Jag sitter och experimenterar lite med en AVR Atmega88 och jag har en fråga jag inte lyckats hitta något svar på.
Vi säger att jag matar min AVR med 5V, hur mycket spänning orkar den trycka ut totalt på x-antal ben (satta till output)? Den måste förstärka spänningen på något vis, för kopplar jag fyra LED på fyra ben så ligger det cirka 2.2V på varje LED, och det är ju mer än jag matar. Jag försökte läsa databladet men hittar inte/kan inte tolka det jag letar efter. Det jag i slutändan skulle vilja räkna ut är hur stora motstånd jag behöver för x-antal LED, och för det så måste jag veta hur mycket spänning det ligger på varje ben. Även hur många LED MCUn orkar driva innan jag måste koppla på extern matning. Jag kan ju mäta på varje ben, men man måste väl kunna förutspå detta. Eller är jag helt fel ute?
/Simon
AVR Spänningsfördelning på ben
-
Re: AVR Spänningsfördelning på ben
Hej Simon
du har nog missuppfattat det hela
du lägger ju dioderna på var sin pinne (med motstånd) och det blir parallellkopplat ej i serie
så spänningen blir bara 5v (2.2v över dioden och 2.8v över motståndet)
hur många samtidiga utgångar man kan ha lysdioder på har jag ingen koll på men har hittils inte stött på något problem
//Ola
du har nog missuppfattat det hela
du lägger ju dioderna på var sin pinne (med motstånd) och det blir parallellkopplat ej i serie
så spänningen blir bara 5v (2.2v över dioden och 2.8v över motståndet)
hur många samtidiga utgångar man kan ha lysdioder på har jag ingen koll på men har hittils inte stött på något problem
//Ola
Jag tror du skulle behöva förstå skillnaderna mellan spänning (Volt) och ström (Ampere).
I princip så kan ju din AVR ge 5V ut på samtliga pinnar, precis som att du kan koppla in (i princip) oändligt med 5V-prylar på din spänningskälla, det är ju strömmen som är intressant i det här fallet, och jag antar att det står dokumenterat i databladet.
I princip så kan ju din AVR ge 5V ut på samtliga pinnar, precis som att du kan koppla in (i princip) oändligt med 5V-prylar på din spänningskälla, det är ju strömmen som är intressant i det här fallet, och jag antar att det står dokumenterat i databladet.
Sen är det väl bättre att låta microprocessorn sänka spänningen till 0V (GND) isf att mata ut 5V.
Alltså att du kopplar 5V på andra sidan av dioden med motståndet.
Alltså att du kopplar 5V på andra sidan av dioden med motståndet.
> Eller är jag helt fel ute?
Väldigt mycket mer än av du anar !
Fixa något grundläggande i el/elektronik och läs på lite.
Ditt lokala bibliotek är en utmärkt kunskapskälla, mycket
bättre än "nätet".
Du är nog ett år för tidigt ute med AVR, det tar sannolikt
ungefär den tiden innan du har tillräckligt med grunder för
att fatta vad du håller på med...
Väldigt mycket mer än av du anar !
Fixa något grundläggande i el/elektronik och läs på lite.
Ditt lokala bibliotek är en utmärkt kunskapskälla, mycket
bättre än "nätet".
Du är nog ett år för tidigt ute med AVR, det tar sannolikt
ungefär den tiden innan du har tillräckligt med grunder för
att fatta vad du håller på med...
Det låter hårt som sodjan säger, men jag tror han har rätt. Jag reagerade också på att många saker var fullständigt feluppfattade i första inlägget. Läs lite grundläggande ellära och sedan mikroprocessorteknik så hamnar du nog mera rätt!
Det är inte för att vara elaka vi säger så, utan bara att du verkar vara helt fel ute i uppfattningen om hur saker fungerar.
Läs på lite mer så ska du se att du får mycket bättre förståelse för hur det funkar!
Det är inte för att vara elaka vi säger så, utan bara att du verkar vara helt fel ute i uppfattningen om hur saker fungerar.
Läs på lite mer så ska du se att du får mycket bättre förståelse för hur det funkar!