I stället för proportionalventil
I stället för proportionalventil
Jag undrar om någon varvtalsreglerat en elmotor som drivit en hydraulpump som i sin tur driver en hydraulmotor?
Jag vill slippa proportionalventilen och reglera pumpens varvtal istället.
Någon som kan tipsa om detta?
Pelle
Jag vill slippa proportionalventilen och reglera pumpens varvtal istället.
Någon som kan tipsa om detta?
Pelle
Re: I stället för proportionalventil
Jag vet att man brukar använda metoden för att hastighetsstyra hydraulcylindrar.
Speciellt om det är väldigt låga flöden.
Hydraulmotor däremot känner jag inte till.
Med pump/motor har du ju möjligheten att styra genom att variera deplacementet på pumpen också.
Speciellt om det är väldigt låga flöden.
Hydraulmotor däremot känner jag inte till.
Med pump/motor har du ju möjligheten att styra genom att variera deplacementet på pumpen också.
Tanken var att bygga om en skrittmaskin till dottern.
Maskinen har en handspak på hydraulsidan för fram/back och hastighet
Maskinen har en dia på 16 meter så jag vill undvika att dra oljeledningar från centrum till insläppet.
Tänkte reversera med en elektrisk riktningsventil och "mjukstarta" med elmotorn för att inte skrämma vettet ur kusen.
Får nog inhandla en liten FRO och testa då....
Ett annat krav är att hastigheten skall gå att variera (Skritt/trav)
Tänkte styra det hela med en Crouzet millenium II computer.
Styr redan dammbindning i ridhuset med en sådan.
Pelle
Maskinen har en handspak på hydraulsidan för fram/back och hastighet
Maskinen har en dia på 16 meter så jag vill undvika att dra oljeledningar från centrum till insläppet.
Tänkte reversera med en elektrisk riktningsventil och "mjukstarta" med elmotorn för att inte skrämma vettet ur kusen.

Får nog inhandla en liten FRO och testa då....
Ett annat krav är att hastigheten skall gå att variera (Skritt/trav)
Tänkte styra det hela med en Crouzet millenium II computer.
Styr redan dammbindning i ridhuset med en sådan.
Pelle
Kan du beskriva lite närmare hur befintligt hydraulsystem är uppbyggt?
Vad är "liten FRO" för något?
Vad är "liten FRO" för något?
Hydraulsystemet består av en elmotor med hydraulpump monterad direkt på axeln (Kompakt paket)
Efter pumpen gåt tryckledningen till kombinerade riktnings - hastighetsspaken. Sugsidan till pumpen från tanken förståss.
Efter spaken går oljan direkt in i hydraulmotorn som driver "Karusellen" Därefter returolja till tank.
Finns en överströmningsventil också så att systemet inte pajar vid för högt tryck (Lågt varv på hydraulmotorn)
"Min lösning" blir miljövänlig
på grund av att man nyttjar all tillförd energi till rotation och rundpumpar inget.
En liten FRO är en frekvensomriktare för den motor som driver pumpen.
Motorn är en 3-fas motor som inte är så stor effektmässigt. (Vet inte säkert effekten)
Pelle
Efter pumpen gåt tryckledningen till kombinerade riktnings - hastighetsspaken. Sugsidan till pumpen från tanken förståss.
Efter spaken går oljan direkt in i hydraulmotorn som driver "Karusellen" Därefter returolja till tank.
Finns en överströmningsventil också så att systemet inte pajar vid för högt tryck (Lågt varv på hydraulmotorn)
"Min lösning" blir miljövänlig

En liten FRO är en frekvensomriktare för den motor som driver pumpen.
Motorn är en 3-fas motor som inte är så stor effektmässigt. (Vet inte säkert effekten)
Pelle
Är det ett "fulltrycksystem", eller är det likt fordonshydraulik, så att man rundpumpar olja trycklöst genom "spaken" vid tomgång? Dvs. när karusellen står stilla och hydrauliken är igång.
Jag antar att returoljan från hydraulmotorn också passerar "spaken" på tillbakavägen. Hydraulmotorn är ju reversibel.
Jag antar att returoljan från hydraulmotorn också passerar "spaken" på tillbakavägen. Hydraulmotorn är ju reversibel.
Jaa, och det är det jag försöker lösa med mjukstarten.
Jag vill starta elmotorn utan för att ny lösning ska tvärstarta ellet ligga och morra mot övertrycksventilen.
Efter att elmotorn startat (eg. FRO gått till) så börjar jag varva upp motorn med tryck på oljan som följd.
Allt är som du förstått men det är den funktionen jag vill lösa med elektrisk styrning.
Enkel beskrivning:
1. Välj riktning (Elhydrauliskt)
2. Starta motorn (Slå till FRO med nollvarv)
3. Varva upp till önskat varvtal
4. Varva ned till noll
5. Byt riktning (Elhydrauliskt)
6. Varva upp.
Byte av riktning förreglas av motorvarvtalet så att riktning endast går att byta vid nollvarv.
