Ljusmätare för 3D-animering
Ljusmätare för 3D-animering
Jag har grejat rätt länge med 3d-animering på fritiden och nu gick jag nyss en kurs i Blender. En sak jag tycker är svår är att få till ljuset rätt ifall man ska matcha 3D mot t.ex en bild eller film.
Tänker mig att man har en hyfsat lång pinne med en boll längst ut. På "bollen" sitter ett antal fotodioder eller -transistorer i olika riktningar som känner av ljuset. Infon överförs sen till datorn där man får en bild över hur ljuset är fördelat över "bollen".
Något som finns redan? Ja, mest troligt men till vilket pris?
Tänker mig att man har en hyfsat lång pinne med en boll längst ut. På "bollen" sitter ett antal fotodioder eller -transistorer i olika riktningar som känner av ljuset. Infon överförs sen till datorn där man får en bild över hur ljuset är fördelat över "bollen".
Något som finns redan? Ja, mest troligt men till vilket pris?
Re: Ljusmätare för 3D-animering
Gick själv en blender kurs förra året.. mycket trevligt program.
Men förstår inte riktigt din frågeställning.
Skulle du vilja rendera upp ett rum med rätt ljussättning och mäta upp rummets ljus för att kunna reproducera det?
I vanliga fall så använder man minst 3 ljuskällor för att belysa en renderad scen..
även om det är "dagtid" där det normalt bara är en ljuskälla (solen).
Men förstår inte riktigt din frågeställning.
Skulle du vilja rendera upp ett rum med rätt ljussättning och mäta upp rummets ljus för att kunna reproducera det?
I vanliga fall så använder man minst 3 ljuskällor för att belysa en renderad scen..
även om det är "dagtid" där det normalt bara är en ljuskälla (solen).
Förstår inte exakt hur du menar heller men du är nog på rätt spår. Säg att jag vill spela in en film i min lägenhet och sen lägga till 3d-effekter i den. Då tar jag min pryl under filmningen och sparar ljusdata där mina 3d-objekt kommer vara. Nästa steg kan vara att göra ett blenderscript som skapar lampor utifrån ljusdatan, eller att man gör det manuellt. Målet är iallafall att ljussättningen på mitt 3d-objekt ska stämma med det verkliga ljuset i rummet på filmen/bilden.
vore det inte bättre att göra en qtvr bild på lämpligt ställe, mycket högre upplösning
Nej det är alldeles för krångligt. Allt jag behöver är lite info om hur ljusstyrkan är på den plats där jag ska lägga in 3D-effekter så att skuggor på objektet stämmer överens med verkligheten. Exempelvis om jag har ett fönster i rummet så vill jag ju att ljuset ska se ut att komma därifrån. Vore så enkelt om man bara kunde hålla fram prylen och trycka på en knapp så finns det sparat.
edit: Men visst en qtvr skulle kunna användas för att få fina reflektioner i objekten. Problemet är att det är så mycket bökigare ifall det är nån snabb scen som ska göras, och det blir svårare att få ut direkta ljusnivåer hyfsat linjärt ur bilder antar jag eller?
edit: Men visst en qtvr skulle kunna användas för att få fina reflektioner i objekten. Problemet är att det är så mycket bökigare ifall det är nån snabb scen som ska göras, och det blir svårare att få ut direkta ljusnivåer hyfsat linjärt ur bilder antar jag eller?
Aha.. du var ute efter att använda tex ett foto som bakgrund till din scen.
Hmm... Hur man gör i "verkligheten" hade varit intressant.
Hade nog gått att göra ljusmätningar i rummet och mäta på hur skuggorna står för att få ljuskällans placering.
Hmm... Hur man gör i "verkligheten" hade varit intressant.
Hade nog gått att göra ljusmätningar i rummet och mäta på hur skuggorna står för att få ljuskällans placering.
Problemet är ju att för att få exakt mätning så måste din "mätkula" i princip vara en kamera. Hur ska den annars kunna lista ut hur många ljuskällor som finns?
En ljussensor av nåt slag kan ju bara känna av hur mycket ljus som faller på den, inte från hur många källor det kommer.
Genom att skärma av (med t.ex. ett rör) så kan man få sensorn att bara känna av ljus som kommer från en viss riktning, men du kommer behöva väldigt många såna rör och sensorer för att täcka hela sfären. Om du t.ex. bara har åtta "kvadranter" (det heter säkert nåt annat om det är sfäriskt) så blir det ju alldeles för lite information för att det skall vara användbart.
En ljussensor av nåt slag kan ju bara känna av hur mycket ljus som faller på den, inte från hur många källor det kommer.
Genom att skärma av (med t.ex. ett rör) så kan man få sensorn att bara känna av ljus som kommer från en viss riktning, men du kommer behöva väldigt många såna rör och sensorer för att täcka hela sfären. Om du t.ex. bara har åtta "kvadranter" (det heter säkert nåt annat om det är sfäriskt) så blir det ju alldeles för lite information för att det skall vara användbart.
En teknik går ut på att fota en kromad kula och på så sätt skapa en enviroment- eller lightmap.
se nedan för exempel på hemmapul med en julgranskula.
http://www.myanimator.com/research/hdri_ibi/notes/
se nedan för exempel på hemmapul med en julgranskula.
http://www.myanimator.com/research/hdri_ibi/notes/
Japp låter som de du söker efter är Hdri bilder. Roliga att ta ifall du har en bra kamera, Antingen kulan, eller så kan du försöka bygga dig en Panorama - rig som jag börjat på med inte riktigt blivit klar med..
Lättaste och snabbaste sättet är 2 till 4 bilder med Fisheye lins på en full-frame systemkamera.. (Dvs minst 3 exponeringar per bild då i Raw)
Går i tex maya att Exportera en Hdri bild till vanliga ljus också, Bör finnas något liknande till blender
Lättaste och snabbaste sättet är 2 till 4 bilder med Fisheye lins på en full-frame systemkamera.. (Dvs minst 3 exponeringar per bild då i Raw)
Går i tex maya att Exportera en Hdri bild till vanliga ljus också, Bör finnas något liknande till blender
Hmm, ja jag förklarade ju ganska bra i första inlägget att jag ville använda mig av billiga prylar. Fisheye och fullframe då talar vi säkert 25kkr-klassen, minst. Nyckelorden är snabbt, enkelt och billigt.
Det där med julgranskula eller liknande skulle möjligtvis kunna fungera men hur blir det ifall ljuset kommer exempelvis bakifrån genom ett fönster så att det blir skugga mot kameran?
Det där med julgranskula eller liknande skulle möjligtvis kunna fungera men hur blir det ifall ljuset kommer exempelvis bakifrån genom ett fönster så att det blir skugga mot kameran?
Man fotar flera bilder (ex. från nord, öst syd och väst) mot kulan, bilderna kommer då överlappa varandra ordentligt och de bitar som innehåller otrevliga skuggor eller kameran själv kan då tas från andra bilder där de inte är med.
Och fotar man kulan blir det ju som jag skrev: Sensorn blir i princip en kamera, du får en sfärisk bild av omgivningen.