Rosta bröd på induktionsspis
Rosta bröd på induktionsspis
För skojs skull vill jag försöka göra en brödrost eller smörgåsgrill som jag ställer på induktionsplattan. Den nedre delen av "rosten" (typ en järnskiva) lägger man direkt på spisen, ev med nån värmebeständig, låg fot undertill. Sen kommer ett lager med något som skall bli varmt. Ovanpå brödet lägger jag den andra delen av min brödrost och ställer nån tyngd ovanpå så att brödet får god kontakt med både över- och undervärme. Sen brassar jag på plattan...
På en induktionsspis är det ju i det magnetiska materialet som värmen uppstår. Hur blir det om jag har två metallager enligt ovan -- kommer magnetfältet att "läcka" igenom den undre så att även den övre blir varm?
Funkar det om jag använder tillräckligt tunna järnskivor? Om inte, kan det gå med nån sorts nät eller finmaskigt galler? Det får väl inte vara alltför glest för då tror nog spisen att det saknas kokkärl på plattan.
På en induktionsspis är det ju i det magnetiska materialet som värmen uppstår. Hur blir det om jag har två metallager enligt ovan -- kommer magnetfältet att "läcka" igenom den undre så att även den övre blir varm?
Funkar det om jag använder tillräckligt tunna järnskivor? Om inte, kan det gå med nån sorts nät eller finmaskigt galler? Det får väl inte vara alltför glest för då tror nog spisen att det saknas kokkärl på plattan.
- Mizzarrogh
Re: Rosta bröd på induktionsspis
Det behöver inte vara magnetiska material för att det ska fungera, det ska vara en kortsluten lindning så att säga så en alu-skiva fungerar också. Det är virvelströmmarna som alstrar värmen så det viktiga är hur materialen leder ström.
Det visste jag inte! Har alltid hört att om en magnet inte fäster på kärlet funkar det inte med induktionsplatta. Lade en rostfri icke-magnetisk skiva på och testade nyss, den blev faktiskt varm, men förde ett himla väsen... En kaffe-panna, troligen alu, också icke-magnetisk funkade däremot inte alls, blev inte ens ljummen. Kanske är det formen som avgör.
Skall testa empiriskt när jag hittar två passande metallbitar. Funkar det inte får jag väl köpa en vanlig brödrost istället:)
Skall testa empiriskt när jag hittar två passande metallbitar. Funkar det inte får jag väl köpa en vanlig brödrost istället:)
Jag har lärt mig är att uppvärmningen med induktionshäll till största delen sker pga hysteres, snarare än virvelströmmar. Aluminium är förvisso paramagnetiskt men magnetiseringen avtar med ökande temperatur, så för att värma aluminium måste man upp i frekvens samt förlita sig på virvelströmmar.
För bästa effekt bör du nog köra på något ferromagnetiskt material - annars tappar du hystereseffekten.
För bästa effekt bör du nog köra på något ferromagnetiskt material - annars tappar du hystereseffekten.
Prova någon form av galler | metallplatta | keramik.
Galler för att inte vidbränna brödet och keramik mot induktionshällen för att undvika att spräcka ytlagret med expansion från värmeutvidgning.
Galler för att inte vidbränna brödet och keramik mot induktionshällen för att undvika att spräcka ytlagret med expansion från värmeutvidgning.
Aluminium fungerar inte på induktionshällar, vi fick slänga alla våra gamla grytor och kastruller när vi köpte den nya spisen 
- Mizzarrogh
Jo, de för köksbruk brukar vara mycket enklare (men mer elektronik...) än de för industribruk som oftast är eller har "skräddarsydda" delar och arbets sätt så det skall stämma samt mycket högre effekt. Vanligt är ju tex att slingan är specialgjord mot en viss typ av form, korrigerat för ett specifikt material osv. menar jag. (dock kan jag inte teorin bakom i matematisk detalj)
Enklast är nog att använda järn i detta sammanhang.
Enklast är nog att använda järn i detta sammanhang.