Diod för små strömmar
Diod för små strömmar
Jag har en fråga på hur dioder fungerar när man har en liten ström!
jag har en solcell som levererar 5V 50 uA som jag ska koppla över ett batteri för att ladda detta. För att förhindra att batteriet leder ström igenom solcellen när det är mörkt så tänkte jag sätta en diod mellan solcellen och batteriet.
Jag sitter och letar efter en lämplig diod och har lite funderingar på ström spänningskarakteristiken.. Är det bara spännigsfallet över dioden som kommer att minska pga den låga strömmen, eller kommer dioden inte alls att leda igenom min ström då spänningen över den blir för låg?
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 018039.pdf
jag har en solcell som levererar 5V 50 uA som jag ska koppla över ett batteri för att ladda detta. För att förhindra att batteriet leder ström igenom solcellen när det är mörkt så tänkte jag sätta en diod mellan solcellen och batteriet.
Jag sitter och letar efter en lämplig diod och har lite funderingar på ström spänningskarakteristiken.. Är det bara spännigsfallet över dioden som kommer att minska pga den låga strömmen, eller kommer dioden inte alls att leda igenom min ström då spänningen över den blir för låg?
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 018039.pdf
Re: Diod för små strömmar
50 uA lär väl inte ladda nåt batteri, det är antagligen mindre än batteriets självurladdning....
hum!
Jag använder mig av ett LiFePO4 batteri, laddar det ut även om man lägger en spänning på 3,6 V över det?
Jag använder mig av ett LiFePO4 batteri, laddar det ut även om man lägger en spänning på 3,6 V över det?
Låter ju löjligt lite med 50uA att ladda med. Dock är jag inte tillräckligt kunnig för att bedömma det. Däremot hittade jag via lite googling att självurladdningen ligger runt 4-10%/månad (beroende på vem man ska lita på).
det finns lågläckande dioder som passar, aningens högre vf men dom är lämpliga när man inte ska ladda ur batterier
- electronix
det funkar, kollar du databladet till den du länkade till så ser du att det funkar och med dom låga strömmarna så får du ganska lågt vf