Gemensam komponentdatabas för EF-medlemmar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.

Skulle en gemensam komponentdatabas vara intressant för dig?

Ja
45
63%
Nej
14
20%
Kanske
12
17%

Antal röster: 71
Användarvisningsbild
jesse

Re: Gemensam komponentdatabas för EF-medlemmar

Inlägg av jesse »

Om någon gör en smart komponentdatabas är jag intresserad för egen del hellre än en gemensam. Men det vore väl kul om man hade en gemensam också?

Eller: om du erbjuder plats för folks privata databaser på nätet, så kan man kryssa i en ruta om man vill att den även ska visas i den gemensamma :idea:

Sen lär man väl märka om vissa personers grejer alltid är slut / inaktuella. Men det ökar ju kommunikationen mellan medlemmar , det tror jag är positivt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

bos skrev:
TomasL skrev:Hmm, förstår faktiskt inte nyttan, ELFA, Farnell, Digikey mfl har ju faktiskt redan bra databaser.
Sen när fick ELFA m.fl koll på vilka komponenter du har?

/quote]
om man saknar en komponent - kunna göra en global sökning i databasen och få upp en lista på användare som har komponenten i fråga.
Elfa har allt jag inte själv har, tar max ett dygn.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

jesse skrev:Eller: om du erbjuder plats för folks privata databaser på nätet, så kan man kryssa i en ruta om man vill att den även ska visas i den gemensamma :idea:
Det är det som är huvudtanken. Jämför med den där siten - vars namn jag nu inte minns - där man kan göra katalog över sina filmer. Man gör katalogen för eget bruk, men man kan - om man vill - dela med sig innehållet till andra.

Tanken är alltså inte en "komponentbytar-site" (som någon annan redan har en tråd om här på EF) utan snarare en innehållsförteckning på användares egna komponenter, med den valfria möjligheten att låta sina komponenter vara sökbara för andra användare.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det låter grymt bra - bara det går att backa upp innehållet säkert, och gärna att man får del av koden också, så att inte alla mina tiotusen poster försvinner en dag när administratören har tröttnat på projektet.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Precis, öppen källkod osv. Så man kanske kan vara flera som hjälps åt och utvecklar. :)
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Intressant tanke. För sådana som mig som inte sitter på några stora lager är det knappast lönt. Men det här är ju ett sätt att kunna söka efter udda komponenter som kanske inte är tillgängliga på ELFA, och samtidigt en metod att marknadsföra dem. Jag tror att man skulle behöva en "Jag är villig att sälja dessa"-ruta på varje post. På så vis kan man lägga upp de 4999 återstående motstånden som säljbara, men undvika att få förfrågningar på sitt halvtomma 100-pack av 1N4148.

Jag tror att ett av de största problemen är fångat i första posten:

Kod: Markera allt

Komponent    Beskrivning   Antal  Ägare    Kapsel
LED-GR       Grön LED      900    blueint
...om komponenterna specas på det här viset kommer de aldrig bli sökbara eller intressanta för andra än en själv. Finns det någon standard på hur komponenter ska specas i sådana här sammanhang? I de flesta fall vill man ha en tillverkarbeteckning (så man slipper fråga om det). Ibland kan man dock vara i behov av en hel hög hålmonterade 5mm gröna LED:s, oavsett tillverkare. (Måste dock tillägga att det ska vara lite mer exotiska komponenter för att jag skulle få för mig att söka där)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

...om komponenterna specas på det här viset kommer de aldrig bli sökbara eller intressanta för andra än en själv. Finns det någon standard på hur komponenter ska specas i sådana här sammanhang? I de flesta fall vill man ha en tillverkarbeteckning (så man slipper fråga om det).
...och just detta kan vara mycket svårt att uppfylla (i alla fall i mitt fall). Jag ligger på lådor med komponeneter men har ingen aning om fabrikat och specar i många fall :doh: Att lägga ner tiden för att lägga upp alla komponenter på ett sätt som gör det intressant för andra än mig själv ser jag som omöjligt (i mitt fall åtminstonde). Men som sagt, att använda den för eget bruk körd på en lokal dator utan nätverkskoppling om det är en enkel och väl fungerande databas, visst 8)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det kanske är det största problemet egentligen. Det blir hemskt krångligt att mata in alla parametrar som är intressanta för varje komponent. Och varje komponentgrupp behöver egna unika parametrar. En av orsakerna till att jag inte orkat göra nån seriös databas till mig själv (förutom att jag inte kan något databas-språk) är väl att varje leverantör har olika format på sina listor och att orka sitta och stuva om data hit och dit för att få allt på plats är förfärligt jobbigt.

Hittills har jag mina listor i textfiler: Två textfiler för varje leverantör: 1) en med alla inköpslistor i den ordning de köpts in. 2) en sorterad lista - efter typ av komponent - motstånd SMD; motstånd hål, motstånd effekt etc... , kondensatorer - elyt, keramiska, ytmont etc.., transistorer: NPN PNP P-mos, N-mos... IC: OP, µC, ADC, analoga, 74HC... 4000... etc... sensorer, .. ja det är en oändlig lista.

Det är ingen egentlig standard på parametrarna: jag har några obligatoriska kolumner: antal, beställningsnummer, typbeteckning, pris/st... och så har jag "text" som beskriver vanliga egenskaper: t.ex. resistans, effekt, kapsel (för motstånd)

Och det kan bli rörigt. T.ex. :

Kod: Markera allt

....

