Parallellkoppla kondensator mikrofoner, åsikter?
Parallellkoppla kondensator mikrofoner, åsikter?
Anta att man har svårt att fång upp bra ljud, skulle det då vara rimligt att anta att man kan:
1. Parallellkoppla 2st kondensator mikrofoner och även limma dom "sida vid sida".
2. Samma som 1 men tex 9 eller 16 mikrofoner.
Skulle det då inte ge en ökning "rakt av" så som man får när man parallellkopplar vanliga kondensatorer?
Någon som har åsikter i frågan?
1. Parallellkoppla 2st kondensator mikrofoner och även limma dom "sida vid sida".
2. Samma som 1 men tex 9 eller 16 mikrofoner.
Skulle det då inte ge en ökning "rakt av" så som man får när man parallellkopplar vanliga kondensatorer?
Någon som har åsikter i frågan?
Re: Parallellkoppla kondensator mikrofoner, åsikter?
Nej, det fungerar inget bra! Orsaken är att om inte ljudet tas emot <identisk> av bägge mikrofoner kommer de att dämpa varandra och tas den emot <identisk> får du bara ut vad en mikrofon ger. Alltså som bäst lika bra som en enkel mikrofon och som sämst mycket sämre.
Dubbelt brus får du också...
Om ljudnivån är för låg för att mikrofonen ska fånga det lär ett valfritt antal mikrofoner inte fånga det heller!
Dubbelt brus får du också...
Om ljudnivån är för låg för att mikrofonen ska fånga det lär ett valfritt antal mikrofoner inte fånga det heller!
Du lär inte fånga upp samma ljud om inte ljudet kommer rakt framifrån på grund av placeringen av mikrofonerna.
Enda sättet man kan "isolera" annan ljud bort från det intressanta (säg konsert med skrikande fjortisar) är att ha en parabol som fokuserar det önskade ljudet. Kan utformas på lite olika sätt, jag såg i en artikel om spioner att det kan göras men en hög med rör som är avstämda men det var nog mest för tal, fördelen var att man kunde få bort parabolen.
Det är ju som sagt var som gjort för fasfel. Hydrofoner fungerar ju efter "samma" princip (placeringen alltså) men där utnyttjar man ju fasskillnaden till att avgöra riktningen till ljudet (men det går åt rätt saftig signalbehandling till det).
Vill man ha en riktningsmikrofon kan man placera mikrofonerna i en parabolform med brännpunkt där man vill hämta ljudet ifrån och sedan addera alla signaler, då får man en riktningsmikrofon.
Men då det fortfarande är oklart om det är en svag ljud eller att andra ljud ska sorteras bort är det svårt att ge svar.
Men då det fortfarande är oklart om det är en svag ljud eller att andra ljud ska sorteras bort är det svårt att ge svar.
Jag tänkte att fas-fel kanske inte blir så stort?
Ljudets hastighet är ju 320m/s och på "en ljudvåg" med frekvensen 1000Hz så blir det ju 0,32m. Så om c-c på mikrofonerna bara är 1cm så blir felet 1/32 våg. Jag tyckte lite optimistiskt att det inte var märkbart.
Ljudets hastighet är ju 320m/s och på "en ljudvåg" med frekvensen 1000Hz så blir det ju 0,32m. Så om c-c på mikrofonerna bara är 1cm så blir felet 1/32 våg. Jag tyckte lite optimistiskt att det inte var märkbart.
Men ingen vinst heller! Du har FORTFARANDE inte skrivit om det är svaga ljud eller "dränkta" ljud du vill ta...
- Electricguy
en sådan här då va?: http://www1.shellkonto.se/icom2002/blandat/38/index.htmIcecap skrev:jag såg i en artikel om spioner att det kan göras men en hög med rör som är avstämda men det var nog mest för tal, fördelen var att man kunde få bort parabolen.
- prototypen
Om du sätter mikrofonen i en baffel, räcker med en skiva som är 20 cm så blir det bättre sprutt i mikrofonen. Multimikrofoner grötar bara till det.
Protte
Protte
Icecap: Bara svag ljud. Om ljudet är dränkt (som på en restaurang) är det ju "bara rätt" ljud man vill ha.
Varför ger inte två mikrofoner dubbelt så mycket signal?
Vänta lite nu... det är för att jag dubblar både den totala kapacitansen och den som "varierar" med ljudet?
Darn, och jag som tycket att jag kom på en så smart ide.
Man kan ju bygga en riktmikrofon, jag trodde jag hade hittat ett mindre sätt bara.
Varför ger inte två mikrofoner dubbelt så mycket signal?
Vänta lite nu... det är för att jag dubblar både den totala kapacitansen och den som "varierar" med ljudet?
Darn, och jag som tycket att jag kom på en så smart ide.
Man kan ju bygga en riktmikrofon, jag trodde jag hade hittat ett mindre sätt bara.
Rifakungen: Bingo!
netrunner: om du adderar signalerna på ett sätt som bara "skickar vidare" de gemensamma vågor (typ "analog AND-gate") kan du göra detta men om ljudet är så svagt att mikrofonen inte kan fånga det över bruset kan inte 2 mikrofoner fånga det heller...
Och en elected-mikrofon har INTE "kondensatorn" rätt ut, den har en FET inbyggd för att interface till kondensatorelementet så ihopkopplingen motsvarar bara att koppla de 2 st drain ihop.
netrunner: om du adderar signalerna på ett sätt som bara "skickar vidare" de gemensamma vågor (typ "analog AND-gate") kan du göra detta men om ljudet är så svagt att mikrofonen inte kan fånga det över bruset kan inte 2 mikrofoner fånga det heller...
Och en elected-mikrofon har INTE "kondensatorn" rätt ut, den har en FET inbyggd för att interface till kondensatorelementet så ihopkopplingen motsvarar bara att koppla de 2 st drain ihop.