Med all kunskap det finns på nätet och då särskilt här tror jag inte det skall vara något problem att genomföra ett bygge.
Imorgon får jag träffa min nyinköpta vertikalfräs som jag har köpt på auktion och jag inbillar mig att det skall underlätta betydligt.
Det börjar med en tanke på ett mindre bygge, sen kom jag fram till måtten 70x50 cm. Dock har jag omvärderat igen då jag vill kunna köra köksluckor i den och kom fram till yttermåtten 120x80 cm och då borde jag kunna få en fräsyta på 72x60 cm utan problem.
Dock är det betydligt viktigare att jag kan fräsa mindre aluminium detaljer i den än köksluckor.
Är det lättare att få en mindre fräs kapabel för aluminium?
Jag har räknat med att använda de plattare linjärlagerna (vet vad de heter och inte heller de runda) Har förstått att de är stabilare och mer precisa. Och betydligt dyrarer

Behövs dom? eller "duger" det med de runda?
Här är min skiss på en lösning som jag tycker verkar bra och genomförbar för mig.

Ramen är tänkt att vara 50x70 och 50x50 profiler.
Y-leden (vet inte vad ni kallar den men den längsgående) har jag ju tänkt att sätta skruven centrerad.
Är detta en lösning som är funktionell eller bör jag välja att ha två motorer?
Har också ritat snedstagen i 45˚ vinkel för jag inbillar mig att det blir mest stabilt, eller skall jag hellre ha de ända upp?
Har inte ritat fler detaljer utan ville ha era tankar innan jag fortsätter med den.
Ser fram emot att hänga här på forumet.

(Den skall förresten stå på ben)
/Bruno