Regler om man vill sälja elektronik
Regler om man vill sälja elektronik
Någon som vet en länk till en sida där man kan läsa om vilka regler som gäller om man vill sälja elektronikbyggen? Jag antar att det inte är några problem om kretsen ska matas med 12V DC. Men vad gäller om jag har byggt en förstärkare som ansluts till 240V AC, vägguttaget. Får man ens sälja sånt eller måste prylarna ha s-märkning eller annat godkännande?
/Tony
/Tony
Re: Regler om man vill sälja elektronik
Du måste få godkännande enligt:
0) Lågspänningsdirektivet angående störningar, EMC.
1) Om nätspänning används måste godkännande enligt starkströmsdirektiven. Elsäkerhetsverket kontrollerar detta.
2) Generellt "producentansvar".
Räkna med en godkännande kostnad av runt >50 000 kr/produkt.
Ett sätt att kringgå det hela är t.ex att sälja som byggsats (tror jag).
Alltför att uppmuntra enskilda individer att producera produkter..
1) Om nätspänning används måste godkännande enligt starkströmsdirektiven. Elsäkerhetsverket kontrollerar detta.
Räkna med en godkännande kostnad av runt >50 000 kr/produkt.
Ett sätt att kringgå det hela är t.ex att sälja som byggsats (tror jag).
Alltför att uppmuntra enskilda individer att producera produkter..

I princip rätt som Blueint säger.
Man "får" inga godkännanden. Allt är upp till dig själv att se till att du följer alla lagar och regler (tex EMC och lågspänningsdirektiven). Dvs alla produkter säljs är säljarens ansvar.
Du kan bygga och sälja så mycket du orkar om du är säker på att du uppfyller kraven. Men för att vara så säker som möjligt brukar tillverkarna ta hjälp av expertis och EMC labb. Det brukar kunna kosta en hel del.
Man "får" inga godkännanden. Allt är upp till dig själv att se till att du följer alla lagar och regler (tex EMC och lågspänningsdirektiven). Dvs alla produkter säljs är säljarens ansvar.
Du kan bygga och sälja så mycket du orkar om du är säker på att du uppfyller kraven. Men för att vara så säker som möjligt brukar tillverkarna ta hjälp av expertis och EMC labb. Det brukar kunna kosta en hel del.
Dessutom behöver du dokumentera alltihop, vilket är ett tufft jobb, om myndigheterna kräver det skall du kunna visa upp dokumentation med beräkningar, mätprotokoll, konstruktionsritningar osv, vilket visar att du uppfyller kraven i samtliga relevanta direktiv.
Jag kom att tänka på några prylar som säljs hos Svalander.
Tydligen så uppgraderar de sina produkter med jämna mellanrum.
Alltså de bygger om och förbättrar prylarna.
Blir inte det orimligt dyrt om man ska lägga mer än 50000:- varje gång
prylen har uppdaterats och ska godkännas för försäljning?
Exempel: http://www.svalander.se/shoppen/dac-v.htm
Tydligen så uppgraderar de sina produkter med jämna mellanrum.
Alltså de bygger om och förbättrar prylarna.
Blir inte det orimligt dyrt om man ska lägga mer än 50000:- varje gång
prylen har uppdaterats och ska godkännas för försäljning?
Exempel: http://www.svalander.se/shoppen/dac-v.htm
Det finns inget godkännande för det första, det är tillverkaren själv som bestämmer om man uppfyller kraven.
Men visst kan man ändra på saker, utan att mäta om EMC'n, det beror på vad man förändrar,givetvis, och hur man dokumenterar det.
Men visst kan man ändra på saker, utan att mäta om EMC'n, det beror på vad man förändrar,givetvis, och hur man dokumenterar det.
Lite sammanblandning av begreppen här.blueint skrev:Du måste få godkännande enligt:
Lågspänningsdirektivet, LVD, gäller för spänningar upp till 1000 V.
EMC-direktivet gäller för alls som kan störas eller avge störningar (d.v.s. det mesta som det finns el i).
Sen är det dessutom en del miljödirektiv och annat som måste uppfyllas (ex. ROHS, WEEE, EUP, förpackningsdirektivet etc).
Sen stämmer det som flera säger att det för det mesta inte går att få nåt "godkännande" för dessa utan som tillverkare måste man själva ta fram underlag som styrker att direktiven uppfylls, sen är det "bara" att klämma dit ett CE-märke och sälja (med reservation för att vissa prylar inte ska/får CE-märkas).
Jag rekommenderar helt klart att kontakta nån konsult som kan hjälpa till med att ta reda på vad som behövs för den aktuella produkten. Tänk dock på att ansvaret ändå ligger hos dig, så lita inte blint på konsulten.
Om det är samma nu som det var för ett antal år sedan så kan du sälja enheten komplett fast med "omonterad" nätsaldd som köparen får montera själv. Då ligger ansvaret hos köparen då det räknas (räknades iaf.) som byggsats/hemmabygge. Kolla upp om det är samma nu, om detta kanske kan vara ett alternativ!?
Kan man sälja monterade kretskort utan EMC godkännande ärju mycket vunnet!
Det är väl definierat så att ifall köparen behöver löda fast elsladden själv så bedöms det att han behöver ha kompetens och specialutrustning för att klara av det, och då anser man att han också är tillräckligt införstådd i ämnet för att själv ansvara för ifall hans produkt stör annat osv. Men det räcker inte att han ska skruva fast sladden i en kopplingsplint, för då behövs bara en skruvmejsel och ingen specialkunskap inom ämnet. Det är så jag minns det i alla fall sen jag skummade igen en massa texter om CE osv.
Även "komponenter" omfattas såvitt jag vet av EMC-direktivet (även om de inte skall CE-märkas).
För att inte tala om de här ROHS, WEEE osv.
För att inte tala om de här ROHS, WEEE osv.
För väl säkja den som kit.. PCB + en hög komponenter som kan bakas i ugnen