Digitala minnesoscilloskåp, realtidslagringen?
Digitala minnesoscilloskåp, realtidslagringen?
Funderade på digitala samplingsoscilloskåp. Om man samplar t.ex 1 Gsps så ställer det lite speciella krav på internminnet. Så jag funderar på hur dessa lagrar datat internt?, typ av RAM minne, hårddisk-raid0?
Re: Digitala minnesoscilloskåp, realtidslagringen?
det är väl flera minneskapslar som det sparas i, när den ena kapslen är upptagen med att skriva används nästa kapsel istället.
-
limpan4all
Historiskt sett så hade TEK och HP extremt snabba ECL minnen, små och dyra som fan.
LeCroy var väl den första tillverkaren som hade långt minne i ett fullt DSO.
I första versionen 94XX serien så kunde man få från 32kS tom 128kS per kanal, detta samtidigt som TEK och HP stoltserade med 0,512kS som största minne. Vad Lecroy gjorde vara att dom interlevade minnet från 16st 2-8kB minneskapslar och kunde på så sätt använda mera normalt prissatta minnen.
Jag gissar men vet inte om samma teknik används fortfarande men det är ju rimligt att tro att det är så.
LeCroy var väl den första tillverkaren som hade långt minne i ett fullt DSO.
I första versionen 94XX serien så kunde man få från 32kS tom 128kS per kanal, detta samtidigt som TEK och HP stoltserade med 0,512kS som största minne. Vad Lecroy gjorde vara att dom interlevade minnet från 16st 2-8kB minneskapslar och kunde på så sätt använda mera normalt prissatta minnen.
Jag gissar men vet inte om samma teknik används fortfarande men det är ju rimligt att tro att det är så.
Vilken hastighet (Msps), Bitbredd, Kanaler hadde dom där oscilloskopen?
Minnet kan aldrig bli för stort som Dave Jones pekar ut på sin eevblog.
Personligen skulle jag inte ta i ett digitalskop ens med en tång.
Personligen skulle jag inte ta i ett digitalskop ens med en tång.
Tekko, Vad är galet med digitaloscilloskop?
Användningsområdet jag tänker mig är att kunna observera systembeteende över längre tid.
Användningsområdet jag tänker mig är att kunna observera systembeteende över längre tid.
-
victor_passe
Tekko, säg att du har en uart signal som det är något skumt med och du vill verifiera baudraten, hur gör man det utan ett DSO?
Går ju med logikanalysatorer osv men det skippar vi.
Går ju med logikanalysatorer osv men det skippar vi.
-
limpan4all
LeCroy 94XX hade från 50MHz tom 350MHz bandbredd och från 100MS/s tom 500MS/s om jag inte minns helt fel.
Om man inte vill använda ett DSO så har man bara jobbat eller testat de dåliga varianterna.
Redan ett LeCroy 94XX från 1980-talet piskar samtliga analogscope jag har använt, sen kom 93XX serien som är HELT underbara, men nu toppar jag med ett 4-kanaligt WavePro 6200A 2GHz bandbredd med tillräckligt mycket minne...
Enda som jag inte gilla är att det kör XP Pro i botten...
Om man inte vill använda ett DSO så har man bara jobbat eller testat de dåliga varianterna.
Redan ett LeCroy 94XX från 1980-talet piskar samtliga analogscope jag har använt, sen kom 93XX serien som är HELT underbara, men nu toppar jag med ett 4-kanaligt WavePro 6200A 2GHz bandbredd med tillräckligt mycket minne...
Enda som jag inte gilla är att det kör XP Pro i botten...
Om man räknar med 500 Msps x 8-bit x 2 kanaler så borde man hamna på 8 Gbit/s. Vilket borde klaras med 2 st 133 MHz DDR 16-bit breda minnen.
( (8*500000000*2)/(16*2*133000000) = 1.88 chips )
Använder man en standard 64-bits minnesmodul på 133 MHz DDR borde man mao klara 1064 Msps.
Räknar med att man jobbar med back-to-back skrivsekvenser växelvis över flera banker i samma chip. Samt att man får cacha en "row". Annars får man antingen använda dubbla minnet, eller halva samplingshastigheten.
Min fundering vart mest vilken typ av minne dessa oscilloskop använder. Då det krävs lite speciella lösningar för att få det att kunna hantera dom extremt snabba dataströmmarna.
( (8*500000000*2)/(16*2*133000000) = 1.88 chips )
Använder man en standard 64-bits minnesmodul på 133 MHz DDR borde man mao klara 1064 Msps.
Räknar med att man jobbar med back-to-back skrivsekvenser växelvis över flera banker i samma chip. Samt att man får cacha en "row". Annars får man antingen använda dubbla minnet, eller halva samplingshastigheten.
Min fundering vart mest vilken typ av minne dessa oscilloskop använder. Då det krävs lite speciella lösningar för att få det att kunna hantera dom extremt snabba dataströmmarna.
Tekko, Hur skulle du läsa av hur ett 4096 bytes paket skickat på en databus störs ut?, samt om t.ex om bara början är utstörd, medan datat i mitten är ok. Eller om t.ex om felet är korrelerat till överföringar på en närliggande databus.
Behöver man sedan bearbeta mätningen automatiskt så blir det genast lite lättare med PC. T.ex plocka ut dataströmmen, kolla om CRC stämmer. Räkna ut marginal, och jämför med trasiga överföringar mm.
(Hauppage WinTV låter en förresten sampla TextTV signalen direkt i 2 MByte/s).
Behöver man sedan bearbeta mätningen automatiskt så blir det genast lite lättare med PC. T.ex plocka ut dataströmmen, kolla om CRC stämmer. Räkna ut marginal, och jämför med trasiga överföringar mm.
(Hauppage WinTV låter en förresten sampla TextTV signalen direkt i 2 MByte/s).
Jag har iofs kvar mitt gamla analoga scope brevid mitt fina digitala 
..beror väl iofs mest på att HP utelämnat X-Y funktionen, och att det är enbarmligt jobbigt att ställa om vissa saker på det..
Gillar däremot att det är lätt att få ut rena siffror på vågformer utan att behöva "zooma" och sen räkna rutor..
..beror väl iofs mest på att HP utelämnat X-Y funktionen, och att det är enbarmligt jobbigt att ställa om vissa saker på det..
Gillar däremot att det är lätt att få ut rena siffror på vågformer utan att behöva "zooma" och sen räkna rutor..
Klart analogskåpen har fördelar bl.a den direkta kopplingen till vad som händer. Alltså har man båda.. 
-
limpan4all
Klart att anogscopen har fördelar gentemot sunkiga DSO, men mot ett bra DSO så är det som att jämföra VHS mot Blue-ray...
Även om ett DSO har en kort fördröjning så är ju den fördröjningen i de flesta fall ändå kortare än vad ögat hinner uppfatta.