Hjälp med monokromt bildrör som krånglar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
x3r13x1z

Hjälp med monokromt bildrör som krånglar.

Inlägg av x3r13x1z »

Jag har ett monokromt bildrör med grönt fosfor som med sin elektronik inte fungerar riktigt som det ska, men som fungerar med annan styrelektronik från en mini-TV. Anledningen till att jag inte kan byta ut den nuvarande styrelektroniken mot mini-TV:ns, är att mini-TV:ns styrelektronik inte har de "finesser" som den nuvarande har.

Jag är inte det bästa proffset på analog elektronik, så ni kanske kunde hjälpa med detta:

Jag tror ganska säkert på att bildröret har den högspänning som det kräver då jag kan ta en tunn pappersbit nära anodkabeln och pappersbiten böjer sig, samt att det normala högfrekventa ljudet hörs.
Det har glödspänning på 10.8V, vilket är helt rätt.
Inget på PCB:n ser utbränt ut och jag har ersatt alla kondingar med nya med originalvärden.

Så varför fungerar det inte? Det ska väl åtminstånde lysa en liten prick i mitten av bildytan?
Jag har testat att koppla katoden till gjord utan resultat. Bildröret fungerar som sagt med annan styrelektronik.
Senast redigerad av x3r13x1z 26 juni 2010, 18:34:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Hjälp med monkromt bildrör som krånglar.

Inlägg av prototypen »

Det finns en del skyddskretsar för att det inte ska bli en prick mitt i som bränner sönder fosforet så det är ingen "felsökningsmetod"

IOM att du har högspänning så kan man gissa att horisontalavlänkningen fungerar.
Vertikalen kan man mäta om det finns någonting skilt från noll.

Sedan är det bara att leta i luminansens signalvägen var signalen tar slut.

Protte
Tekko

Inlägg av Tekko »

Sånna där monitorer har många år bakom sej så byt ut alla eletrolytkondingar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En bild vore inte fel..
Samt modellbeteckningar på "mini-TV" och "nuvarande styrlelektronik".
Varför är det monokroma röret av intresse då det finns TFT mm?

@prototypen, Vart i kontruktionen sitter sådana skyddskretsar? högpassfilter mot horisontal och vertikal avlänkningen så att ingen signal = avstängd högspänning?
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Det kan vara skyddskretsen till vertikal avlänkningen som trätt i kraft, försök hitta en potentiometer som heter G2
eller Screen, det är skärmgallerspänningen, försök och skruva upp den, ser du något vitt liggande horisontalt streck ?

Kjelle
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Man stryper luminansen, dvs strålströmmen om inte avlänkningen är frisk men det gäller nyare apparater (för ca 20 år sedan)
Det är ett elände för man ser ju inte på bilden vad det är för fel utan det blir bara svart.

Anledningen till att TS vill rädda monitorn kan vara att monitorn går på 50 Hz avlänkning (från något gammalt styrsystem), men vem vet.

Protte
x3r13x1z

Re: Hjälp med monokromt bildrör som krånglar.

Inlägg av x3r13x1z »

Allt är väldigt gammalt, runt 1980-tal, och kortet innehåller inte så mycket elektronik, så varken skyddskretsar eller så mycket pottar finns på kortet. Men ett par pottar finns, jag har klurat ut fyra av dem, jag ska rita upp ett schema av hela kortet så det blir lättare att felsöka kanske.

Med hjälp av datablad så har jag letat upp pottarna för "hold", höjd, linjäritet och ljusstyrka. Sedan finns det tre pottar till.

Det är mest för skoj skull och av nostalgiska skäl som jag vill få nytta av bildröret. =) Ska ha det som videomonitor för diverse gamla datorer.

Här kommer bilder:
BildBildBild
BildBildBild
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Apparaten ser ju ut att vara oanvänd så den kanske är undanslängd för länge sedan p.gr. det här felet.

Ja det sitter ju TDA 1170 och TDA1180 där, så inga problem att hämta datablad på nätet, TDA 1180 har
skyddsfunktion f.ö.
Den stora vertikalt stående potentiometern skall nog vara till skärmgallerspänningen så mät
spänningarna ut från den, följ ledningen ända upp till bildröranslutningen för säker koll.

Det är heller inte ovanligt att det är avbrott i motstånden runt HS trafon trots att motstånden ser
helt nya ut.

Ja sådana här apparater går och laga helt utan schema och med förbundna ögon :)

Kjelle
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

TDA 1170 - TV Vertical deflection
TDA 1180 - TV Horizontal processor

Matar TDA1180 pin-10 (V-Sync) ingången på TDA1170 pin-8 (Sync) ..?
Just det..kolla lödningarna på undersidan av HF-transformatorn!
x3r13x1z

Inlägg av x3r13x1z »

blueint skrev:Matar TDA1180 pin-10 (V-Sync) ingången på TDA1170 pin-8 (Sync) ..?
TDA1180 pin-10 går ingevart. TDA1170 pin-8 går genom ett motstånd och genom ett annat motstånd till gjord, och sedan genom en liten konding och vidare till kontakten. Apparaten får alltså sync från kontakten, (den andra "pinnen" från vänster på fjärde bilden). Så jag tror att den får separat sync och sånt, den får nog ingen komposit video. =/

Kjelle skrev:Den stora vertikalt stående potentiometern skall nog vara till skärmgallerspänningen så mätspänningarna ut från den, följ ledningen ända upp till bildröranslutningen för säker koll. Det är heller inte ovanligt att det är avbrott i motstånden runt HS trafon trots att motstånden ser helt nya ut.
Jag följde potentiometerns ledning till bildröret, och inne i bildröret är denna ledning kopplad till en platta som *svävar* mellan katoden och nästa, galler? Spänning mellan jord och utgången på potentiometern är negativ 52V, likspänning?! =0

Jag har kollat alla motstånd på kortet, har lött loss ena benet och mätt över varje och alla visade rätt värde.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

På den stora vertikala potentiometern bör du 600-800 VDC på "heta"sidan, andra sidan bör
vara jord, mittlöparen då justerbar mellan jord och 600-800 VDC.

Får du inga vettiga värden så koppla loss anslutningen mittlöpare > bildrörskort och mät
med mittlöpare hängande fritt, vad får du då för spänning ?

Kan också vara så att skärmgaller har gått emot jord inuti bildröret, dock extremt ovanligt, men
mät för säkerhets skull mät också den anslutningen direkt på bildrörskortet emot jord.

Ha alltid ljus och kontrast uppskruvade på max när du felsöker.

Kjelle
Skriv svar