ZENER/TRANSIL:
1466631  10   DIODE, ZENER, 4.7V, 0.5W; Voltage, Vz:4.   CLL5230B
1431206  10   DIODE, ZENER, 6.8V, 0.2W; Voltage, Vz:6.   MM3Z6V8T1G
9886338  25   DIODE, TVS, 58V, 600W; Diode Type:TVS, U   SMBJ58A
1617717  10   DIODE, TVS, 5V, LLP1006; Diode Type:ESD   VESD05A1B-HD1-GS08
1466020  500   DIODE, ZENER, 0.2W, SOD-323; Voltage, Vz   BZT52C5V6S
1466632  50   DIODE, ZENER, 5.1V, 0.5W; Voltage, Vz:5.   CLL5231B 
1651607  30   6,90   DIODE, ZENER, VZ16V; Voltage, Vz:16V; Cu  TZMC16-GS08  VISHAY SEMI
1431193  10   4,80   DIODE, ZENER, 18V, 0.2W; Voltage, Vz:18V  MM3Z18VT1G   ON SEMI
931810   10   3,30  DIODE, ZENER 500MW 8.2V; Voltage, Vz:8.2  BZX79-C8V2.   FAIRCHILD
1651627  100   DIODE, TVS, UNIDIRECTIONAL; No. of Pins:   SMBJ58A
1466020  15   DIODE, ZENER, 0.2W, SOD-323; Voltage Vz:   BZT52C5V6S
1431206RL  1000   DIODE, ZENER, 6.8V, 0.2W; Voltage Vz:6.8   MM3Z6V8T1G

LED:
8311501  2   LED, SMD PLCC-2 SUPER RED; LED Colour:Re   TLMS3300-GS08.
1466002  30   LED, 1206, YELLOW/GREEN; LED Colour:Yell   5989260107F

KONDENSATORER:
PF:1-999
1414666  10   CAPACITOR, 0805, 12PF, 50V, NP0;           C0805C120J5GAC
1650868  10   CAPACITOR, 0805, 15pF, 50V   ;             C0805C150J5GAC-TU
1414673  10   CAPACITOR, 0805, 18PF, 50V, NP0;           C0805C180J5GAC
1611929  10   0,81   CAPACITOR 4002, 22pF, 50V           UMK105CG220JV-F 
....
(Det syns att jag missat få med priserna på de flesta av komponenterna här, men priser har jag mest på transistorer, IC och sådant där det har betydelse. Jag har i princip bara kopierat inköpslistan rakt av och sedan sorterat in varje rad under sin egen kategori.)

Men det är ändå förvånansvärt lätt att hitta rätt komponenter med hjälp av ctrl-f i wordpad. Ett problem är att jag aldrig uppdaterar när jag förbrukar komponenterna... :roll:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Men, vad har man egentligen för nytta av detta mot komponentbytes sidan? :humm:
Skulle i så fall vara typ som Wikin men med möjlighet till personliga, slutna register osv..
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Hur går det med detta, någon som har kunskap och tid till att börja programmera? :)
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Jag började för länge sen.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Hur går det då?
Har du lagt upp det du har gjort någon stans så man kan få se? :)
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Nej, det finns inget att se. Jag designar fortfarande databasen, och den finns bara på papper.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Röstade Nej även om jag tycker att tanken är god så är jag nästan 100% på att det inte kommer fungera för att jag mest känner mig själv.

Det är liksom som att hålla reda på ett skruv/muttersortiment och ha pli på sig att dels ha ett korrekt saldo och pga detta ska varenda liten mutter ut/in även den som bara ska.....

Ok för det enskilda fallet inga problem men då kommer man till experiment; ska det vara ett 120 eller 100 ohms motstånd? Jag provar för att vara 100% säker och när ska man då föra in i databasen direkt man tar eller när man bestämt sig?

Gör detta med 10 kretsar på ett labbdäck sen plockar manpå lite till och sen behövs labbdäcket till något annat o hälften av kretsarna sitter där i väntan på ja vem vet....

I mitt fall kommer det största hindret för experimentet att vara lagersystemet så eftersom min hobby ska vara roligt och avslappnande så slipper jag helst att sitta och katalogisera mina 100tals olika kretsar då ryker ju hela årets hobbytid bara på det ;)
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

När jag läste rubriken associerade jag direkt till en komponentdatabas för footprints, spicemodeller eller liknande. Det hade jag varit intresserad av, men den typen av databas som diskuteras här är jag lite mer ljummet inställd till. Jag tror tyvärr att det krävs för mycket disciplin att hålla nåt sånt uppdaterat. Åtminstone för min egen del vet jag att det skulle fallera efter ett tag.

Footprints eller liknande å andra sidan är ju nåt man gör en gång, laddar upp i databasen och länkar till lämpligt art. nr., sen finns infon där för alla att använda. Det är av egen erfarenhet när jag ska sätta mig och göra footprint på t.ex. knepiga in/ut-jack eller andra ovanliga komponenter som min motivation tryter när jag sysslar med ett projekt. Visserligen finns det väl en del såna databaser för respektive program, men de saknar allt som oftast just det där f*rbannade dubbelrca-jacket från ELFA som man behöver just för stunden.

/Andreas
Skriv svar