5V till 3,3V

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
spixa

5V till 3,3V

Inlägg av spixa »

Har en TTL signal som ska strypas från 5V till 3,3V

Är helt ny på forumet men har försökt att att söka innan jag skrev inlägget. Det finns en massa gamla trådar om 5v till 3,3v och säkert fler som jag inte hittat. men är super dålig på el-lära och behöver ändå få hjälp med att få saker förklarat så jag skriver en ny tråd istället för att få liv i en gammal.

Trafon som båda korten använder är reglerad på 5,2V 1A.

räcker det med ett vanligt motstånd mellan. eller ska man köra någon spänningsregulator typ > https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/i ... =73-266-86;

kan det vara bra att sätta en diod också?

som ni märker kan jag inte så mycket om det här men vill gärna lära mig. och framförallt så behöver jag det till det jag bygger nu som dockmakare.

om ni undrar så är det en fox G20 http://www.acmesystems.it/?id=FOXG20
som ska prata med ett servokontoller kort http://www.parallax.com/Store/Accessori ... roductName

jag kan redan skicka signal till kontrollerkortet. nu vill också kunna läsa av det. och är rädd att den skickar ut 5v har inte läst i klartext att foxg20 är 5V tolerant så jag vågar inte chansa.

mvh David Dockmakare.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: 5V till 3,3V

Inlägg av tecno »

Sök på LVTTL så hittar du svar på min fråga och hur det löste sig.
spixa

Inlägg av spixa »

Tackar.

Kollade på din ritning. http://forumbilder.se/show.aspx?iid=1d2010102352P891b
Som du postat i tråden som är http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=43114
som jag antar att du syftade på att jag skulle hitta via sök.
ska bara dubbelkolla att jag fattat rätt.

jag skaffar en liten grunka som heter LVTH245A

kopplar GND på den översta pinnen till vänster (och på lite andra pinnar som blir över)
där kopplar jag in min 5V signa på A1
vips kommer den ut som 3,3 på A2

vad gör den gröna kopplingen. behövs den.

finns det andra sätt? jag hade hoppats att jag bara skulle kunna löda fast två motstånd eller liknande.
men kan så oerhört lite om det här.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

om det bara är datasignal 5 volt till 3.3 som ska omvandlas så räcker det absolut med två motstånd, om inte signalsträckan (ledningen) är för lång, då kan det bli fördröjningar som förstör signalen. Motstånden koppas som spänningsdelare 3:5 t.ex. 5.6k + 10k. Om det är långa ledningar så sätt motstånden vid ingången - om inte det går behövs en buffert på 3.3 voltssidan precis intill motstånden - men då kan man kanske likaväl köpa en buffer som är 5-voltstolerant, så behövs inte motstånden.
spixa

Inlägg av spixa »

Tack Jesse!

ledningen kan vara kort

Har en liten exprementsats med motstånd någonstans jag får leta upp. Får sätta mig in i hur färg ringarna fungerar 5.6k borde väl blir ett grönt och ett blått sträck. 10K är det bara ringarna innan formfaktorn eller räknar man med den i det.
är det någon som har färgerna direkt i huvudet för de båda motstånden?

Föresten, passar på att fråga lite om dioder.
Tänkte sätta en diod på foxboardens data 3,3v ut för att hindra att kontroller kortet skickar en 5v in eftersom kontroller kortet skickar och tar emot på samma anslutning. (foxboarden har separata in och utgångar på ingången sätter jag motstånden) är det något jag ska tänka på där. är obekant med dioder också. fungerar den här från kjell:
Diod 1N4001 50V 1A
Max backspänning: 50V
Max kontinuerlig ström: 1A
Transienttålighet: 10A
Max läckström (back): 5µA
Framspänningsfall: 1,1V

Jag håller på att bygga en webstyrd dockteater. när jag blir lite varm i kläderna här på forumet kanske den dyker upp i projekt tråden...
mvh David.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Färgkoder på motstånd

Bild

10k , 5% = brun, svart, orange - guld
5k6, 5% = grön, blå, röd - guld
spixa

Inlägg av spixa »

Nu har jag hittat motstånden

10k , 5% och 5k6, 5%

hur ska jag koppla in dem.

min okunnighet sa mig att det bara var att koppla in dem efter varandra från 5v (5,2 för att vara exakt) till där jag önskar 3,3v. men något annat sa mig att så går det inte att koppla så utan man måste blanda in GND också.

EDIT: ändrade till 5,2 från 5.7 som jag råkat skriva.
Senast redigerad av spixa 21 juni 2010, 22:13:58, redigerad totalt 1 gång.
Super7

Inlägg av Super7 »

färgkoden SBROGGBLGV, fick jag lära mig i gymnasiet -78 -79 å den verkar sitta än :D

Svart
Brun
Röd
Orange
Gul
Grön
Blå
Lila
Grå
Vit
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

ROGGBIV fick vi lära oss. Fast då missar man ju några.
Därför mina byggen beter sig så underligt ibland???
spixa

Inlägg av spixa »

det borde finnas någon enklare ramsa typ i svarta natten bruna björnen åt upp röda tomten i... ja ni fattar.

åter till topic. hur ska jag koppla in motstånden?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Finns lit bra appar till bl.a. iphone där man får uppritat vad ett motstånd har för färgringar givet resistans och tolerans. Finns även omvänt där man man ställer in färg så säger den vad det är för motstånd. klart användbart!

Nu till din fråga. Du vill koppla motstånden som en spänningsdelare. Se wiki "Voltage divider" http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_divider
VUT = Z2/(Z1+Z2)*VIN. Så om VIN är 5V så väljer man Z1 och Z2 så att 1) man inte överskrider maxströmmen på kretsen som ger 5V ut och 2) så att VUT blir <= 3.3V.

T.ex. Z1 = 560 ohm och Z2 = 1kohm ger vid 5V insignal, 3.2V ut.
Nerre

Inlägg av Nerre »

spixa skrev:det borde finnas någon enklare ramsa typ i svarta natten bruna björnen åt upp röda tomten i... ja ni fattar.
Yes, klart det gör

ett SVART troll är lika med NOLL
EN pris BRUNt snus
TVÅ RÖDa läppar
TRE ORANGE apelsiner
Ett GULt hus har FYRA knutar
FEM GRÖNa fingrar
en BLÅsSEXtett
VIOLETT har SJU bokstäver
En GRÅ råtta är lika med ÅTTA
En VIT katt har NIO liv
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Eller så tänker man helt enkelt på färgskalan. Jag tycker den känns rätt naturlig att det går från svart till brun röd orange gul grön blå lila, men sen kommer grå och vit som lite outsiders.

Spixa, 5V TTL UT -> 5,6k -> 3.3V TTL IN -> 10k -> GND

edit: feltänk.
Skriv svar