Brunos CNC försök

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
brunolundh

Brunos CNC försök

Inlägg av brunolundh »

Efter ha spenderat de senaste 3 dygnen med att läsa om diverse CNC byggen börjar det klarna betydligt hur det funkar.
Med all kunskap det finns på nätet och då särskilt här tror jag inte det skall vara något problem att genomföra ett bygge.

Imorgon får jag träffa min nyinköpta vertikalfräs som jag har köpt på auktion och jag inbillar mig att det skall underlätta betydligt.

Det börjar med en tanke på ett mindre bygge, sen kom jag fram till måtten 70x50 cm. Dock har jag omvärderat igen då jag vill kunna köra köksluckor i den och kom fram till yttermåtten 120x80 cm och då borde jag kunna få en fräsyta på 72x60 cm utan problem.

Dock är det betydligt viktigare att jag kan fräsa mindre aluminium detaljer i den än köksluckor.

Är det lättare att få en mindre fräs kapabel för aluminium?

Jag har räknat med att använda de plattare linjärlagerna (vet vad de heter och inte heller de runda) Har förstått att de är stabilare och mer precisa. Och betydligt dyrarer :P

Behövs dom? eller "duger" det med de runda?

Här är min skiss på en lösning som jag tycker verkar bra och genomförbar för mig.

Bild

Bild
Ramen är tänkt att vara 50x70 och 50x50 profiler.

Y-leden (vet inte vad ni kallar den men den längsgående) har jag ju tänkt att sätta skruven centrerad.
Är detta en lösning som är funktionell eller bör jag välja att ha två motorer?

Har också ritat snedstagen i 45˚ vinkel för jag inbillar mig att det blir mest stabilt, eller skall jag hellre ha de ända upp?

Har inte ritat fler detaljer utan ville ha era tankar innan jag fortsätter med den.

Ser fram emot att hänga här på forumet. :lol:
(Den skall förresten stå på ben)

/Bruno
Användarvisningsbild
arvidb

Re: Brunos CNC försök

Inlägg av arvidb »

Välkommen till forumet, om ingen har sagt det redan! :)

"Är det lättare att få en mindre fräs kapabel för aluminium?"

Det är garanterat lättare om man har begränsat med pengar. Är du beredd att betala för riktiga förspända skenstyrningar (de "plattare" lagren) istf kulbussningar (runda stänger) och bygger i stål så borde det vara ok, tycker jag (utan att ha jättemycket erfarenhet). Om jag har förstått rätt så behöver man "baka" konstruktionen i ugn efter svetsning för att bli av med inbyggda spänningar, och sedan bör man plana ytorna som skenstyrningarna ska monteras på i en fräs modell större. D.v.s. ska man bygga stort i stål så behöver man ha tillgång till en ganska häftig maskinpark.

Sen är frågan vad du menar med kapabel, men jag antar att du inte är ute efter mikrometernoggrannhet eller så.

"Behövs dom? eller "duger" det med de runda?"

För en fräs i den storleken som ska kunna fräsa aluminium så skulle jag nog säga att de behövs, om du vill ha någorlunda bra funktion. Du vill ha så lite flex och glapp i maskinen som möjligt, och större maskin ger större hävarmar, vilket ger större moment på linjärlagren och mer böjning av balkarna som maskinen är byggd av. Då är det bra med skenstyrningarnas stora styvhet. Det går säkert med kulbussningar, men med sämre ytfinish, mer förstörda verktyg, mer oljud etc.

"Är detta en lösning som är funktionell eller bör jag välja att ha två motorer?"

Skenstyrningar är väldigt vridstyva, så om din stålkonstruktion också är det så bör det vara ok. Staga upp rektangeln i botten av den rörliga delen med ett diagonalt kryss eller en platta (behöver inte vara tjock) för att hindra att den "skevar" (som ett parallellogram). Staga upp yttre ramen med tvärgående balkar (likadana som och parallella med balken längst fram), ett par tre stycken mellan de yttre balkarna fram och bak som du har ritat nu, för att hindra böjning av sidobalkarna. Eller staga upp på något annat sätt...

"Har också ritat snedstagen i 45˚ vinkel för jag inbillar mig att det blir mest stabilt, eller skall jag hellre ha de ända upp?"

Min intuition säger att det blir stabilare högre upp, kanske mitt emellan linjärlagren? Men jag skulle inte satsa pengar på det. :) I vilket fall så spelar vinkeln ingen större roll, så länge det är en triangel.

Mina 2 cent... Lycka till! :)
gripner

Inlägg av gripner »

släng in ett par stdstag mellan övre och undre x balkarna, typ som en gamal bro.

Maskinens instabilitet / vibration / flex känslighet i Z vaggan spcielt ylends kommer vara bra myclet större problem än linjärlagringen (runda stödda eller platta) De "platta" är dock givetvis bättre men ofta att skjuta över målet.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag skulle nog fundera på att flytta isär de två övre linjärlagren. Det undre skulle kunna sättas längre ner så att det kommer närmare verktygets angreppspunkt i arbetsstycket, känns intuitivt som att stöden bör sitta så nära kraften som möjligt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Eller iaf korta ner det som hänger ner på Z.
Som det är nu har man ingen "nytta" av avståndet iaf.

Om du inte vill, så byt iaf skenorna med vagnarna.
Vikten blir nog iaf hugget som stucket.
Användarvisningsbild
brunolundh

Inlägg av brunolundh »

Ja det finns ju ingen anleding att ha den så högt, behöver ju inte ha mycket mer än 100mm i z-led. Bättre att sätta den så lågt det går för att den skall gå fritt och sen lyfta den högre. Kvittar ju om den är mer ostabil i luften.

Tror även jag skall göra hela x-bomen inkl gavlar i typ 16x150 massivt istället. Kommer troligtvis över en del av det. Fet borde väl bli lika stadigt.

Funderar även på remdrift (vet inget mer fancy ord)
är det stora nackdelar med det? Dyrare billigare?

/Bruno
Senast redigerad av brunolundh 23 juni 2010, 15:58:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
brunolundh

Inlägg av brunolundh »

Vad tycker kulbussningar om att hänga på "sidan" dvs vinkelrätt ut istället för tryck från ovan? Försökte tyda tabellerna men blev inte mycket klokare!

/Bruno
Skriv svar