PowerPC - Linux - Ati

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

PowerPC - Linux - Ati

Inlägg av Jolles »

Fick för ett tagsedan en Macmini med ppc på ~1.4ghz, samt 512mb ram, jag är inte så glad i osx, så jag såg det lite som en utmaning att köra linux på den. Och det har ju gått bra allt utom stödet för grafikkortet.
Bilden i sig är klockren, och inget jag har problem med, men drivrutinen för Ati verkar ha problem med att spela upp video med hårdvaruaccelereration, jag har testat ganska mycket nu vågar jag påstå, men jag tvingas köra video med 'gl' alltså software-rendering, vilket innebär endast xvid/divx på sin höjd. Jag har kikat efter drivrutiner på ati's sida men det verkar bara finnas för x86, och opendrivern är väl som jag förstått det - den som finns i kärnan.

Nu har jag inte så värst stor erfarenhet av Ati, eller grafikkortskonfiguration alls igentligen, men finns det någon som har någon idee om vad jag kan testa, eller har missat? Finns fler drivrutiner för dessa kort?
Den är överhuvudtaget tänkt som en multimediamaskin som spelar video och musik. :roll:

kärna: 2.6.32
grafikkort:

Kod: Markera allt

0000:00:10.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RV280 [Radeon 9200] (rev 01)
Borre

Re: PowerPC - Linux - Ati

Inlägg av Borre »

Vad är det för hårdvaruaccelerering du är ute efter då?
H.264 (x264) och dylikt accelererar inte Radeon 9200.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det där är tyvärr ett klassiskt problem när det gäller ATIs kort och linux.

Men det finns två Xorg-drivers du kan prova: ati och radeon.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kan inte vara värre än NVidia.
Dock kanske någon Intel-kort har bättre stöd?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ati är i regel svårare än Nvidia i linux att få hårdvaruacceleration på. Framförallt för spel.

Men det ska finnas vägar förbi för de flesta korten. Eftersom du kör gentoo så tror jag du kommer lyckas få det att funka.
Körde mycke WOW i linux innan. Sista datorn ja köpte var just ATI och med ett kort som inte rekomenderades alls... Men fick det att funka och fick bättre prestanda än nvidia kortet efter måååånga timmars meck. Idag hade jag nog köpt nvidiat. men just den gången hade jag tråkigt och tänkte jag skulle trotsa vad alla andra tyckte :D
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Ah, gött med lite svar! :)
H.264 (x264) och dylikt accelererar inte Radeon 9200.
Det var ju visserligen tråkigt, om det nu är så, men åtminstonde dvd skullejag vilja spela upp.
Det där är tyvärr ett klassiskt problem när det gäller ATIs kort och linux.
Jo det var ju så tidigare iaf, sedan släpptes drivern löst (opensource) av vad jag fick höra och sen har det blivit guld o gröna skogar för de som kör ati?!
Jag har testat både 'ati' och 'radeon' utan någon skillnad.
Kan inte vara värre än NVidia.
Dock kanske någon Intel-kort har bättre stöd?
Jag har då aldrig varit medom detta problem på varken ati eller nvidia på de urkar jag använt, endast nu när jag halkade på en med ppc-arkitektur. De brukar alltid ha fixat hårdvaruaccelerering om bilden har sett normal ut typ, i video då iaf, sen kan de behövts mer drastiska åtgärder om de ska funka bra i spel..
Men det ska finnas vägar förbi för de flesta korten.
Hur lyckades du med detta, och vad för väg förbi tänker du på?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Nu spelade inte jag film utan körde windowsspel i linux. (Wine) Vet inte hur mycke som du behöver göra eller om det kommer funka. Men med mycket fipplande med inställningar och specialdrivare som man lyckades leta upp så fick man det att funka riktigt bra tillslut. Nu var detta visserligen minst 2 år sedan så har kanske blivit bättre idag?
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Hittade en här
http://ubuntu-se.org/drupal/node/1255
som lyckats få mythtv genom ubuntu att funka på en sån här burk, tänkte man skulle ge det en chans iaf, och kanske hitta svaren på video-problemet där, så kan man köra en riktig dist sen :wink:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nvidia är ju i princip aldrig problem numera om man kan acceptera villkoren för Nvidias egna drivers.. det funkar bättre i linux än i windows för mej till och med, kanske inte 3d (har inte testat så mycket) men jag kan utan vidare spela HD-material i linux som hackar i windows..

