totalkrasch AVR

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: totalkrasch AVR

Inlägg av vfr »

I ett sådant här fall är det väldigt bra med ett vettigt jämförelseprogram. Då är det en enkel sak, om än lite tidsödande, att bygga en fungerande och ickefungerande version mot varandra för att hitta den avgörande skillnaden. Då kvittar det om man inte sparat så regelbundet som man kanske borde gjort. Och även om man sparar som man ska, så hamnar man i en liknande situation förr eller senare. Kanske inte med lika mycket jobb gjort, men ändå liknande situation. Det behövs inte mycket distraktion för det.

Jag har kört mycket med ett program som heter Araxis Merge som är ett köpprogram. Och det finns även ett som "Beyond Compare" som jag tror tipsades om här tidigare. Tror t.om att det var på en fråga från mig själv. Den var inte alls fasligt dyr och vad jag sett lite hastigt så kunde den liknande saker.
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Visst är det jättebra med versionshantering. Men jag använder också samma princip, jag jobbar ett antal timmar och därefter commitar jag när det fungerar skapligt och jag ska ge mig på en ny del i koden. Alltså blir det inte vattentätt.

Men det där med att göra testfall och testa alla småbitar i koden - är det någon som faktiskt gör det på hobbyprojekt??? Jag tycker det brukar vara ett förfärligt slöseri med tid. Även om man lägger lika mycket tid på testning som att skriva kod så är det långt ifrån säkert att man hittar alla felen.

Jag skulle säga att det effektivaste vapnet förutom riktig debug är en eller gärna ett antal LED:s som man sätter beroende på var i programmet man är. Då är det lättare att få en känsla för var man ska leta. Och när man vet det kan man ofta ge sig in i jämförelseprogrammet och hitta en eller ett par misstänkta ändringar.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det där med att sätta LED är ganska bra faktiskt. Jag har alltid någon eller några LED anslutna även om de egentligen inte ska användas, är jättebra vid utveckling.

Just nu har jag ett program som kopierar mitt projekt till en backupmapp varje gång jag startar datorn. Fast innan det så byter jag namn på den gamla backupmappen till en med ett nummer... så backup01 är den senaste, backup02 den näst senaste osv.. upp till 10 versioner. Förutom att jag zippar alltihop till en fil med datum på, då och då. Men helst skulle jag ha ett program som sparade en version för varje gång jag gör en lyckad kompilering.

Nu är detta inget hobbyprojekt - det är något jag jobbar med.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Om man tex gör sin kodutveckling och debuggning i eclipse så har den intern versionshantering så att den sparar äldre kopior på filerna som man kan gå tillbaka till eller bara jämföra med. Och i kombination med CVS/SVN som det finns bra inbyggt stöd för så blir det riktigt trevligt att jobba och lätt att hålla koll på vad man gjort.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Men det där med att göra testfall och testa alla småbitar i koden - är det någon som faktiskt gör det på hobbyprojekt?

Det är ju alltid bra. Speciellt om det är en funktion som man inte är helt säker på. Innan
man vet exakt hur det fungerar så är det en stor försdel att inte ha alla annan kod
som kan störa. Men sådan som man vet/tror att man kan behöver man kanske inte
testa separat...

Angeånde versionshantering...
Nu är det inte för PIC, men till vardags programmerar jag i en miljö där filsystemet *självt*
alltid sparar upp till 32.768 (2^15) versioner av *alla* filer, spelar ingen roll vad det är för fil.
Så det är bara en enkel DIFF mellan valfria versioner så ser man direkt vad man gjorde
i förmiddags, i måndags eller i mars... :-)
Skriv svar