Indikation om en klämlist är OK??? Hjälp sökes

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PTC

Indikation om en klämlist är OK??? Hjälp sökes

Inlägg av PTC »

Sitter och spånar på ett litet problem.
Om man har en fyrkantig huv med fyra klämlister, matas med 24 volt delas upp så dom är seriekopplade två och två.
Signalerna går in i två kanaler på ett nödstoppsrelä.

Problemet är att det är lite svårt att felsöka på dessa.
Jag har en ide som jag tänkte höra med expertisen här om det är enkelt att genomföra.

Jag tänkte att om man tar var och en av klämlisterna och kopplar in på ett litet kort där man har fyra st. lysdioder med två färger. ex. grön och röd
Grön indikerar att klämlisten är ok och röd färg för att indikera att klämlisten är påverkad eller att det är kabelbrott.

jag antar att man får använda små optokopplare eller nåt liknande, men det står helt still i pallet här på hur man kan koppla på bästa sätt.

Förutsättningarna är att:
1. Man har 24VDC ut till dosan på huven.
2. Sitter fyra klämlister 2-trådiga.
3. Man behöver från kortet två signaler som ska gå upp till säkerhetsrelät.

Undrar nu om det finns en vänlig själ som kan ge mig ett tips på hur man ska få till detta???

Tackar på förhand :tumupp:
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Indikation om en klämlist är OK??? Hjälp sökes

Inlägg av prototypen »

Först trodde jag att klämlist var någon av WAGO:s anslutningar, sedan blev det slitskontaktering men det är nog någon sorts säkerhets "så man inte ska klämma sig" grej. Är det oändligt/lågohm vid påverkat/opåverkat så är det väl bara att skicka lite ström genom och en LED.

Protte
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Hur fungerar dessa klämlister?
Är det någon typ av slutande/brytande kontakt (NO/NC) eller
behöver man mäta resistansen??

I sista fallet kan man anta att det sitter någon intelligens i säkerhetsreläet med gränsvärden
för vad som är ok respektive klämd list..
PTC

Inlägg av PTC »

Klämlisterna fungerar så att man inte ska kunna klämma sig när huven går ner, och de fungerar så att trycker man in listen så bryter den slingan.
Så man kan säga att det är brytande kontakt.
Det sitter två kablar och den ena är: in 24 volt och vid opåverkad list får man ut samma spänning i den andra tråden :)
PTC

Inlägg av PTC »

prototypen skrev: Är det oändligt/lågohm vid påverkat/opåverkat så är det väl bara att skicka lite ström genom och en LED.

Protte
Jo men det skulle vara önskvärt att ha en grön LED när listen är OK och den ska slå om till rött om den är påverkad eller kabelbrott.
Eftersom det sitter fyra lister på huven så är det bra om det sitter en för varje list med
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

En grön LED i serie med listen, sedan känner man av om det finns spänning mer än x volt då tänds en röd. MEN MEN MEN du är inne i ett säkerhetssystem och pillar, du måste ha stenkoll på vad du gör.

Protte
PTC

Inlägg av PTC »

Jag förstår vad du menar, men jag har stenkoll på detta, jag vill bara göra så jag kan få en optisk visning på statusen.
Men det jag inte har koll på är hur jag ska lösa det på bästa sätt
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag skulle koppla in ett växlande relä med grön resp röd diod.
Bryts slingan i klämlisten så lyser det rött annars grönt. 24V relä på 'utgången' = dragen = grön // faller matningen skall den röda tändas.
Norpan

Inlägg av Norpan »

De klämlister vi har och har haft på jobbet gör kortslutning när man påverkar dem.
På de nyare sitter det ett motstånd i motsatt ände till anslutningskabeln som bevisar för säkerhetsrelät att listen är inkopplad och ej påverkad, finns inte detta motstånd går det inte att återställa relät.

De äldre vi haft har det suttit en diod i samma ände, listen matades med AC så den ena halvperioden släpptes igenom och detta drog ett relä genom en diod.
Detta relä behövde vara påverkat för att kunna återställa säkerheten.
När listen blev påverkad släpptes båda perioderna igenom och detta drog ett annat relä som matades genom en diod i antiserie med den i listen.
Vill minnas att antingen det ena eller det andra relät kunde vara draget för att få funktion men inte båda eller inget, så det spelade ingen roll hur dioden i listen var vänd.

Vi hade även en med en hemmabyggd nödlösning av tillverkaren av maskinen ifråga.
I den låg listen parallellt med en kontaktor som matades via ett motstånd, när listen blev påverkad släppte kontaktorn.
PTC

Inlägg av PTC »

Då sitter det en lite enklare variant på våra, är listen opåverkad så släpper den igenom och blir den påverkad så bryter den.
Ungefär som en NC brytare.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Använd ett säkerhetsrelä med fyra ingångar som kan indikera vilken ingång som är påverkad.
PTC

Inlägg av PTC »

Jag har tänkt i dom banorna med, men ett av problemet är att elskåpet sitter på andra våningen och huven på bottenvåningen :doh:
Tanken är att underlätta felsökningen, det sitter 15 stycken huvar och tanken var att man skulle ha en liten eldosa på varje huv där statusen visas.
På senaste skyddsronden visade sig att på några huvar hade skyddslisten byglats så några hade ingen funktion.
Höll på hela förmiddagen igår med att rätta till dessa, men det var tidskrävande.

Ska man byta till ett annat säkerhetsrelä blir det massa extra kabeldragning som jag helst vill undvika.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tror inte att du har stenkoll eftersom den krets som driver lysdioden kan få fel som gör att det är DEN som ger 24 V även om listen bryter.

Jag skulle i såna fall välja att koppla varje list till ett tvåpoligt växlande relä. Ena polen på varje relä får sitta i säkerhetsslingan som skall brytas (man seriekopplar alltså reläerna). Den andra polen på relät får driva indikeringen.

Och så ska ju reläerna kopplas så att de är NO, så det krävs spänning från klämlisten för att sluta säkerhetsslingan.
PTC

Inlägg av PTC »

Jo jag har koll.
Det var därför jag tänkte man kunde använda optokopplare.
Använda signalen från listen till att dra ena optokopplaren som indikerar "grönt"
Faller den ska på nåt sätt den röda tändas.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Om du kopplar två lysdioder med olika spänningsfall till gemensamt förkopplingsmotstånd lyser bara dioden med lägst spänningsfall (=högst prioritet).

Öka den rödas spänningsfall med några switch eller likriktardioder (t.ex 1N4148) så att Grön får högre prioritet.

Vcc----[Resistor]----[Röd Anod och Grön Anod]

[Röd katod]---[en eller två likriktardioder]-----GND

[Grön katod]-------GND
Skriv svar