Julas metallsvarv

Pidda

Julas metallsvarv

Inlägg av Pidda »

Hej allihop
Detta är mitt första inlägg här på Elektronikforumet.

Jag har varit intresserad av en metallsvarv för hobbybruk i många år. Och nu när jag sitter i hus med ett fint rum i källaren så tänkte jag göra om det till ett hobbyrum med lite maskiner, byggbord och en radio så man kan lyssna på nattradion när sambon lagt sig :)

Jag har alltid haft tur när jag köpt handmaskiner som skruvdragare, borrhammare, m.m. av märket "Noname" (kinesiskt chipchop). Så jag tog en chansning och köpte Julas metallsvarv. Jag läste lite på nätet om svarven innan jag köpte den men det fanns egentligen ingen som beskrev svarvens svagheter. Det var mest lite lösa varningar som "köp inte" och "skräpsvarv". Så jag tänkte berätta lite mer ingående för de som nu funderar på att köpa en metallsvarv från Jula.

Efter att jag fått hem svarven körde jag in den efter medföljande instruktioner. Jag skruvade av locket till växellådan och fyllde på lite olja. Men eftersom gummipackningen inte klarade av oljan så hade den deformerats likt ett bacon så den var omöjlig att få på plats igen. Jag fick täta med flytande packning istället.

Nu var det dags att svarva. Jag spände fast ett stålrör och började svarva lite försiktigt. Hoppsan tänkte jag, detta var inte så lätt. Resultatet blev grovt och ruggigt. Jag provade även med koppar och mässing med samma dåliga resultat. Därefter använde jag mig av motdubben. Röret jag använde var ca 300 mm och nu blev resultatet bättre om jag svarvade borta vid motdubben. Men ju närmre jag kom chucken desto sämre blev resultatet. Jag undrade vad problemet var. Något verkade inte sitta fast som det skulle. Så jag kände på chucken och då förstod jag med en gång vad som strulade. Spindeln glappade rejält mycket på båda sidor om spindeldockan. Dessutom började det läcka olja under chucken.

Jag åkte in till varuhuset där jag köpt svarven och berättade om problemet och att jag ville lämna tillbaka svarven. De sa att de först vill försöka laga den innan innan de lät köpet gå tillbaka. Ok tänkte jag - lyckas de fixa problemen så är väl det bra nog. När jag kom till jobbet ringde jag till Julas serviceenhet och frågade om de kände till detta problem med deras svarv - och det gjorde dom. Och det är ett problem som de inte kan göra något åt. Så alltihop löste sig så jag fick pengarna tillbaka.

Det skall också sägas att personalen på Jula var mycket vänliga och hjälpsamma. Inga sura miner eller försök att få mig att behålla svarven.

24 timmar senare hade jag beställt en Optimum D180x300 vario. 2 dagar senare stod det en trälåda med en fin liten precisionssvarv utanför mitt hus. Den väger 55 kg (hälften av Julas svarv) så den var betydligt lättare att handskas med. Upp med svarven på sin plats och i med samma mässingsstång som jag svarvade med Julas svarv. Och skillnaden var ENORM :shock: Såhär skall det se ut!
På bilden ser ni skillnaden mellan de två svarvarna.
Bild
X-IL
EF Sponsor

Re: Julas metallsvarv

Inlägg av X-IL »

Skönt att se nån som gjort ett riktigt jämförande test. Nu vet jag att det inte blir en Julasvarv i alla fall.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

:tumupp: tack för att du delgav dina erfarenheter. Jag har visserligen redan dömt ut Julas svarv, men det var för att det var ett otroligt stort glapp i släden (man kunde snurra nästan ett halvt varv på både X och Y rattarna innan det tog igen!) Att också spindeln är riktigt dålig gör att man undrar varför Jula säljer skiten över huvud taget? :humm:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Får man fråga var du hittade Optimum-svarven?

Jag går själv i svarvtankar...
Pidda

Inlägg av Pidda »

Jag köpte Optimum-svarven på Automatic Production. Säljaren var bra att snacka med eftersom jag inte har någon erfarenhet av svarvar själv. Jag sa vad jag skulle ha svarven till och han berättade vilken svarv som passade mina behov bäst. Och han såg till att jag fick rätt svarvstål och tillbehör.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har en likadan Optimumsvarv och är helnöjd med den.
Köpt på samma ställe föresten.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Såg ju trevligt ut, men lite dyrt för min smak, men den är kanske prisvärd :)
Pidda

Inlägg av Pidda »

Men Optimum-svarven är inte mycket dyrare än Julas metallsvarv. Däremot är kvalitén på själva svarvningen mycket stor (kanske oändlig). Jag förstår inte vad man kan använda Julas svarv till när ämnet blir sönderhackat istället för fint skuret.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jo visst, men det är fortfarande dyrt för mej som inte har nåt egentligt användningsområde för den förutom att leka lite :)

Men jag skulle absolut hellre köpa den än julas.
Pidda

Inlägg av Pidda »

Jag har testat att svarva en ring (smycke att ha på fingret) med mycket bra resultat. Säljer man ett gäng ringar för några hundralappar per styck så kan man säga att priset på svarven är lägre. Jag har inte provat att sälja så jag vet inte om det finns någon marknad. Men har du en kvinna i huset kan hon kanske hjälpa dig att sälja till sina kamrater/arbetskamrater :)

Min systers grabb muckar nu på fredag och jag har svarvat en patron till honom som muck-present. Jag borrade ett hål i den så han skall kunna ha den som ett halsband. Det måste finnas massor av grejor att svarva som man sen kan kränga till nära och kära.
Clumber

Inlägg av Clumber »

Japp då blir det ingen lågpris(jula) svarv för min del,tack för tråden. :tumupp:
Skriv svar