Hemmabyggd Grästrimmer (nu med film!)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fritzell

Hemmabyggd Grästrimmer (nu med film!)

Inlägg av Fritzell »

Nu när man flyttat från lägenhet till radhus inser man behovet av en liten smidig sladdlös grästrimmer som komplement till den vanliga gräsklipparen.

Givetvis köper man inte någon dylik för 1000kr eller mer utan bygger en själv av skrot man har liggandes :).

En Speed550 motor plockad från en skrotad meec-skruvdragare
Bild

Axelfäste i aluminium med två gängade M4 hål för fastsättning av tråd
Bild

Fäste mot kropp
Bild

Ultrasimpel elektronik, on/off helt enkelt med två mosfetar för att slippa ha en stor och bökig knapp, istället en liten microbrytare som ger spänning till gatarna.
Bild

Skydd av ett modifierat mikrovågslock (hustruns smarta idé)
Bild

Tadaa!
Bild

Bild

Ett A123 3C 2200mA batteri köpt av Dadde här på forumet :waving: till extremt bra pris :D
Bild

Och här med en bit tvättlina monterad (också hustruns idé, hade provat massa olika trådar, sladdar, ståltråd etc men allt bara gick av efter en liten stund). Tvättlinan håller superbra.
Bild

"På"-knappen
Bild

Fulladdat batteri räcker gott och väl till en "körning" efter normal klippning med gräsklipparen. Motorn tar ca 4-5A under normal belastning. Batteriet ska tydligen utan problem kunna leverera mer än 30A. Mer bilder och film på den in action utlovas givetvis 8)

Total kostnad: <50kr
Totalt arbete nerlagt hittills: mellan 5-10H

Det som är kvar är att bygga på ett handtag att hålla i "framför" med andra handen och ett mindre stänkskydd kring motorn för att inte få in massa gräs i den. Också en liten låda till batteriet och med två banankontakter (hona) samt snygga till det hela lite allmänt.

Det var allt för ikväll!
//Fritzell

edit: Ursäkta för lite väl högupplösta bilder..
Senast redigerad av Fritzell 19 juni 2010, 12:45:16, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Hemmabyggd Grästrimmer

Inlägg av Electricguy »

jag byggde nåt liknande förra året. också med en skruvdragar motor. fast det var ett provisoriskt test, men det fungerade faktiskt bra! :)

sen har jag gjort en livsfarlig version av en grästrimmer också. ett nav från en datorfläkt som man borrar ett par hål i sidorna på. sätter i ett par ca 1mm trådar (svetstråd) :mrgreen: och sen sätter man det på dremeln! jääääävlar va den va effektiv! lät mycke gjorde den också. det blev bara damm av gräset!! hahahha :twisted: det slog gnistor om trådarn när man körde mot en sten. hahaha. sniglar var roliga oxå. det blev absolut inget kvar! :D bara lite slemstänk överallt. :P usch! ruggig sak det var, men KUL var det!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Fritzell: Hej! Det var ett tag sedan. :)
Kul projekt! Mikro-locket ser ut att vara gjort för att sitta på en trimmer.
Att döma av gräset i locket så verkar det dessutom fungera fint. :tumupp:

Ska bli kul att se fortsättningen och den utlovade filmen.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hej :D. Jo var faktiskt ett tag sen jag lade ut några projekt och så, dock har jag dykt upp i lite olika trådar här och där o skrivit några rader ibland. Japp faktum är att den funkar väldigt bra. Måste bara byta till en lite kraftigare kylning på mitt nätagg så jag kan ladda batteriet ordentligt också, sen kan jag ut och filma :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Film

Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Hemmabyggd Grästrimmer (nu med film!)

Inlägg av Electricguy »

ser ju ut att funka fint! :) blev ju sugen på att bygga en egen igen! :D
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

:)

Ja, men dremeln funkar säkert också ;). Mitt tips är nog då att satsa på något ännu kraftigare batteri och motor än den jag använde, eller möjligen använda något skarpare tråd, min är ju en tvättlina på typ 3mm. Skulle säkert funka bättre med en kniv av något slag. Problemet med de tunnare trådarna verkar dock tyvärr vara att man kör av dom ganska lätt. Men svetstråd borde ju som sagt funka. Eller piano/gitarrsträngar..
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

moddade en lite äldre hitachi skruvdragare till en grästrimmer :D tog bort allt vad växellåda heter och satte dit ett rör ist och drog ut det genom samma hål som chucken satt! fruktansvärt effektiv sak! det var en liten best till motor, nästan 200Watt axeldiameter på ca 8mm! och motorkontroll som pallar 20Ampare :P kör med svesttråd nu. måstre skaffa redig trimmertråd till den. Det går att kapa sten med den oxå! :mrgreen: men tråden går av ganska lätt då. :twisted: fräsa trä går också bra! kanske kan fixa en video i morgon :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hehe. Gör så 8)
beavy-o

Inlägg av beavy-o »

Två tummar upp för att den ser så hård ut :mrgreen:
laban12

Inlägg av laban12 »

Hehe, roligt och kreativt! Snygg genomfört.

Nästa steg blir automatisk trådmatning då? ;)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Behövs inte, den här tråden verkar helt enkelt aldrig gå sönder :)
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Varför finns inte sån tråd till "riktiga" trimmers? Man får ju mata fram ny stup i ett... inte så jättejobbigt men ändå.
salle

Inlägg av salle »

Gammal tråd jag vet, men jag har en 230V trimmer som jag funderar på att göra om till batteridrift, någon som har förslag på motor eller kan det funka med en strippad skruvdragare.
Där finns ju redan trådmatning och allt annat så det är batteriinfästning samt motor som behövs.

Salle

(Som blev trött nät JULA hade sålt slut på den jag ville köpa)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Kul, ser fin ut också! Verkar funka rätt bra också. Riktigt sugen på att bygga en nu också, tungt att släpa runt på en gammal bensinare. Visst ett sjujäkla drag när man kör med röjsågen med fet klinga på och ska röja ner större småbuskar men kan vara lite mer praktiskt med en liten batteridriven lättare sak också. Kanske beställning av remmar och remhjul samt en motor kanske :)

Underbart med dessa små projekt, detta är de roligaste tycker jag. Praktiska saker med små enkla billiga medel! Kör hårt!

Förslag dock. Hade nog valt en motor, kanske nästa version som har lite högre varvtal och kanske lite mer effekt, verkar lagga lite när det är tjockare gräs. Men funkar ändå :)
Skriv svar