Bygga ett växlings kretskort "LÖST" Tack för all Hjälp
Bygga ett växlings kretskort "LÖST" Tack för all Hjälp
Behöver hjälp av någon som är riktigt haj på det här med el och kan tillverka saker efter eget huvud.
Nu är det så att jag har sen några år tillbaka en Camaro som banbil men nu funkar inte växelådan längre och detta pga av att det kretskort som såg till att allt funkar inte längre ville vara med. Det går inte att reparera det utan det måste byggas ett nytt.
Jag har så kallade ratt padlar som jag växlar med vilket innerbär att det skickas en strömsignal varje gång jag växlar upp eller ner en enkel 12v puls helt enkelt. kretskortet omvandlar sedan detta till en jord signal som jordar magneterna i lådan för att lägga i önskad växel. Kretskortet måste ha ett minne så han kan välja rätt växel i förhållande vilken av paddlarna jag använder. Typ: 1-2-3-4 och sen att det växlar ner i motsatt ordning 4-3-2-1
Jord signal Jordsignal
Magnet A Magnet B
1. växlen ON ON
2. växlen OFF ON
3. växlen OFF OFF
4. växlen ON OFF
Någon som kan tänkas ta på sig detta och få en slant för det?
MVH Erik
Nu är det så att jag har sen några år tillbaka en Camaro som banbil men nu funkar inte växelådan längre och detta pga av att det kretskort som såg till att allt funkar inte längre ville vara med. Det går inte att reparera det utan det måste byggas ett nytt.
Jag har så kallade ratt padlar som jag växlar med vilket innerbär att det skickas en strömsignal varje gång jag växlar upp eller ner en enkel 12v puls helt enkelt. kretskortet omvandlar sedan detta till en jord signal som jordar magneterna i lådan för att lägga i önskad växel. Kretskortet måste ha ett minne så han kan välja rätt växel i förhållande vilken av paddlarna jag använder. Typ: 1-2-3-4 och sen att det växlar ner i motsatt ordning 4-3-2-1
Jord signal Jordsignal
Magnet A Magnet B
1. växlen ON ON
2. växlen OFF ON
3. växlen OFF OFF
4. växlen ON OFF
Någon som kan tänkas ta på sig detta och få en slant för det?
MVH Erik
Senast redigerad av bluebuell 14 juli 2010, 15:25:36, redigerad totalt 2 gånger.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Bygga ett växlings kretskort
Vad gör steg 3 då detta redan har gjorts i steg 2? Välkommen till forumet
Ursäkta, tur att någon är uppmärksam. 
Nej så här ska det se ut.

Nej så här ska det se ut.
En tillståndsmaskin med två ingångar och två utgångar är väl enklast här? Någon som kan hjälpa till med "karnaugh-diagram" (stavning) här?
-
Jag skulle valt en 8-pinnars PIC och lite kring komponenter, mycket mindre än en tillståndsmaskin.
Jag skulle nog kunna slänga ihop något om det inte finns krav på några klassificeringar eller liknande, då blir det ett hemma etsar kort.
Jag antar att det räcker med ca 1000växlingar per sekund max?
Jag skulle nog kunna slänga ihop något om det inte finns krav på några klassificeringar eller liknande, då blir det ett hemma etsar kort.
Jag antar att det räcker med ca 1000växlingar per sekund max?
1 styck 74LS191 gör hela jobbet
73-686-67
Man behöver inte krångla med en massa processorer och dyligt, 191an, några dioder samt nån form av drivsteg för solenoiderna, beroende på ström, en ULN2003 eller nått sånt.
Kostnad ca 30:- totalt, och en halvtimma vid veroboardet.
73-686-67
Man behöver inte krångla med en massa processorer och dyligt, 191an, några dioder samt nån form av drivsteg för solenoiderna, beroende på ström, en ULN2003 eller nått sånt.
Kostnad ca 30:- totalt, och en halvtimma vid veroboardet.
FUnderade också på en upp/ner-räknare, men hur går det med insigalen? Två knappar, en för upp en en för ner, hur får man signalerna Up/down kontra clock, att funka. Du kan ju inte ha en ocillator till klocka, för då blir det att vara snabbare med knappen än klockan.
Senast redigerad av Fräsen 24 juni 2010, 13:04:01, redigerad totalt 1 gång.
-
Hur skulle den funka?
Den tar ju en klocksignal på ingågen, TS har 2 "klock" signaler, en för upp, en för ner.
Den ger binärkod ut, TS vill ha typ graykod.
Den kommer ge något skumt värde vid POR, skoj om man startar på 4:ans växel
Den tar ju en klocksignal på ingågen, TS har 2 "klock" signaler, en för upp, en för ner.
Den ger binärkod ut, TS vill ha typ graykod.
Den kommer ge något skumt värde vid POR, skoj om man startar på 4:ans växel
Några dioder och pullup/pulldown fixar UPP/Ned och klockan från brytarna, graykoden, några grindar till, löser det.
Alternativt tar man en jonsonräknare och avkodar med några dioder.
Alternativt tar man en jonsonräknare och avkodar med några dioder.
-
Jo, visst man kan koppla in ett gäng extra kretsar och få det att funka.
Dock tycker JAG att det är en snyggare lösning med en 8pinnars krets än 2-3 14 pinnars kretsar och en näve diskreta komponenter.
Sedan bör man ju i båda fallen optoisolera in/utgångar.
Och hur mycket ström ska utgångarna sänka? 'r det bara en styrsignal eller ska det gå någon större ström?
Dock tycker JAG att det är en snyggare lösning med en 8pinnars krets än 2-3 14 pinnars kretsar och en näve diskreta komponenter.
Sedan bör man ju i båda fallen optoisolera in/utgångar.
Och hur mycket ström ska utgångarna sänka? 'r det bara en styrsignal eller ska det gå någon större ström?
Bifogar med ett simpelt ritat elschema över bilen som jag fixat ihop för att ev undelätta
Kan tänka mej att bygga om så att jag även har jord funktion i paddlarna om det skulle underlätta.
När det gäller fördröjning så har det förekommit att växlingen mellan 1:an och 2:an har varit på 0,8s så det kanske inte är snabbt i elektronikens värld men något att ha i tanken.
back och Overdrive är simpelt inkopplat med en tryckbrytare på var sin sida om ratten som jordar sin egen magnet i detta fallet kallas dem C och D. Har ingen kontakt med A och B förutom att de har samma strömkrets i lådan.

MVH Erik
Kan tänka mej att bygga om så att jag även har jord funktion i paddlarna om det skulle underlätta.
När det gäller fördröjning så har det förekommit att växlingen mellan 1:an och 2:an har varit på 0,8s så det kanske inte är snabbt i elektronikens värld men något att ha i tanken.
back och Overdrive är simpelt inkopplat med en tryckbrytare på var sin sida om ratten som jordar sin egen magnet i detta fallet kallas dem C och D. Har ingen kontakt med A och B förutom att de har samma strömkrets i lådan.
MVH Erik