Linjärlager med kullager. Ny justerbar modell.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
arvidb

Re: Linjärlager med kullager. Ny justerbar modell.

Inlägg av arvidb »

Snyggt är det i alla fall! Inte minst eftersom det fyller en funktion samtidigt som det går att tillverka med en hobbymaskin. :tumupp:
AndreasL

Re: Linjärlager med kullager. Ny justerbar modell.

Inlägg av AndreasL »

En sak jag lärt mig genom åren av justeringar på allt möjligt mekaniskt är att så länge man kan justera en sak i taget utan att annat påverkas samt göra det "på ett stabilt sätt" genom att vrida på en ställskruv el shimsa med anpassade shims så man slipper hålla fast tusen prylar med båda händerna sammtidigt som man försöker skruva med den tredje är sååå mkt bättre och helt klart värt det i längden. Även om det handlar om saker som justeras väldigt sällan. Man får helt klart bättre kontroll och slutresultatet blir därefter.

Vet inte hur många gånger jag varit med om att "Nu är justering 1 perfekt...ska bara finlira justering 2 lite..." och så åker allt kana. :tumner:

Gillar särskillt din lösning med ställskruvarna och att du använder TRE (3) stödpunkter och inte 4 som verkar poppis på massor med platser. Ingen risk för att ett "ben" ska belastas för mkt el för lite.

Sen vet i tusan om jag kan se i vart det skulle vara för mkt jobb nedlagt på dessa detaljer i förhållande till hur de verkar funka etc. Visst, allt beror på vad man har för utrustning, men där ligger du ju bra till jämfört med de flesta hempulare och nu när du är klar tror jag inte du ångrar dig va? :wink:
Känns som om detta är en av de punkter man verkligen inte vill "fuska" med på en maskin.

Snyggt blev det iaf. Både utförande och teknisk lösning ligger i paritet med dina övriga bidrag här på forumet. :tumupp:

Nu ser jag fram emot hur du låter fräsen fräsa fram utbytes och uppgraderingsdelar till sig själv så att den med tiden transformerar sig själv till en alumaskin. Att du har handlaget och kunskapen för det är det inget snack om. designen är ju klar. :D :bravo:
Skriv svar