. Då kan man använda luftledningar till det man
behöver, och även välja lämpliga portar som är tillgängliga.

Får göra ett lite uppehåll nu, dom ska sätta nål för att få kontrast till en ny CT.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Fan va trist att behöva sjukhusvård, hoppas att det löser sig och du får komma hem snart.
Du kan ju inte ligga där o mygla när folk på forumet väntar på vidare utvecklig av labbkortet! :D
Krya på dig! :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tack Andy. Ska försöka friskna till så fort jag kan, men inte bara för er skull,
nu ska jag vara riktigt fräckt egotrippad för en gång skull. :lol: :lol:

Kände inte så väldigt mycket för att skriva vidare när jag kom tillbaka. :cry:
Först skulle dom ta blodprov från pulsådern, där det går syrerikt blod från hjärtat.
Till slut hittade dom ett ställe. Faktiskt gjorde det inte så ont, men obehagligt.
Eftersom dom har stuckit mig i nästan varenda liten åder, så var det snudd på
omöjligt att hitta nåt ställe där dom inte varit eller det inte spruckit. Efter all
kortison genon flera år så är kärlväggarna så tunna så dom spricker för det minsta.
Efter mycket om och men fick hon in en nål som dom kunde använda till kontrasten.
MEN när dom skulle spruta in den vid Datortomografin, så måste dom trycka på fort.
Det gjorde så ont så kroppen sprattlade till så jag slog nästan i kanten på "hålet".
Satan i gatan, det var inte skönt. En annan sak dom kanske ska göra om är att
köra ner ett bronkoskop i lungorna igen. Det var bland det äckligaste/
mest skrämmande jag varit med om. Om dom inte hittar ut vad orsaken är,
så ska dom göra om det dom närmaste dagarna. :shock:

Nä nog om det, nu ligger jag här med min syrgas insprutande i näsan å får tänka på
nåt annat mera trevligt, tex labbkort, he he he.

Som jag började på förut, så tänkte jag meg att ha en stor krets och dra ledare till
en ”bank” med honkontakter till alla in/utgångar. Alltså PORTA till PORTD blir
det väl. Därifrån drar jag luftledningar till det jag vill använda mig av. På så sätt
så kan man välja vilka in/utgångar man vill använda och man blir inte låst av
förutbestämda val. Orsaken att ha honor är att tar labbsladdarna slut, så är det
bara att skala vanliga enledare å sticka ner. Har sett på några labbkort att det finns
massa hål på ett utrymme, men där måste man löda fast trådarna, och alla vet ju
hur ett sånt ställe ser ut efter några avlödningar. :vissla:

Sen ska jag ha alla portar åtkomliga i en rad till höger, som på tex korten från microE.
Där kan man trycka fast småkort innehållande tex ir, hf, mina kontrollerkort och servon.
Tex USB och power ska vara fasta kontakter till vänster. Ska nog även gå ifrån att ha
alla portar dragna till switchar, men avstängningsbara lysdioder ska alla ha. Även ett
numeriskt tagentbort (4x3) ska ha sin plats och kanske 8 switchar som man drar
luftledningar till. Ska även ha andra processorer på småkort som passar i DIP40-hållaren.
En sak jag fundrar på där. Ska jag skippa DIP40-hållaren och dra isär lite och lägga
”banken” i mitten och ha alla processorer på småkort? Fördelen är att man har alla portar
i ordning, men nackdelen att det blir marigare att designa stora kretsar + att det tar tar
större plats, om man inte lägger nåt i platsen under som inte ”syns” med en krets fasttryckt.

Vad tycks, har jag kommit fram till nåt som verkar bra, eller är jag ute på ”bärtur” igen?

http://jojje.eu/ElektronikForumet/Labbkort.pdf
OBS: Filen ändras dagligen.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Fy, det låter väldigt jobbigt. :( Tur att du har en positiv inställning i alla fall.
Jag tror jag representerar alla på EF när jag säger att ”vi håller tummarna!”. :tumupp:

Ang. DIp-40 hållaren så är min personliga uppfattning att Den vill man gärna ha kvar.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tack för det. Känner mig iaf lite bättre idag än igår. Så dom kanske är på rätt väg.
Har fått lite mera mediciner nu. Tex en inhalator med nåt jox i. Det satte iaf igång
hjärtat för fullt. Trodde skiten skull komma ut, tom frun som satt två meter bort
hörde hur det slog + gjorde kullerbyttor. Dom skickade efter en läkare men han sa
att det var normalt med det joxet. Faan, kunde dom inte sagt det på en gång. :roll:
Joxet är till för att öppna luftvägarna + att stimulera hjärtat. Det sista var ju tydligt. :doh:

Jag sätter tillbaka den normala DIL40-pinnarn på ovansidan igen. Sen drar jag ut portarna
på andra sidorna, så PORTA kommer till höger. Får väl gå likabra det då. Men jag vill behålla
att man har småkort. Det är flera fördelar med det. Tex att man inte behöver flera hållare
på det stora kortet, sen kan man ha processorspecifika saker på lilla kortet + kristall och reset.
Skulle det komma nya pinningar, så slipper man byta hela skiten, och det blir lättare om man
mot all förmodan vill använda PIC. Man kommer iaf åt allt på ett lätt sätt. Ska se vad jag får
till och lägger upp ny fil senare. Kan iaf inte sova så mycket. Har knappt sovit sista veckan.
Bara fem tio minuter i taget. Så totalt blir det väl mellan en halvtimme å en timme per dygn.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Go kväll jojje,

När du ändå håller på med 40 pin så kanske du ska se till att ha plats för en 'snabb-sockel' ja du vet nog vad jag menar. Dessa tar ju lite mera plats rent fysiskt på kortet.

Hoppas ny att det nya 'joxet' fixar till gubben så han kan få åka hem snart igen.

Ha de

Bengt
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Hejsan Bengt.

Är det en sån med en spak på så man kan öppna lätt?
Brukar inte dom kosta skjortan?
Vart har dom såna i såna fall till bra pris?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Precis en sån med spak, nollkrafts sockel heter det visst 48-174-33
Så infernaliskt dyrt är det ju inte men det finns väl billigare på Ebay.

ebay # 270512629201
snigelen

Inlägg av snigelen »

Jo ZIF-socklar är dyra, men elctrokit har 40 pinnars för 99:- vilket jag tycker är ett hyffsat pris.
Skriv svar