Aktiv USB förlängning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Aktiv USB förlängning

Inlägg av tecno »

Hej å hå,

Är det någon som har erfarenhet av följande aktiva USB2 förlängningskabel? Deltaco USB2-EX5M http://www.deltaco.se/?itemid=(USB2-EX5M)

Har dragit in två sådana i min fräsmaskins konvertering och dessa vill inte fungera då fräsmaskinen är påslagen men avslagen går bra.
Dessa kablarna ligger ihop med 230V + 24VDC + TP kabel och lite signalkablage i en kabelkanal/slang.
En vanlig 5m kabel fungerar men den är ju så klart inte dragen i samma kabelkanal.

Någon som vet vad en tokken aktiv del innehåller?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Aktiv USB förlängning

Inlägg av hcb »

Så vitt jag vet (och det är i sanningens namn inte så mycket när det kommer till USB) så är 5-meters-begränsningen satt p.g.a. timingkrav. Den aktiva förlängaren bör alltså innehålla (minst) en reläenhet som tar emot och sänder vidare (med timing för ett nytt femmeterssegment) data.

Edit: Dubbelpost.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

hcb helt rätt.

1. Är du helt säker på att det funkar när fräsen är av? Kan du köra tex en webcam eller något annat i exakt samma kabel?

2. Funkar det om du ansluter datorn utan förläningsladdarna?

Om svaret är "ja" på båda frågor så kan man anta att det har något att göra med att fräsen är på. Kanske kan det vara störningar?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Jag hade en WLAN USB adaptor med 7M(+/- 0.5M) USB-kabel en gång (över en gammal UTP). Jag hade dock en 5VDC adaptor inkopplad vid stickan för stabilare spänning..

Men det var inga problem.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ethernet + PoE kanske funkar bättre..
xxargs

Inlägg av xxargs »

luktar vagabonderande strömmar/störningar när fräsen är påslagen (om det hade varit timingproblem så borde det inte fungera i något läge alls) - finns det galvanisk kontakt på något sätt - tex mellan jorden på din dator och fräsen - en del av jordströmmarna kan då vilja gå igenom USB-kabeln med mer amplitud än vad dina kretsar signalerar med...

det finns orsaker till varför ethernet alltid har skiljetrafos på sina kopplingsdelar - dels för att bryta upp galvaniska länkar som annars riskerar att transportera 50 Hz och dess övertoner med amplitud vida överstigande TTL-nivåer och motsvarande (på en smal ledning blir spänningsfallet stort)

dels för att skaffa sig hög common-mode dämpning för påtryckt spänning utifrån (tex intilliggande 230V-kabel med ström och spänning) då man måste ha väldigt god balans mellan ledarna och dess drivning för att uppnå detta på annat sätt än via trafo.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag är nog inne på det som sagts att det är som xxargs beskriver. Glömde bort att det även finns en 4mm² jordkabel för att binda ihop pulten som ju är monterad på ledad arm med resten av fräsen.

Får ta mig en närmare titt och det kanske slutar med att dra en nu USB kabel i annat skärmat rör (slang). Ett annat alternativ är att gå på en USB länk via TP kabel.

Detta med 5m som max är nog vad som varit tidigare som gräns, nu finns ju 20m extenders men som sagt inget av dessa långa har jag provat. Dessa 5m funkar som sagt men inte med att slå på fräsen på en redan etablerad USB länk så nåt stör. Ska prova tvärs om fräsen igång och boota datorn och se om jag kan etablera en länk, om inte då så bör jag ha kraftiga störningar i kablaget mellan fräsens elcentral och pulten. Ska även leta fram en hub och prova med att haka på en sån.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Längdgränsen handlar om att kommandon måste besvaras inom 1,5 us annars anses kommandot vara "lost".

Förlängningar som är längre än så har en HUB i vardera ända och de två HUBarna kommunicerar med varandra med ett protokoll som inte kräver lika snabbt svar.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Så är detta problem löst.

Har dragit in den vanliga kabeln istället för den aktiva och allt är frid och fröjd, den andra aktiva fungerar med fräsen påslågen med andra 'periferier' men inte med Kanalog kortet.
Nåt skit är det med dessa aktiva förlängare, skit samma för nu fungerar det jag vill ska fungera.
Skriv svar