Potentiometer till elmotor, vilken? hur?
-
Potentiometer till elmotor, vilken? hur?
Hej!
Planerar att göra något av lite skrot jag har liggandes, en 24v dc motor, samt styrenhet till denna. Men jag behöver ju på något vis kunna styra hur mycket "gas" motorn skall ge, detta tänkte jag att man kunde göra genom en potetiometer. Men vilken/vad för någon bör jag använda? Hur bör jag gå tillväga? Gärna så simpelt som möjligt.
MVH
antemannen
Planerar att göra något av lite skrot jag har liggandes, en 24v dc motor, samt styrenhet till denna. Men jag behöver ju på något vis kunna styra hur mycket "gas" motorn skall ge, detta tänkte jag att man kunde göra genom en potetiometer. Men vilken/vad för någon bör jag använda? Hur bör jag gå tillväga? Gärna så simpelt som möjligt.
MVH
antemannen
-
Re: Potentiometer till elmotor, vilken? hur?
Vad för styrning har du till den? en normal pot kan du inte bara koppla in. Vad för motor och vad för styrning?
-
Hej, det är en 24v likströmsmotor från en truck på ca 3300w, motorstyrningen vet jag inte så mycket om, det en en aluminiumlåda, som det står kinetec på tror jag, där man kopplar in -motor, + batteri, - batteri, har jag för mig. Inser så klart att jag inte bara kan koppla in en potentiometer, men tänkte snarare, "vad för applikation" behövs för att kunna styra motorns varv, om man tänker sig enligt samma princip som en bils gaspedal...
MVH
Antemannen
MVH
Antemannen
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Frågan är ställd och du har fortfarande inte svarat VAD det är för styrning, vi är inte 'fjärrskådare' någon av oss. Så ta nu och ge oss lite mera information - datablad - bilder på denna 'styrbox'
-
Ja, där stog ju svaren på dina frågor... 

The controller speed input uses a 0 to 5-volt linear DC voltage, usually provided by a simple
5 to 10k Ohm potentiometer, and a separate 12-volt or greater Enable input. At 0.5 Volts, the
controller begins providing voltage to the motor at a minimum duty cycle of 7.0%. The duty
cycle increases linearly with speed input voltage up to 3.86 volts at which point the duty
cycle is 100%.
Speed Input: Once enabled, a 0 to 5V linear signal controls motor speed.
Designed to operate with a 5 to 10k Ohm potentiometer. Potentiometer
wiper is connected to the speed input with the remaining two
potentiometer connections made to the +5V potentiometer supply and B-.
-
insåg det efter att jag hade postat länken, ursäkta att jag var lite snabb, lätt hänt när man är lite trött 

Notera bara att du behöver räkna lite på det.
Du har en högre spänning som ska ner till ett lägre intervall.
Motståndet som sitter ihop med potentiometern ska dimensioneras
så att potentiomenter får rätt arbetsområde...
Du har en högre spänning som ska ner till ett lägre intervall.
Motståndet som sitter ihop med potentiometern ska dimensioneras
så att potentiomenter får rätt arbetsområde...
-
Hej, jag har köpt denna potentiometer, https://www.elfa.se/elfa3~eu_en/elfa/in ... =64-206-81; jag har noterat att min motorstyrning stämmer inte helt överens med den jag länkade till, jag saknar den där lilla kabeln som går ut på baksidan "+5v potentiometer circuit", hur gör jag istället?
-
nej nu var jag ute och cyklade igen, 1&3 och 1&3 stämde ju inte alls.
-
Hej igen, nu undrar jag, jag har kopplat in en spänningsregulator innan potentiometern, som jag visserligen får ut 6V ifrån. men, när jag mäter på potentiometern vad jag får ut, så blir pot mer som en "on/off-knapp", dvs, på ca 0,5mm så går den från full effekt till 0. Jag inser att 6v är för mycket för det jag egentligen skall ha, men jag tog en som jag hade liggandes bara för att testa. Så, jag undrar helt enkelt vad jag gör för fel? Eller saknar jag något?
-
-
Alltså, jag har inte kommit så långt att jag kopplat in den till själva motorstyrningen, för jag har ju som sagt 6v som blir för mycket och då skall den ju slå ifrån sägs det i infobladet...men jag tycker jag får det att funka så dåligt med pot bara?
Vadå för "spänningsregulator" ??
Din ritning ser väldigt märklig ut !
Var mäter du ? Var har du jorden (gnd) ?
Det fanns ju ett schema i databladet för motorstyrningen,
varför inte använda den kopplingen ??
Din ritning ser väldigt märklig ut !
Var mäter du ? Var har du jorden (gnd) ?
Det fanns ju ett schema i databladet för motorstyrningen,
varför inte använda den kopplingen ??