Montera nya rörsocklar - nu behöver jag distanser

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
überfuzz

Montera nya rörsocklar - nu behöver jag distanser

Inlägg av überfuzz »

Jag har en förstärkare som ska få nya rörsocklar. De gamla satt monterade direkt på pcb-kortet. För att de nya ska passa ini chassi på ett snyggt sätt behöver jag distanser mellan socklarna och chassi. Problemet är att jag inte kommer på vad jag ska ta. Min första tanke var att köpa 3mm glidlager och så att säga trä på bulten, mellan sockel och chassi. Eller mja, det är nog det enda jag kommit på. Jag behöver tips...

Bulten är M3 och distanden ska vara 10 (+-1) mm
Användarvisningsbild
Oskar

Re: Montera nya rörsocklar - nu behöver jag distanser

Inlägg av Oskar »

Ger ett förslag på snikvarianten, som jag kört ibland, det är att borra ur M3 muttrar (så många man behöver) och använda som distanser. Syns det inte så funkar det ju. Då är ju frågan hur det stämmer på höjden med vad du vill ha, men det går ju att fixa med lämpligt antal brickor. Det här är kanske för krångligt om du skall byta många socklar, det blir ju lite pillande. Annars så går det ju att köpa distanser för M3 skruv, dessa kan du ju sedan fila / såga / putsa / skära med lasersvärd till rätt storlek :)

Använda muttrar som distanser har i mitt fall ofta hänt när man skall sno ihop något och vill använda det man har hemma, så man slipper ut å handla. Du kanske vill ha lite mera finish på prylarna, även om det inte syns. Men det var som sagt bara ett förslag :)

/Oskar
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Jag googlade distanser M3 förut, men jag hittade bara plats och tänkte, mja, det står inget om värmebeständiga. Mutter alternativet är ju rätt ok, men då måste jag sitta och borra i 8*2 muttrar... hmm...
peo007

Inlägg av peo007 »

Ta M4 muttrar, så slipper du borra

Peo :)
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Det får nog bli muttrarna i alla fall. Annars riskerar distanserna att klättra upp i kostnadstoppen. Frågan nu är ifall jag ska köra med M4 eller M3. M4 borde funka, men det beror på utrymme, det är ganska trångt runt socklarna.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Hur många behöver du?
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jag använder små keramikrör som distanser, har flera 1000 av dem :) men iofs så är det mest där de inte syns då...

http://www.pwss.se/image.php?productid=531 sånna typ, och ja, de var för ytterfilter till akvarium egentligen :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hobbyaffärer har oftast hyfsat tjockväggiga mässingsrör som är smidiga för sånt, sen en bra rörskärare så är saken biff.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Jag behöver distanser till 8 rör. Totalt 16 distanser alltså. Era förslag verkar också bra...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ûbermannen, varför kom du inte på det tidigare? Jag har kanonfina platsrör (m ed M3-gänga invändigt).
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Soundbrigg - Sorry, typist mig... :humm:

Tål de värme bra?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vet inte så bra. Har inte testat. De kan ju vara av nylon kanske.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Hur varmt blir det egentligen? Är det rödglödgade sändartrioder du har i stärkaren? Sockeln på ett rör tycker jag håller sig rätt sval. Rör strålar väldigt lite värme neråt, mest åt sidorna och uppåt. Glaset på ett slutrör med "normal" effekt kan du inte hålla fingret på, men det är ändå inte "speciellt varmt" om man tänker på vad olika material tål. Har för mig att det stod nånstans på nätet att flesta rör håller sig under 200 graders temperatur på glaset. Läst på nätet, så då måste det vara sant, right? :)

Det är klart att på lång sikt kanske förhöjda temperaturer är dåligt för plasten, svårt att säga. Jag skulle i allafall inte ha några problem att sätta plastdistanser på en rörhållare. Är bara plasten lämpligt hård så, den ska ju inte kännas seg och böjbar redan i normal temperatur.

/Oskar
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Mhmm. Vi gitarrister gömmer helst undan rören så gott det går. Ofta hänger de under chassi väl skyddade och undangömda...
Skriv svar