1,2GHz VS 2,4GHz

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
sonocronic

1,2GHz VS 2,4GHz

Inlägg av sonocronic »

Hej!

Jag ska sända Video / Audio via en 1,2 eller 2,4 GHz sändare och funderar på vilken av dom jag skall använda.

Olika frekvenser har ju olika egenskaper och jag har för mig att 2,4 studsar väldigt. Har 1,2 bättre penetrationsförmåga?

Tack för era svar!

/S
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: 1,2GHz VS 2,4GHz

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

har möjlighet att få tillstånd för 1.2 ghz?
det är ju inget fritt frekvensband i sverige i varjefall
sonocronic

Inlägg av sonocronic »

Min fråga var inte om man får sända på dom frekvenserna i Sverige utan vilken som är bäst att använda för ändamålet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är ju svårt att säga eftersom du inte har beskrivit ändamålet. Sända video/audio säger inte så mycket.

Vilka sträckor? Vilken terräng? Antennhöjder? Fasta eller rörliga platser? Är riktantenner ok?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Min fråga var inte om man får sända på dom frekvenserna i Sverige utan vilken som är bäst att använda för ändamålet.

Men om det inte är tillåtet stt sända på den så går den ju fetbort iallafall under begreppet "sämst för ändamålet". Du har ju ingen nytta av en frekvens där du inte kan sända något...
sonocronic

Inlägg av sonocronic »

Ändamål:

Receivern sitter på ett tak.

Transmittern är rörlig och kan befinna sig alltifrån bakom ett hus, långt bort, nära... ja var som...

Riktantenner är därav uteslutet...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du hittar ingen licensfri lösning som klarar det rakt av. Jag rekommenderar att istället skicka via tcp/ip och använda mobilt bredband.
sonocronic

Inlägg av sonocronic »

Haha... att det ska vara så svårt att få svar på en fråga...

Ok ok ok.

Låt säg att jag befinner mig på en plats där båda dessa frekvenser är godkända för sändning på höga effekter, låt säga 3W och att jag ska sända Video / Audio via en 1,2 eller 2,4 GHz sändare och funderar på vilken av dom jag skall använda och att receivern sitter på ett tak, transmittern är rörlig och kan befinna sig alltifrån bakom ett hus, långt bort, nära... ja var som nära marken och att riktantenner är uteslutna...

Låt säg att det är på detta sätt.

Vilken är då den bästa frekvens att använda?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det beror på.

Du försöker få ett svar som inte finns.

För att förtyliga: Det beror på terrängen (och den skriver du ju att den kan variera, det som är bra när sändaren befinner sig bakom ett hus är inte bra när sändaren har fri sikt), vad det finns för störkällor (men eftersom vi inte vet i vilket land du tänker använda den vet vi ju inte hur frekvensbanden används), vad du tänkt använda för typ av modulering (sån digital modulering som används av DVB-T är t.ex. inte lika känslig för reflekterade signaler som om man kör vanlig klassisk analog modulering) och en massa andra faktorer.
sonocronic

Inlägg av sonocronic »

@Nerre: Ok så för din del hade det kvittat totalt?

Jag kan väl säga att det för det mesta kommer vara fri sikt men ibland bakom hus.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nej, kvittat totalt hade det inte gjort, men det är inte de parametrar som du räknat upp som hade styrt mitt val.

Jag hade först och främst tittat på vilka frekvensband som får användas och vad de används till i de områden där jag tänkt använda utrustningen.

Andra steget hade väl varit att titta på moduleringstekniker och tillgänglighet på hårdvaran.
sonocronic

Inlägg av sonocronic »

Ok, låt säga att det är långt ute i bushen och att det är väldigt lite "störningar" och radio som används i området och att det är analog modulering som används.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

lägre frekvenser gål igenom bättre genom hindre i form av träd och liknande
sonocronic

Inlägg av sonocronic »

Kalas... Då väljer jag 1,2.

Vet ni om pts söker av områden efter folk som sänder på felaktiga frekvenser/styrkor?
Eller är det så att dom går ut och söker först om folk klagar?

Kommer nämligen sända långt in i skogarna så jag tror inte direkt det är nån som störs av det plus att det inte kommer bli mer än stötar om kanske 30min varannan månad.

/S
Nerre

Inlägg av Nerre »

1,2 GHz används såvitt jag kan se av bland annat flyget och satellitnavigering.

Och du TROR att du inte kommer att störa nån?

Det är säkert jättebilligt att råka störa ut trafikflyget.
Skriv svar