Bestickdiskmaskin

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Re: Bestickdiskmaskin

Inlägg av jojje »

...problemet är mer att koppla in den om det inte är förberett för det.

Bara att koppla till vanliga kranen. Sen kör man med varmt eller kallt vatten.
Avloppet hänger man bara ut för kanten ner i diskhon.
Svåraste är att hitta ett strömuttag, men en skarvsladd gör underverk. :D
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Själv har jag ju situationen att min hyresvärd har förberett för avlopp och vatten för diskmaskin i skåpet under diskbänken, däremot inte nån el, ovanpå köksbänken finns det el man inte vatten/avlopp.

avloppet kan man ju precis som du skriver hänga ner i diskhon, men att koppla in sej på kranen är ingen hit alls..

Byter man kran till en med bänkdiskmaskin-uttag så kostar det ganska mycket.

..Så nu har jag en bänkdiskmnaskin ståendes i förrådet :( ..nån som vill köpa ? kan ta 500:- som jag gav för den :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vore kul att se en minidiskmaskin med storlek nog till en tallrik och två bestik under. Med lite 8-bit MCU kontroll. ;) Givetvis måste den ha grafisk skärm som visar alla reglerparametrar i realtid :lol:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet med att bygga en diskmaskin lär vara att det blir dyrare än att köpa en begagnad. Och troligen kommer det ta lång tid att få den att fungera.

Kokande vatten??? Är det inte så att om temperaturen är över 70 grader så bränner proteinerna fast? Ingen smart lösning i såna fall.

Och det räcker som sagt var inte med att spola vatten över grejerna, det behövs diskmedel. Och då behövs också en sköljcykel.

Betalar man dessutom för sin el och sitt vatten så vill man ha en snål maskin, och snål maskin och bra diskeffekt kräver testande för att få till. Vad är din tid värd? :-)
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Hahaha, vad gulligt med en micro diskmaskin!

som sagt sno den krulliga värmaren ur en vattenkokare, eller flat värmare förstås.
sno magnetventiler, ur diskmaskin eller tvättmaskin. ha en kraftigare ventil i botten för tömmning som kan nypa av matrester så den inte läcker. Kanske finns så'n ibland metallåtervinningen?

Motorisera en nedsänkt disk korg för bestick (med lock!), kanske plats för 2-3 talrikar runtom, kanske komplettera med ultraljudsskrika för extra renhet.

vet inte exakt hur man bygger en ultraljuds-skrika billigt... kanske en stavmagnet löpandes innuti en kraftig ingjuten spole. på vardera sida om magneten fäster man plattor som fungerar som skrikförmedlare. sen lite 30-40kHz polvändande fyrkantvåg på den spolen...

Annars två ingjurna spolar som repellerar och attraherar varann på en järnkärna.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Visst kostar tiden MEN om man vill ha något som inte finns att köpa blir det värre.. ;)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Kanske något i stil med biltvättsvarianten fast man låter besticken åka i små korgar på en bana fram och tillbaka med spraymunstycken i sidorna, då slipper man den roterande armen...?
TommyT

Inlägg av TommyT »

Att koppla sin (bänk)diskmaskin direkt på kranen kan bli en onödigt dyr historia. Dom är inte gjorda för att hålla mottryck någon tid alls. Lika billigt att skaffa en ny blandare med ett uttag där man kan sätta in en anslutning för bänkmaskin. Åtminstone efter två blandarbyten...
Lallas

Inlägg av Lallas »

När jag såg rubriken trodde jag att jag hade hittat den heliga graal. Men verkar som jag får vänta lite till. Tänkte på det senast idag när jag lagade mat: dessa :evil: bestick!

Men kanske en cylinder med ett perforerar rör i mitten som roterar av vattentrycket..?

Bygger du något smart så köper jag en! :mrgreen:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns små diskmaskiner för husvagn:
http://www.dometic.com/sv/Europe/Sweden ... kmaskiner/
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

En stor tunna med lut, en plastpincett att plocka upp besticken med. Så när man ätit stoppar men ner besticken i tunnan med lut och när man ska äta nästa gång så fiskar man upp dem och sköljer dem under kranen...

Fast det är ingen maskin. Fast om man köper ABB roboten som var till salu i Köp/Sälj för ett tag sedan så blir det en.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

MC/BK/MAX reducerar diskbehoven till ett fullständigt minimum.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

MC/BK/MAX är?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Mac Donalds/Burger King/MAX