phono-förstärkare, utan RIAA?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
glemmy

phono-förstärkare, utan RIAA?

Inlägg av glemmy »

Hej!
Jag har ett litet problem.
Vill koppla en vinylspelare till datorn och köra så kallade "vinyl control"-skivor.
Kort förklarat innebär det en speciell vinylskiva med en enda ton (kan vara runt 500Hz kanske, svagt ökande utmed skivan) vilket gör att datorn kan förstå var på skivan nålen befinner sig.

Vinylspelaren har ingen förstärkning och jag har ingen phono-ingång på ljudkortet.

Har sett byggsatser men dessa är ganska komplicerade och därmed dyra eftersom de innehåller RIAA-steg och har krav på hifi.

Jag vill bara ha någon linjär förstärkning så billigt och okomplicerat som möjligt. :)
Är det möjligt?

Tack på förhand.
JanErik

Re: phono-förstärkare, utan RIAA?

Inlägg av JanErik »

Nåt sånt kanske: http://en.wikipedia.org/wiki/Operationa ... _amplifier
Förstärkning runt 10 ggr låter väl lämpligt. En per kanal.
Sätt en resistor mellan ingången och jord, kanske 100k, och en kondensator på utgången, 1uF plast. Behövs dubbel spänningsmatning till operationsförstärkaren, två st 9 V batterier funkar bra.
glemmy

Inlägg av glemmy »

Kanon, tack!
Var inne och sökte runt lite på OP-förstärkare på ELFA tidigare då jag hade för mig att dessa gjorde något sådant.
Tar gärna emot tips på någon speciellt lämplig OP.

Förklara gärna dubbel spänningsmatning, det känner jag inte till.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

En vanlig mikrofonförstärkare bör fungera.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Men du har inte mikrofoningång i datorn då?
glemmy

Inlägg av glemmy »

Tyvärr inte! Är ett lite speciellt kort (har låga latenser, mer för musikproduktionshållet tror jag) som har analog in/ut (rca), spdif in/ut och midi in/ut.

Har tänkt ge det ett försök med en TL1702 och lämpliga motstånd runt den. Fick hjälp från ett annat forum där RIAA-kompenseringen utelämnades i ett kopplingsschema för just ett 'diy' RIAA-steg.

Antar att det borde fungera tillfredställande. Eller? :)
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Men är inte RIIA även en algoritm?
För att kompensera tiden det tar för nålen att vandra från höger till vänster?
Jag byggde en mixer på det glada 80talet med tl072'or och den funkade. Men det var inget bra ljud i den. (jag kan ha fel).
Men annars funkar det utmärkt att koppla in en MM pickup i micuttaget på datorn.

Såg ditt sista inlägg.
Men vad ska du ha vinylskivan till? (bara nyfiken)
glemmy

Inlägg av glemmy »

Kompensera tiden? Hänger inte riktigt med :(

Vinylskivan är endast till för att datorn ska kunna ta "information" från skivspelaren.
Var på skivan nålen befinner sig, hur fort skivan snurrar, om den snurrar baklänges etc.

Tanken är en variant av detta men mitt är lågbudgetversionen där jag i princip endast köpt skivan för £13
http://sweetwaveaudio.com/sales/rane/se ... h_live.php

Jag kopplar skivspelaren till ljudkortet och ett program tolkar informationen och synkar en mp3-låt som spelas upp i högtalarna.
Känslan blir precis som att mp3-låten är inspelad på skivan men den ligger på datorn.
Finns open source-program för detta, t.ex xwax och mixxx.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ostboll, nej, det är ett filter som komprimerar låga frekvenser vid inspelning, för att begränsa gravyrnålens utslag, dvs för att få väggarna mellan spåren lite tjockare, samtidigt höjjer den nivån på de höga frekvenserna för att motverka knäpp och sprak mm
Vid avspelning gör RIIA filtret det motsatta, dvs dekomprimerar de låga frekvenserna.

Dvs en RIAA förstärkare har inte en rak frekvenskurva, förstärkningen är högre vid låga frekvenser och lägre vid höga.
Brytpunkten är 1000Hz, med runt +20dB vid 20 Hz och -20 dB vid 20 kHz

Det finns dessutom en eller två ytterligare varianter på RIAA kurvan, om de verkligen användes vet jag inte, men det är ett extra brant högpassfilter vid 20Hz, för att klippa bort Rumble samt en utplattning till den absoluta övre gränsfrekvensen 50kHz

Mer intressant info här och wikipedia

Men för att återgå, det finns ju hyffsat billiga ria förstärkare att köpa, Kjell o Co till exempel.
Alternativt en vinylsvarv med USB
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Känslan blir precis som att mp3-låten är inspelad på skivan men den ligger på datorn.

Ahh. Det blir alltså möjligt att köra scratching och andra vinyltricks gentemot en MP3-låt på datorn. Häftigt! :razz:
Skriv svar