Ang. spänningsregulator till solpanel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lolcat

Ang. spänningsregulator till solpanel

Inlägg av lolcat »

Jag har en solpanel som ger en spänningen runt 20 volt mätt med multimeter, och planerar att koppla denna till följande "solpanels-kontroller": http://www.yoosmart.com/cmp12-solar-cha ... deals.html.

Frågan är om jag behöver jag en spänningsregulator typ LM2940CT-12 från ELFA som konverterar denna icke standard spänning till 12 volt innan jag kopplar panelen till kontrollern? (Kontrollern tar antingen 12 eller 24 volt).

Solpanelen är denna: http://cgi.ebay.com.au/10-Watt-Solar-Pa ... 3358wt_880

Hoppas ni förstår min fråga. Jag är inte speciellt kunnig på detta område.
Borre

Re: Ang. spänningsregulator till solpanel

Inlägg av Borre »

Det står ingenting om vilken spänning regulatorn tar, endast att den är för 12V eller 24V system, spänningen den laddar batteri/driver övrig utrustning med. Du måste alltså ta reda på vilken inspänning den tål.

Linjärreglering med den regulatorn är hur som helst helt fel lösning eftersom du bränner bort så mycket effekt.
Senast redigerad av Borre 2 juli 2010, 17:01:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Solpaneler brukar alltid ge runt 17-22 volt, och det står i annonsen att solpanelen ska kopplas direkt till regulatorn. Och det är väl en del av poängen med regulatorn, att reglera laddspänningen.
Finns en del intressant att läsa om solkraft på 24volt.eu.
lolcat

Inlägg av lolcat »

Jo, jag kom på det nu också. Spänningen från solpanelen är inte alls "onormal", det är bara jag som är paranoid.

Tack så mycket.
Skriv svar