Mera MS-Win PC problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Mera MS-Win PC problem

Inlägg av prototypen »

Nu har sonen fyllt C: med en massa spel, D: däremot gapar tomt. (troligen för lite läxor och hemarbete)
Vi var inne och försökte ändra på partiationerna och att minska D: var inga problem och DÅ trodde jag att det skulle gå att öka C: utan vidare men icke.

Är det omöjligt att ändra när operativet ligger på C:, dvs ska vi köra Windows från skiva och då kunna ändra partitionerna på C:

ALLA spel vill ju lägga sig på C:, är det något problem att installera på D: eller kommer spelen inte att hitta alla sina filer.

Protte (med Mac)
danielr112

Re: Mera W PC problem

Inlägg av danielr112 »

Du kan instalera 99% av spelen och programmen på D:

Det går även att expandera C: Vet inte hur det är med windows inbyggda. Den klarar nog inte flytta bort d: en bit. Då partionen måste ligga i ett sträck. Det du gjorde var nog bara skapade diskspace i slutet.

PartionMagic vet jag klarade en sådan uppgift förr i tiden utan problem. Bara boota från cd eller dylikt så rullade de på sedan.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

PQMagic var standardlösningen förr men jag hade prövat att göra en symlink först dvs peka om en katalog från C till D och sen installera spelen i den, då kommer de att lagras på D men se ut att finnas på C.

1) Starta kommandoprompten som administratör, under accessories, högerklicka på den och "Run as admin"
2) Gör en målkatalog på D: mkdir d:\spel
3) Skapa en junction från C: mklink /D /J c:\spel d:\spel

Nu kan man installera spel till c:\spel och de lagras fysiskt på D. Om man behöver göra en junction eller om det går bra med en softlink bara (ingen /J switch) vet jag inte jag hinenr aldrig spela spel.

Du kan även testa att flytta redan installerade spel genom att kopiera hela dess katalog från C till D, byt namn tillfälligt på originalkatalogen till spelet2 och linka sen enligt ovan från originalmappens namn till kopian på D, t.ex. mklink /D /J c:\ <någon sökväg> \spelet d:\spelet. Funkar det så kan du sen radera den namnbytta originalmappen på C.

Sen så är nog grundproblemet mer skapat av att installatören inte hunnit med att klicka på en annan katalog än default vid installationen än att det inte går :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

"hunnit med och klicka på en annan katalog", jo nog är det så men det mesta är ju förvalt så det är ju bara klicka på NÄSTA och så fortsätter man tills det är fullt.

Men vem är det som bestämt hur stora partiationerna ska vara och varför öht dela på en disk, jag kör ju Mac och där delas inget.

Sonen ska få instruktionerna utskrivna så får vi se om hans LANparty brakar ihop.

Protte
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ganska skönt att ha delade diskar. När man väl ska instalera om har man resten av datan kvar på en annan.

Men sen så följs ju det inte alltid.... 8)
sneaky

Inlägg av sneaky »

Jag har aldrig stött på ett program som inte har kunnat installeras på en annan partition än C. Jag har under en massa år haft som policy att enbart ha operativet på C och sedan har jag installerat ALLT annat på D. Det är praktiskt om man av någon anledning skulle behöva installera om windows. Då rensar man helt enkelt C och alla program finns kvar på D. Vissa överlever en sådan operation, andra kan behöva köra en "reparationsinstallation" osv men oftast så blir åtminstone alla inställningar osv kvar.

swesysmgrs lösning går väl den också men jag har som sagt aldrig haft några som helst problem med att installera saker på andra partitioner direkt.

Ska väl dock tilläggas att vissa program ibland ändå lägger lite småfiler på C men jag har inte haft några problem med det heller.

Vad gäller att ändra storlek på partitioner så var i alla fall för några år sedan redan nämnda PartitionMagic patentlösningen. Dock ska man se till att ta ordentlig backup innan man ger sig på en sådan operation. Skulle något gå snett mitt i (strömavbrott tex) så är man ganska rökt.

edit:
prototypen skrev:Men vem är det som bestämt hur stora partiationerna ska vara och varför öht dela på en disk, jag kör ju Mac och där delas inget.
Den som installerar operativet väljer hur och om hårddisken skall delas upp. Det går alldeles utmärkt att köra Windows på bara en partition om man nu vill det.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Sonen rapporterar att när han tar hem nya spel med FF så frågas det inte var det ska läggas så det blir på C: , jag vet inte. Nu är det visst "bara" en gig kvar.

Protte
sneaky

Re: Mera MS-Win PC problem

Inlägg av sneaky »

Var installationsfilerna sparas när man hämtar dem med Firefox och vart det hamnar när man installerar är två olika saker. Dock går båda utmärkt att ändra på. För installationsprogram så ser det lite olika ut, ibland får man frågan direkt och ibland kan man klicka på en knapp som brukar heta något i stil med "Custom...".

För Firefox så är det bara att gå in på Verktyg -> Inställningar -> Allmänt -> Under rubriken "Filhämtningar" kan man sedan välja var filerna skall hamna

Det mesta går att lösa om man tar sig tid att titta på bitarna ;)
Användarvisningsbild
swesysmgr

Re: Mera MS-Win PC problem

Inlägg av swesysmgr »

Det där var ju ett helt annat problem tycker jag :)

Annars om D: är tom eller tillfälligt kan kopieras över till en annan dator/usb disk så gå in och radera den partitionen i enhetshanteraren och använd sen Windows verktyg för att expandera C?

1GB är lite dumt lite att ha fritt på sin rotpartition, be honom gå in och rensa alla tempkataloger (i windows och i hans användarprofil)?
Skriv svar