Min fundering är om någon har erfarenhet av att varvtalsreglera en hydraulpump (Elmotorn) som driver hydraulmotorn.
Pelle
Jag vill starta elmotorn utan för att ny lösning ska tvärstarta ellet ligga och morra mot övertrycksventilen.
Efter att elmotorn startat (eg. FRO gått till) så börjar jag varva upp motorn med tryck på oljan som följd.
Allt är som du förstått men det är den funktionen jag vill lösa med elektrisk styrning.
Enkel beskrivning:
1. Välj riktning (Elhydrauliskt)
2. Starta motorn (Slå till FRO med nollvarv)
3. Varva upp till önskat varvtal
4. Varva ned till noll
5. Byt riktning (Elhydrauliskt)
6. Varva upp.
Byte av riktning förreglas av motorvarvtalet så att riktning endast går att byta vid nollvarv.
Min fundering är om någon har erfarenhet av att varvtalsreglera en hydraulpump (Elmotorn) som driver hydraulmotorn.
Pelle
Varför inte ta bort hydraulsystemet helt.
Och driva direkt med 3-fas motor med VFD styrd varv tal
Att använda hydraulsystem som vartals styrning
var före "Variable Frequency Drive" = VFD
var billiga standard produkter.
Och driva direkt med 3-fas motor med VFD styrd varv tal
Att använda hydraulsystem som vartals styrning
var före "Variable Frequency Drive" = VFD
var billiga standard produkter.
Nu tror jag det har klarnat lite för mig.
Det är alltså inget "äkta" fulltrycksystem (med variabelt pumpdeplacement), utan det är en sniklösning, med en fast pump som hela tiden pumpar mot överströmning med fullt flöde.
Då förstår jag varför du inte vill köra med proportionalventil.
Gör man som du har tänkt, ska pumpen i princip aldrig komma upp i maxtryck och överströmma. Förutsatt att man rampar upp långsamt.
Det finns några problem att tänka på.
När du ska sänka farten, genom att minska pumpflödet, är risken stor för kavitation i tryckledningen.
Jag antar att karusellen har rätt stor svängmassa, när du minskar flödet kommer hydraulmotorn att fungera som en pump, och skapa ett undertryck i tryckledningen.
#Byte av riktning förreglas av motorvarvtalet så att riktning endast går att byta vid nollvarv.#
Jag tycker det låter vågat att ha enbart mjukvaruförregling på detta.
Skulle ventilen råka slå om, utan att karusellen står stilla, då blir nog ditt hydraulsystem förintat.
Det är alltså inget "äkta" fulltrycksystem (med variabelt pumpdeplacement), utan det är en sniklösning, med en fast pump som hela tiden pumpar mot överströmning med fullt flöde.
Då förstår jag varför du inte vill köra med proportionalventil.
Gör man som du har tänkt, ska pumpen i princip aldrig komma upp i maxtryck och överströmma. Förutsatt att man rampar upp långsamt.
Det finns några problem att tänka på.
När du ska sänka farten, genom att minska pumpflödet, är risken stor för kavitation i tryckledningen.
Jag antar att karusellen har rätt stor svängmassa, när du minskar flödet kommer hydraulmotorn att fungera som en pump, och skapa ett undertryck i tryckledningen.
#Byte av riktning förreglas av motorvarvtalet så att riktning endast går att byta vid nollvarv.#
Jag tycker det låter vågat att ha enbart mjukvaruförregling på detta.
Skulle ventilen råka slå om, utan att karusellen står stilla, då blir nog ditt hydraulsystem förintat.
Anledningen till min "Tårta på tårta" är att all drivning sitter på hydraulmotorn. (Karusell och kedjedrivning)
Befintlig konstruktion alltså.
Håller med om att varvtalsreglera en elmotor är billigt, därav min ursprungsplan.
Vill inte sätta en elmotor med mycket låga varv direkt istället för hydraulmotorn på grund av det låga varvtalet.
En FRO (FRekvensOmriktare) eller VFD kommer att göra att en direktdriven motor kommer att överhettas.
Då måste jag montera en kylfläkt för att inte tala om det usla moment som jag får.....(Likströmsmotor är bättre)
Med tanke på fram back stop så har min riktningsventil friflödande A-B sida på hydraulventilen vid viloläge (Noll spänning) så karusellen fortsätter glida runt vid spänningsbortfall.
Reversering från fram till back kommer jag att hantera med säkra lösningar.
Är elektroniker med mjukvarukompetens men oerfaren hydrauliker.....
Det som hela tiden oroat mig har varit kavitationen och pumpens effektivitet vid varvtalsstyrning.
...
