bil-el

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Breikus

bil-el

Inlägg av Breikus »

Om man ska ha elgrejer i bagaget får man ofta dra kablar från framdelen av bilen till bakdelen av bilen får man oftast dra ett gäng kablar.

Jag vill kunna få alla signaler och all strömförsörjning jag kan tänka mej mellan fram och bak på bilen med endast två kablar!
Jag hade då tänkt dra en ny grövre pluskabel till en fördelarbox av nåt slag fram i bilen, så kan jag få ström till nya grejer fram om jag så vill. Härifrån har jag tänkt dra en grövre strömkabel till bagaget till en fördelarbox så kan jag ta ström från den boxen, till vad jag vill i bagaget, exempelvis slutsteg, ledbelysning eller vad man kan tänka sig. Allting avsäkrat och fixat.

Jag har även haft tanken att all signalering jag vill ha, såsom tänd, plus, remote från stereo m.m ska ske med en kabel.
Jag vill använda detta terminalblock ( http://www.kjell.com/content/media/imag ... /68725.jpg ), en fram i bilen och en bak i bilen, koppla ihop dessa med en HDMI-kabel så kan jag skicka på vilken sorts signal jag vill, Men.

Hur mycket klarar en HDMI-kabel? Hur stora effekter pallar den? Påverkar ledarna varann om man skickar på 12VDC?
En god idé som kanske inte funkar för över huvud taget? :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: bil-el

Inlägg av Mizzarrogh »

Kan inte svara på det i nuläget, men om någon här vet kabelarean så skall vi räkna ut det, i och med att du har extern matning och vad jag förstått endast ville ha HDMI kabeln för styrfunktioner kan det möjligen fungera, är väldigt klen kabelarea på moderna bilar så iden är nog inte så befängd som det låter. Blev litet nyfiken själv nu, måste fundera mer kring detta kan ju gå att lösa med tex reläer, transistorer (går ju att i sin tur kombinera)mm annars om man endast söker styrfunktioner och har matningen separat menar jag... Så, jag tror svaret är ja.

Edit: Fastnade också för iden som sådan, måste skissa litet och återkomma... :)

Edit: Med reservation för att min fordonspark är rätt gammal...

-
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Du kan räkna approximativt för kablarna:
* Area i mm² = (2.5/10) * Ampere (så för 3A behöver man 0,75 mm² osv..)
* Hastighet beror på kabelns kapacitans och induktans primärt (korrekt?). Du kanske kan räkna med 200 kbit/s med telefonkabel, och 1000 kbit/s med partvinnad kabel.

Det går kanske att använda "single-ended" signalering men det är stor risk för dåliga resultat. Använd differentiellt, som t.ex EIA-485, CAN eller Ethernet.

Hastigheter:
<5 kbit/s - Styr & regler
1500 kbit/s - CD-ljud
6000 kbit/s - Video

Ev kan man överlagra datasignalen på samma trådar som kraftkabeln.
Användarvisningsbild
Breikus

Inlägg av Breikus »

En bra formel för att räkna kabelarea skulle behövas på jobbet, den formeln kan väl inte gälla alla spänningar?
( Area i mm² = (2.5/10) * Ampere )
Jag jobbar med 230VAC men skulle gärna kunna räkna på 12V och andra spänningar. Någon skillnad i kabelarea om det gäller växelström eller likström?

* Min HDMI-idé gäller bara styr&signaler, alltså har jag tänkt använda mig av reläer om jag vill styra större strömmar, men även ljud&bild skulle jag vilja föra över mellan bilens fram- och bakdel, t ex stereo-RCA till slutsteg.
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Får man fråga varför du vill använda en HDMI-kabel? Den är ju knappast billig och med den kontakteringen kommer du nog tappa lite av poängen med den sortens kabel. En vanlig partvinnad cat5 skulle som jag ser det fungera lika bra. Tycker du att det blir för få ledare kan du ju alltid lägga två från början. För som jag fattade det var anledningen till "en kabel"-tänket att du inte skulle behöva dra i fler kablar efter hand, men det kanske var fel?

Du kan använda samma formler för DC som du använder för RMS AC. Spänningen spelar ingen roll för den beräkningen. Tänk dock på att vad kabeln klarar och vilket spänningsfall som är acceptabelt är två skiljda saker. Vid 230 V spelar det ingen större roll med 5 V spänningsfall men i en 12 V-miljö är det annorlunda.
PTC

Inlägg av PTC »

Kanske OT men denna ä väldigt bra vid areaberäkningar

http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

//Per
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Kan du inte styra signalen med Blåtand istället för kabel?
Användarvisningsbild
Breikus

Inlägg av Breikus »

Får man fråga varför du vill använda en HDMI-kabel
Tanken var bara många anslutningsmöjligheter i en liten kabel men 2st nätverkskablar tar nog inte så stor plats heller och tål dessutom både lite mer stryk både rent fysiskt och elektriskt, om man uttrycker sig så.
Och helt riktigt att jag inte vill dra fler kablar i efterhand.

Men frågan är om det finns nåt liknande som smidiga terminalblock för nätverkskablar utan att man behöver kroner-verktyg?
Utan bara skruvplintar?
Super7

Inlägg av Super7 »

http://www.fatum.se/ Har både skruv/skruv och slits/slits och slits/skruv i allsköns kombinationer.....
Skriv svar