Linde bromsar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pudde

Linde bromsar

Inlägg av Pudde »

Ngn som vet hur Lindebromsar fungerar? Vart finner man ett schema?
Användarvisningsbild
Andy

Re: Linde bromsar

Inlägg av Andy »

Kan du utveckla det lite? Vilken typ av Linde bromsar är det handlar om?
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Verkar lite overkill med ett schema för själva bromsen.
Den förefaller ju innehålle en elektromagnet.

Bild
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

För många år sedan monterade jag en sådan axel på ett släp och då fick man bygga om lite i bilen specifikt för det här. Man kunde alltså inte använda släpet på bilar som inte var ombyggda med variabelt motstånd kopplat till bromshydrauliken. Men som sagt, det var länge sedan. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det månne så att frågeställaren har en SMV som är svår att få genom besiktningen?

De har den typen av bromsar, och det är inte helt ovanligt att de krånglar. Men där är det en induktans med en rörlig järnkärna i dragstången.
Elektroniken lägger på en lämplig ström beroende på trycket om bromsljusen är aktiva. Det enda kravet på bilen är att man har konstanspänning till vagnen.

Men vad var frågan egentligen? Är elektroniken trasig? Det finns ny att köpa.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har en SMV-10 med liknande bromsar.
Jag kopplade helt enkelt bort bromsarna. Numera får man köra obromsat i 80km/h.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Mekaniskt måste bromsarna fungera ändå för att nödbroms/parkeringsbroms ska bli godkännt.

Beror det inte mycket på vikten (i förhållande till dragfordonet) oxå om man får köra utan färdbroms?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Andy: fel igen. Du behöver ingen broms alls på släp under 750kg nu mera. många SMV vagnar ligger klart under den gränsen. (idioisk EU regel) Men jag antar att det bara gäller släp som är reggade utan broms. Tidigare fanns det en motsvarande gräns på 1/6 av bilens tjänstevikt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Andy har rätt i att parkeringsbromsen måste vara kvar. Jag klippte bara bort elsystemet.

#Tidigare fanns det en motsvarande gräns på 1/6 av bilens tjänstevikt.#
Jag vill minnas att nu gäller max 750kg + 1/2 av bilens tjänstevikt.

Inga bromsar och ingen gasol. Det blir inte mycket kvar att besikta sedan. :tumupp:
Pudde

Inlägg av Pudde »

danei skrev:Är det månne så att frågeställaren har en SMV som är svår att få genom besiktningen?

De har den typen av bromsar, och det är inte helt ovanligt att de krånglar. Men där är det en induktans med en rörlig järnkärna i dragstången.
Elektroniken lägger på en lämplig ström beroende på trycket om bromsljusen är aktiva. Det enda kravet på bilen är att man har konstanspänning till vagnen.

Men vad var frågan egentligen? Är elektroniken trasig? Det finns ny att köpa.
Nej det är en annan vagn som en kompis har,en väldigt udda modell i glasfiber som bara tillverkats i rätt få ex. Problemet är att bromsen inte funkar på ena sida. Tog bort bromstrumman och där hänger det en elektromagnet löst,sitter med ett litet fäste bara.Jag tycker att det ser knepigt ut att den ska hänga på detta vis.Eftersom jag aldrig sett såna bromsar förr så vet jag inte vad som är rätt. Men tittar jag på bilden här på forumet så ser det ut som att magneten ska sitta fast för att det ska fungera.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

säter:Det finns gott om vagnar helt utan bromsar. Så du har fel. Dina viktuppgifter är ju helt orimliga. Då skulle du ju inte behöva bromsar på någon kärra i praktiken.

Bilar innan -96 får dra 750kg obromsat, dock max 1/2 tjänstevikten vad jag hittade. Efter -96 gäller uppgiften i regestrerings beviset.

Gasolbesiktningen är helt borta nu.

Men vagnen måste väl vara regestrrat utan broms, eller går de med på att den helt enkelt inte funkar? Det kan ju vara bra att veta om bormsarna strular.

Pudde: Magneten är i princip lös när man tar bort trumman. Den sitter bara trädd på piggar på en hävarm, en kraftig i mitten och ett öra på sidan, har jag för mig.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Danei:
#Bilar innan -96 får dra 750kg obromsat, dock max 1/2 tjänstevikten vad jag hittade.#
Det var exakt så jag menade. Jag kanske uttryckte mig oklart.

Jag fick regbesikta vagnen på nytt, utan elbromsar.
Att gasolbesiktningen var borttagen visste jag inte. Däremot att den är separerad från den vanliga besiktningen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

+ brukar betyda att man adderar.

Att man kan regga om den utan bromsar är ju lite av ett specialfall.

Gasbesiktnignen är frivillig, EU tyckte tydligen att den var ett handelshinder.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

danei skrev:Andy: fel igen. Du behöver ingen broms alls på släp under 750kg nu mera. många SMV vagnar ligger klart under den gränsen. (idioisk EU regel) Men jag antar att det bara gäller släp som är reggade utan broms. Tidigare fanns det en motsvarande gräns på 1/6 av bilens tjänstevikt.
Vadå "fel igen"?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Att man kan regga om den utan bromsar är ju lite av ett specialfall.#
Vad ser du för konstigt i det? Den uppfyller ju dom nya EU-reglerna.
Skriv svar