Har faktiskt hittat en överbliven 2-vägs proportionalventil som jag skall titta lite närmare på. (Ersätta manuella spaken)
Kommer nu att titta på en version med maxtryck, överströmning och 2-vägs proportionalventil.
Finns fin proportionalelektronik direkt i magnetventilshatten.
Möjligen behålla varvtalsstyrningen på elmotorn....för att ta ned maxtrycket till det som krävs vid maxfart på karusellen.
Befintlig konstruktion alltså.
Håller med om att varvtalsreglera en elmotor är billigt, därav min ursprungsplan.
Vill inte sätta en elmotor med mycket låga varv direkt istället för hydraulmotorn på grund av det låga varvtalet.
En FRO (FRekvensOmriktare) eller VFD kommer att göra att en direktdriven motor kommer att överhettas.
Då måste jag montera en kylfläkt för att inte tala om det usla moment som jag får.....(Likströmsmotor är bättre)
Med tanke på fram back stop så har min riktningsventil friflödande A-B sida på hydraulventilen vid viloläge (Noll spänning) så karusellen fortsätter glida runt vid spänningsbortfall.
Reversering från fram till back kommer jag att hantera med säkra lösningar.
Är elektroniker med mjukvarukompetens men oerfaren hydrauliker.....
Det som hela tiden oroat mig har varit kavitationen och pumpens effektivitet vid varvtalsstyrning.
...
Har faktiskt hittat en överbliven 2-vägs proportionalventil som jag skall titta lite närmare på. (Ersätta manuella spaken)
Kommer nu att titta på en version med maxtryck, överströmning och 2-vägs proportionalventil.
Finns fin proportionalelektronik direkt i magnetventilshatten.
Möjligen behålla varvtalsstyrningen på elmotorn....för att ta ned maxtrycket till det som krävs vid maxfart på karusellen.
Hoppsan...
Ser att en Frekvensomriktare för min motor kostar 7-8000 kronor....(3kw)
Trodde dom var billigare.....

Ser att en Frekvensomriktare för min motor kostar 7-8000 kronor....(3kw)
Trodde dom var billigare.....
Läst lite vad ni skrivit här.
Hade jag varit i dina kläder skulle jag inte sätta en tvåvägsventil. När den slår om så tror jag det blir tvärstopp i systemet.
Däremot skulle jag försöka med en variabel konstantflödesventil för hastighetsregleringen och en krossover ventil för att undvika att det blir tvärstopp.
Hade jag varit i dina kläder skulle jag inte sätta en tvåvägsventil. När den slår om så tror jag det blir tvärstopp i systemet.
Däremot skulle jag försöka med en variabel konstantflödesventil för hastighetsregleringen och en krossover ventil för att undvika att det blir tvärstopp.
Jag kan för lite vad gäller hydraulik...
Ventilen jag har hittat har två spolar.
När ena spolen har spänning så går oljan P mot A och B mot Tank. (Raka pilar)
När andra spolen har spänning så går oljan P mot B och A mot Tank (Korsade pilar)
När ingen är påverkad så cirkulerar oljan och hydraulmotorn stannar och "självcirkulerar" när karusellen rullar ut.
P A B T hopkopplade till ett "H"
Svårt förklara men ventilen är en Vickers DG4V-3-OG-MU-C7-30.
Vete tusan om den funkar...men jag tror det.
Ventilen jag har hittat har två spolar.
När ena spolen har spänning så går oljan P mot A och B mot Tank. (Raka pilar)
När andra spolen har spänning så går oljan P mot B och A mot Tank (Korsade pilar)
När ingen är påverkad så cirkulerar oljan och hydraulmotorn stannar och "självcirkulerar" när karusellen rullar ut.
P A B T hopkopplade till ett "H"
Svårt förklara men ventilen är en Vickers DG4V-3-OG-MU-C7-30.
Vete tusan om den funkar...men jag tror det.
Men då är det ju en trevägsventil om du har ett centrum.
Hade det varit en tvåvägsventil hade du bara ändrat riktning på flödet till A respektive B och hade motorn då snurrat med stor last skulle du få ett mottryck som inte skulle vara så hälsosamt för vare sig pump, ventil, slangar och om man har riktigt otur för dom som befinner sig i närheten ( Har sett det hända)
Stora H innebär att ventilen länkar av pumpflödet till tank samtidigt som A och B portarna även dom länkar av till tank.
Oljan tar ju som bekant den lättaste vägen
Hade det varit en tvåvägsventil hade du bara ändrat riktning på flödet till A respektive B och hade motorn då snurrat med stor last skulle du få ett mottryck som inte skulle vara så hälsosamt för vare sig pump, ventil, slangar och om man har riktigt otur för dom som befinner sig i närheten ( Har sett det hända)
Stora H innebär att ventilen länkar av pumpflödet till tank samtidigt som A och B portarna även dom länkar av till tank.
Oljan tar ju som bekant den lättaste vägen