ATI har jag bara i äldre laptops och där har jag inte ens orkat byta från den medföljande oaccelererade originaldrivern då det ändå inte är nåt pulver i dom grafikkretsarna.

..DOCK, om jag hade den macminin skulle jag absolut köra MorphOS på den.. linux funkar bättre på x86 och macosx är tämligen ointressant, speciellt på PPC.
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Gentoo har ju gått hittills riktigt bra på den, utöver problemet med grafikkortsaccellerationen.
MacOS har jag aldrig kört på den, så jag vet inte hur det skulle bli.
MorphOS var ju klart intressant, inget jag kikat på förrut, men jag kan inte låtabli att vara skeptiskt, låter lite väl bra för att vara sant. :P
Har du använt morphos själv nånting??
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Visst det fungerar ju, men man kan i princip alltid få mer prestanda och mindre problem om man kör linux på en x86.. jag har tex plockat hem flera skrotade P4 3Ghz-maskiner, svårt att få lika mycket ompf i en PPC.

Morphos, japp, jag kör det på en pegasos 1 april2 ( http://en.wikipedia.org/wiki/Pegasos ) Och som gammal Amigaanvändare är det ett underbart system, det känns verkligen blixtsnabbt att arbeta med, och alla ens gamla Amigaprogram (utom spel/demos då som hårdvarubangar) fungerar nästan alltid perfekt, fast mycket snabbare förstås. Helt underbart att dessutom ha en "Amiga" som har direkt stöd för USB-enheter, snabb ethernet, snabba diskar, snabb grafik med hög upplösning osv.

Du kan ta hem en demoversion som börjar slöa ner sej efter X antal minuter och testa med, jag tror till och med att den funkar som liveskiva numera ?

..Med det sagt så har jag lite dålig koll på hur den funkar på MacMini, men det är ju en supportad plattform, så den borde ha samma funktionalitet som pegasos-versionen.

Själv kör jag iofs v1.4.5 som är gratis till Pegasos (Macmini stöds ej), jag har dock kört MorphOS 2.4 i demoversion och en är ju mycket mer "komplett", 1.x innehåller tex ingen ethernetstack, utan man får ta hem och installera själv, plus att 2.5 är enormt mycket mer uppdaterad på de flesta sätt.
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Måste säga att jag tappade intresset för MorphOS iom denna text:
Q: How much does it cost?
A: A MorphOS keyfile is currently available at an price of 111.11 EUR (includes 19% VAT). The unregistered version of MorphOS includes the full functionality, but slows down operation after a 30 minutes period until you choose to reboot your computer.
Jag startade upp live-skivan, och det verkar väl ganska trevligt förvisso, men de gjorde ju BeOS också den första timmen :wink:
Det dök upp ett fönster om att systemet skulle slöa ner strax och att man skulle registrera sig, det är väl lite väl windows-flashback för att jag ska vilja åta mig ett nytt os.

Installerade även Ubuntu 10.4, men jag blir trött bara jag tänker på apt...
Får se om jag kan lyckas haffa en macmini x86 om några månader då annars, så tillsvidare får jag kanske nöjja mig med divx/xvid i Gentoo.

Men vet någon om ett trick att få Ati att spela hårdvaruaccellererat så tveka inte att meddela detta! :razz:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Tycker du att aptitude är värre än att kompilera Gentoo??
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Tycker du att aptitude är värre än att kompilera Gentoo??
Hehe! :D Ja det är en enorm skillnad! Jag trivs verkligen med att kompillera mina program. Det tar längre tid att installera program - visst, men att ladda in binärer med apt är inte rätta vägen heller. Ska man göra det bra ska man inte ha bråttom.
Alla program kan optimeras när du kompillerar dem, och jag har så många configureringsalternativ med 'emerge', så jag kan få saker o ting precis so jag vill ha dem!
Gentoo blir verkligen snabbt, därför passar det så bra både på mac'en och min laptop. Min server kör fortfarande debian, men det är för att det funkar som det är nu, skulle den installeras om blir det gentoo där med :wink:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, Morphos är lite för dyrt, dessutom kan man inte transferera licenser.. det är därför jag kör vidare på 1.4.5 som är gratis (för mej) :)

Att kompilera program känns lite 90-tal :) ..men visst händer det att man gör det fortfarande, men det är ju sällan numera :)

Annars gillar jag ports som tex openbsd har, där kan man ju antingen installera paket eller enkelt kompilera själv utan problem.

(Sen tycker jag PERSONLIGEN inte om att köra OpenBSD som arbetsstation, däremot kör jag det gärna på en server.)
Skriv svar