kylkompressorproblem

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
stellan

kylkompressorproblem

Inlägg av stellan »

Jag är ny på detta forum men har sett att det finns mycket kunskap här min fråga är:
på mitt jobb har jag en kyldisk som har två kompressor enheter den ena går bra den andra klonkar framförallt när den slår av det finns något som ser ut som en manometer rund med glas det står wet upptil dry nertill det är tomt i den på den andra som inte låter ser man att vätska strömmar förbi kan det vara att det är för lite köldmedium i den som gör att det låter
eller för lite olja... har pratat med en kyltekniker som först sa att nä det ska inte synas något i glaset två minuter senare sa han att det kanske är för lite gas i....men jag kan komma och titta det kostar 2000kr men det blir nog till att byta kompressor för 12000 kr kompressorn är
5år är det någon som har varit med om detta...tacksam för svar
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: kylkompressorproblem

Inlägg av TomasL »

Öh, vad vill du veta?
stellan

Inlägg av stellan »

om det kan vara så enkelt som att fylla på köld medium eller är kompressorn körd
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Låt en tekniker som kan den titta på den så kommer han förmodligen svara på din fråga.

Men om den visaren på framsidan är för ölja och där inte syns nåt är det nog för lite olja dessutom. Men svårt för oss att svara på. Frågat teknikern?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej det är sannolikt inte riktigt så enkelt.
Troligen finns det en läcka på systemet som måste lokaliseras och fixas, dessutom har troligen kompressorn packat hem pga. detta.
Endast din lokala kylfirma kan fixa detta. (var i landet det nu är)

Det du refererar till (WET/DRY) är ett synglas, normalt kan man se virvlar i det precis när kompressorn startar, därefter skall det vara helt klart.
Såsom du beskriver det, så är systemet tomt, vilket föranleder ovanstående bedömning.
Skriv svar