Satt och funderade över en likströmsmotor. Vad skulle hända om man överskred den nominella spänningen för en likströmsmotor? Tex. om jag tillförde en 12 V spänning på en 9V motor. Skulle denna riskera att överhettas, eller helt enkelt gå sönder helt?
Tack för svar!
Likströmsmotor, tålighet
Likströmsmotor, tålighet
Senast redigerad av Adddeeee 19 juni 2010, 18:43:51, redigerad totalt 1 gång.
Re: Likströmsmotor.smotor, tålighet
Beror väl på om motorn har belastning. Från 9V till 12V är nog ingen fara....
Går det däremot trögt för motorn och du höjer spänningen kommer strömmen bli för
stor och lindningarna smälter.
Av egen erfarenhet brukar kolborstarna brinna upp rätt snabbt om små DC motorer
drivs för hårt
En del saknar dessutom riktiga lager bak på axeln så att plasten smälter... 
Går det däremot trögt för motorn och du höjer spänningen kommer strömmen bli för
stor och lindningarna smälter.
Av egen erfarenhet brukar kolborstarna brinna upp rätt snabbt om små DC motorer
drivs för hårt
Ja tänkte mig något liknande. Har nämligen plockat ut en lite motor ur en gammal radiostyrd bil. Dock finns inget produktnummer på den. Har inte lyckats hitta något datablad om begränsningar elelr nominell spänning. Har kört den upp till 9 V. Såg att det stod på bilens kaross "6.0 V Power Machine" eller liknande, antog att batterit låg på 6 V. Men kanske kan höra om den varvar upp något mer från 6 till 9 volt?
Skulle jag kunna öka på spänningen tills jag hör att varvtalen inte kommer högre och anta att maxspänningen är den spänning då varvtalen är konstant?
Skulle jag kunna öka på spänningen tills jag hör att varvtalen inte kommer högre och anta att maxspänningen är den spänning då varvtalen är konstant?
En DC motors varvtal ÄR proportionerlig till spänningen, alltså kommer din motor varva mer och mer ju mer
spänning den får - till en viss gräns då den brinner upp istället... (jämför med en glödlampa, ljusare - ljusare - ljusare - *poff
)
Du borde märka en stor skillnad mellan 6V och 9V!
spänning den får - till en viss gräns då den brinner upp istället... (jämför med en glödlampa, ljusare - ljusare - ljusare - *poff
)
Du borde märka en stor skillnad mellan 6V och 9V!
Re: Likströmsmotor, tålighet
Med andra ord kan jag aldrig veta om jag överarbetar den? :O
Såg även att det satt en kondensator parallellkopplad med motorn. Är det något slags filter för att inte föra in växelström till motorn. Eller kan det vara avkoppling av något slag?
Såg även att det satt en kondensator parallellkopplad med motorn. Är det något slags filter för att inte föra in växelström till motorn. Eller kan det vara avkoppling av något slag?
Är nog avstörning så att grannen ska kunna fortsätta se på tv 
En dc motor med kolborstar producerara duktigt med störningar...
En dc motor med kolborstar producerara duktigt med störningar...
ah skönt att höra, då är jag inte helt ute och slirar med tankarna! haha
har ritat ett litet schema på en radiostyrd bil som jag ska bygga i sommar, men har aldrig vart i kontakt med en dc-motor tidigare. Får nog ta och läsa igenom konstruktionen!
har ritat ett litet schema på en radiostyrd bil som jag ska bygga i sommar, men har aldrig vart i kontakt med en dc-motor tidigare. Får nog ta och läsa igenom konstruktionen!