Toslink, S/PDIF till analog

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daRipper

Toslink, S/PDIF till analog

Inlägg av daRipper »

Någon som vet hur man får ut subwoofer kanalen från Toslink till analog?

Tanken är att kunna få ut just subwoffer kanalen för att driva en Forcefeedback-stol. Går nog också att ta från analog-stereo utgången och hänga på ett lågpassfilter men känns inte riktigt rätt.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

När du säger subwoofer-kanal så antar jag att du talar om Dolby Digital eller något sådant (surround). S/PDIF rymmer bara vanligt stereo-ljud i okomprimerat skick.

I så fall är det rejält krångligt.

Om du har vanligt stereo-ljud i din S/PDIF är det inte så farligt svårt, men då kan du nog lika gärna ta från din analoga stereo-ut.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Cyr, om det är frågan om något soundblaster-kort, så finns det s/pdif-utgångar att hämta på ICD-kontakten mitt på kortet för center, front, bak samt sub.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Man får väl ändå inte ut något ljud ur sub-kanalen så länge man kör vanligt stereo-ljud, eller har jag missat något?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det är sant, fast då är det två kanaler ljud i en S/PDIF ändå.

Så en av dessa S/PDIF kan innehålla center + sub (tror jag).

Så det skulle kunna gå, fast om man har ett sånt kort så kan väl samma ljud plockas analogt från någon utgång också (?), så det borde vara enklare.

Om SBlive har några funktioner för att mixa ner lågbasen till sub-kanalen när man spelar vanligt stereoljud vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig.
mikma

Inlägg av mikma »

SB Live! har en emu10k1 DSP. Det gäller dock ej "LS" och "24-bit" varianterna, som inte har så mycket gemensamt med riktiga SB Live! förutom namnet.

Med emu10k1 går det att göra ett lågpassfilter och skicka det ljudet till subutgången. Vet ej om den vanliga Windows-drivrutinen stödjer det, men kX-drivrutinen bör göra det, och ALSA+ld10k1 i Linux vet jag stödjer det, eftersom jag använder det init_live skriptet som jag gjort.

Jag vet inte vilket kort frågeställaren har, men SB Live 5.1 ska ha tre separata S/PDIF utgångar (dvs. 6 kanaler). De används av Creatives egna digitala högtalarsystem.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag kör s/pdif till min surroundförstärkare, och det enda sätt jag kan få över surroundkodat ljud är att spela upp filmer med surroundkodat ljudspår, och styra ljudet direkt ut till s/pdif-utgången.
Windows surroundgrejs funkar inte alls med bara en digitalkabel. Finns det nån slags drivis som gör så Windows AC3-kodar windowsljudet i realtime?

Förresten, Toslink... Toslink är ju optiskt, och mitt live-kort ger bara ut s/pdif via koaxial. Vad är det för special med optisk... De Toslinkkontakter jag sett på ljudkort/moderkort har det bara funnits en av, och det är inte en separat sub-utgång.

Här har du iaf en sida som behandlar hur man omvandlar s/pdif till en analog signal http://sound.westhost.com/project85.htm

Och här har du Toslink-moduler för att omvandla en optisk s/pdif till TTL-nivå. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 011613.htm
daRipper

Inlägg av daRipper »

Tanken var att få ut det ur mitt Xbox, har 5.1 utgång på audio/video kablaget.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Då behöver du en surround-dekoder...
Skriv svar