Transistor som switch, drivandes lysdiod

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
potrzebie

Transistor som switch, drivandes lysdiod

Inlägg av potrzebie »

Med en transistor ska jag driva en 2V/10mA lysdiod från en NAND-krets med max source/sink på 1mA. Jag har läst igenom diverse förklaringar/instruktioner men undrar fortfarande över några detaljer:

1) Var kopplar jag lysdioden och motståndet? Finns det någon fördel (någon högre stabilitet) med att sätta dem på emittern istället för kollektorn? Den enda nackdelen är väl att inspänningen får ett till diodspänningsfall, så lysdioden slutar lysa om inspänningen av någon anledning understiger 0.7 * 2 Volt, istället för 0.7 Volt? Det verkar ju inte vara någon större nackdel precis.

Basmotståndet har jag nog fattat (men se frågan nedan): Om jag väljer det för högt så kommer det minsta värdet för b/hFE (som ju varierar) som garanterar att lysdioden lyser fullt, att öka. Så jag hittar det största värdet för Ib som nämns i specifikationerna, t.ex. under Vce, och använder det om det inte överstiger 1mA. Det är ändå bara en bråkdel av strömmen genom CE så det är lika bra att dra på max.

2) Jag förstår inte kopplingar som saknar motstånd på basen? Jag ser dem lite överallt på nätet. Den enda förklaring jag kan tänka mig är att, liksom basströmmen kan regulera CE-strömmen, så kan CE-strömmen regulera basströmmen? Dvs om det max kommer att gå 10mA mellan kollektor-emitter, p.g.a. ett motstånd i serie, så kommer det aldrig att gå mer än 10mA/b genom basen? Annars skulle basströmmen bli enorm och förstöra transistorn?

Bild

MVH / Magnus
Användarvisningsbild
electronix

Re: Transistor som switch, drivandes lysdiod

Inlägg av electronix »

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =14&t=5153

Bara att läsa, det står precis vad du behöver veta i den här tråden :)
Användarvisningsbild
potrzebie

Re: Transistor som switch, drivandes lysdiod

Inlägg av potrzebie »

Jag har läst den :) men den besvarar inte mina frågor.

MVH / Magnus
Skriv svar