Eagle, komponentfråga
- ghost_rider
Eagle, komponentfråga
Sitter för första gången i mitt liv och försöker få till något i Eagle.
Så här kommer en riktigt nybörjarfråga, om jag ska lägga till en komponent, t.ex en atmega168 så ser man två översiktsbilder av kretsen.
Den till höger visar kretsen (för mig rätt, dvs en lodät rektangel med 14pinnar på varje sida) medans den andra översiktsbilden bara har ett fåtal pinnar på vänster sida och resten på andra sidan.
Det är den sistnämda som läggs in i ens schema, är det så det ska se ut eller gör jag något fel?
Så här kommer en riktigt nybörjarfråga, om jag ska lägga till en komponent, t.ex en atmega168 så ser man två översiktsbilder av kretsen.
Den till höger visar kretsen (för mig rätt, dvs en lodät rektangel med 14pinnar på varje sida) medans den andra översiktsbilden bara har ett fåtal pinnar på vänster sida och resten på andra sidan.
Det är den sistnämda som läggs in i ens schema, är det så det ska se ut eller gör jag något fel?
Re: Eagle, komponentfråga
Utan att ha eagle framför mej, men det ena är väl schemabilden och det andra är footprinten ? eller ?
Det är som Glenn säger och det kan se lite olika ut. Det beror på vem som ritat symbolerna, vissa lägger pinnarna som de ser ut i verkligheten, andra på en sida osv.
- ghost_rider
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Symbolerna ritas enligt olika standarder, IEC som ett exempel. Leta lite på Google så finner du en hel del att läsa om schema symboler.
ok, finns det någon anledning till varför man ritar dessa olika?
Ja, för att det är två helt olika saker. Schemasymbolen ska ju symbolisera funktionen hos kretsen och ser därför ut på ett sätt. Footprinten är ju hur den fysiska kapseln ser ut och på vilka ben olika signaler finns tillgängliga.
Ja, för att det är två helt olika saker. Schemasymbolen ska ju symbolisera funktionen hos kretsen och ser därför ut på ett sätt. Footprinten är ju hur den fysiska kapseln ser ut och på vilka ben olika signaler finns tillgängliga.
- ghost_rider
aha okej.
Jag trodde att när man ritade ett schema, så var det bara att göra om och fräsa utifrån det man hade ritat. Footprinten stämmer med hur de ser ut, men alla mina 'wires' är huller om buller-.
Jag trodde att när man ritade ett schema, så var det bara att göra om och fräsa utifrån det man hade ritat. Footprinten stämmer med hur de ser ut, men alla mina 'wires' är huller om buller-.
- ghost_rider
Sitter änn en gång o kladdar i eagle, denna gång efter ja har kollat på några tutorials.
Men jag har en fråga. När man sitter och drar in komponenterna i schemat för att sedan kolla 'brädet' så hänger ens komponenter med första gången. Men om jag vill göra ändringar och lägga till, hur tusan får jag in ändringarna i 'board' ?
Det ända den säger är att komponenter fattas, men inte hur jag får dit dem?
Men jag har en fråga. När man sitter och drar in komponenterna i schemat för att sedan kolla 'brädet' så hänger ens komponenter med första gången. Men om jag vill göra ändringar och lägga till, hur tusan får jag in ändringarna i 'board' ?
Det ända den säger är att komponenter fattas, men inte hur jag får dit dem?
Ha board-fönstret öppet hela tiden, annars får du ingen forward annotation och det är rätt lurigt att fixa. Enklaste sätt är att radera board-filen och börja om från början. Det krångligare sättet kan Google berätta för dig.
- ghost_rider
jag har board fönstert öppet hela tiden. Men tillagda komponenter tillkommer inte på board modellen..får googla lite då.
så tradit att sitta o radera filen o göra om allt bara för att man har missat något
så tradit att sitta o radera filen o göra om allt bara för att man har missat något

När jag testade så var jag tvungen att stänga board-fönstret så fort jag skulle ändra i schemat.
Har haft samma problem och tycker att det går bättre om man alltid byter mellan schematics och board med knappen som är till för detta. Finns en likadan knapp i båda fönstren.
Jag behöver bara ändra i schemat så kommer de fram i board direkt, har alltid gjort så utan problem.
Se till att ta bort alla filer som heter något liknande, eller om du har någon "untitled.brd" eller ".sch".
Kanske kan tilläggas att jag alltid gör nya scheman/kort genom att välja File - New - Schematic i kontrollpanel, gör aldrig nytt ett "project", sen trycker man på "Board"-knappen i schemadelen när man ska börja med kortet. (ingen aning om det har någon betydelse)
Se till att ta bort alla filer som heter något liknande, eller om du har någon "untitled.brd" eller ".sch".
Kanske kan tilläggas att jag alltid gör nya scheman/kort genom att välja File - New - Schematic i kontrollpanel, gör aldrig nytt ett "project", sen trycker man på "Board"-knappen i schemadelen när man ska börja med kortet. (ingen aning om det har någon betydelse)
- ghost_rider
gjorde om , gjorde rätt.
nytt schema, klickade på 'switch to board' i menyn. Kollade, gjorde ändringar i schemat, klickade i menyn igen.
O viola! tydligen så funkar det nu
nytt schema, klickade på 'switch to board' i menyn. Kollade, gjorde ändringar i schemat, klickade i menyn igen.
O viola! tydligen så funkar det nu