Nollohmsmotstånd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Nollohmsmotstånd

Inlägg av ensten »

Jag funderar på varför det finns nollohmsmotstånd? I en industri där man monterar maskinellt kan man ju lätt se fördelarna då "bygeln" monteras som vilken komponent som helst. Men finns det något skäl för hobbyister att använda sådana?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Estetiska skäl kanske? Det ser ju i min mening lite snyggare ut med nollohmsmotstånd än trådbyglingar.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

De kan vara config-byglar för att ha olika kretsversioner på samma kort.
Eller så kan de agera ful-säkringar.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Eller så kan man ha dessa på strategiska platser på ett kort där man kan vilja mäta strömmen (genom att tillfälligt byta mot lågohmsmotstånd t.ex.)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Vad jag menade var varför nollohmsmotstånd istället för vanliga byglar
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tror mest för att de kan sättas fast i samma maskin som vanliga motstånd.

edit: fattade fel.
Senast redigerad av zeus 25 maj 2005, 14:02:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Automatmontering! Byglinger ska oftast monteras i hål manuellt, nollohmsmotstånd finns yrmonterat och hålmonterat. Manuell montering är dyrt! Maskiner är billiga. Räkna själv.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Fast jag tror inte så många hobbyister använder automatmontering hemma i garaget. :)
Ursprungsfrågan var ju vad vi hobbyister hade för användning av nollohmsmotstånd.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är ju inte sällan att vi hobbister gör grejor som kan ändras under resans gång och det kan faktisk se snyggt ut om man har nollohmare i stället för byglar men jag kan i hobbysammanhang enbart se en estetisk orsak.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har man allt annat ytmonterat så är det mycket smidigt att bygla med nollmotstånd, litet, slipper borra och man har rent på andra sidan, lågbygghöjd, och säker isolering, kostnaden är ju inte allt för stor den heller :D
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jag hörde nån som sa att det skulle fungera som nån sorts "säkring" men jag vet inte hur mycket jag tror på det.
Jag har aldrig använt någon. Om jag skall bygla och det inte är för långt kan man ju tex använda avklippta stumpar från andra komponenter som man lött fast. Lite ståltråd är inte heller så dyrt. Eller bara vilken sladdstump som helst egentligen.
Är det långa sträckor som skall byglas hjälper det ju inte att nollohmsmotstånden är isolerade eftersom det är så liten del av komponenten...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det är snyggt helt enkelt! OM man har ett enlagerskort som måste ha 8 byglar för att få till layouten så är det roligare och snyggare med nollohmare, samt i viss mån att de har samma egenskaper som benen i motstånden så har man knycken inne går det en aning fortare än att skala bygeltråd.
Skriv svar