Har några funderingar ang. vridspoleinstrument.
De vridspoleinstrument man sett "in action", i multimetrar, förstärkare, bilinstrument etc. har haft en väldigt mjuk och fin rörelse. Detta tilltalar mig nu när jag skall göra lite instrument "digitala" från att tidigare varit fysiska (med vajer eller dyl.). Dock har jag bara sett sådana här instrument som rör sig kanske max 270 grader. Finns det vridspoleinstrument som rör sig ett helt varv, eller kanske t.o.m. ännu mer?
Går det att köpa själva "motorn" i ett vridspoleinstrument separat, så man slipper köpa massa instrument där man ändå bara vill ha själva "motorn" och slänga nål och tavla?
En- och fler-varviga vridspoleinstrument
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: En- och fler-varviga vridspoleinstrument
Använd en liten stegmotor eller en liten servomotor så kan du ha så många varv du vill.
Problemet med servo, iaf de servon jag använt (RC-servon) är att de går sönder efter ett tag. Stegmotorer tenderar att inte ha så hög upplösning om man inte kan få tag i styrning som klarar microsteg, vilket inte är allt för billigt. Dessutom brukar de ta ganska stor plats.
Det är därför jag nu tittar på vridspole istället
Det är därför jag nu tittar på vridspole istället
- tecno
- Kontakt:
Liten servomotor med en högupplöst encoder så är saken biff. Leksaker som servon till radiostyrning och sånt går fetbort.
Var får man tag i dessa för en rimlig penning? ELFAs utbud på servomotorer och drivning är inte jätteimponerande.
- tecno
- Kontakt:
Jag kan titta i resurslådan och se vad jag kan avvara, återkommer.