Hålla ordning på komponenter.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Hålla ordning på komponenter.

Inlägg av mrOh »

Är för tillfället delaktig som elektronikansvarig i ett ganska stort projekt. Ska i dagarna skicka iväg kretskortet som består av fpga, minne, 5 H-bryggor och ett ganska stort antal sensorer med allt vad det innebär som ad-omvandlare och op-ampar. (Mer info om experimentet)
Men för att kunna börja löda så behövs ju alla komponenter och sen ska dom organiseras på något sätt så att det inte går åt så mycket tid för att hitta sakerna under lödningsarbetet. Det bästa skulle ju vara att ha en person som bara sitter och plockar fram komponent efter komponent samt pekar vart den ska sitta, men det är nog lite önsketänkande. :)

Hur organiserar du dina komponenter? Ligger allt kvar i kartongen det kom i? Har du domdär små plastlådorna?

/Johan
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Hålla ordning på komponenter.

Inlägg av 4kTRB »

Olika för mig men tex så har jag en plastask med typ 4x7 fack för enbart
småsignaltransistorer. På locket har jag klistrat lappar med typbeteckning.

Lätt att se om det börjar sina. Har jag beställt transistorer så åker dom ner
i den lådan ganska kvickt.

Vissa komponenter som inhandlats för ett projekt kan ofta få stanna kvar i
typ ELFA-kartongen ett bra tag. Annars så har jag 3st 60st-lådors RACCO-skåp
som är helt toppenbra. Kom just på att de har samma blå färg som mina VOIGHt-högtalare.
danielr112

Re: Hålla ordning på komponenter.

Inlägg av danielr112 »

Jag har ett XX antal komponentskåp hängande på väggarna. Där har jag det mesta uppmärkt i olika gruypper. Seadn alla större omgångar av saker. tex extra satser motstånd och annat ligger i påsar i olika lådor.
Skriv svar