Extremt jobbigt problem

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
cyprox

Extremt jobbigt problem

Inlägg av cyprox »

I klassen (ERO på KTH syd) håller vi på med ett projekt. Jag har skrivit om det i robottråden. Förlåt att det inte har kommit några uppdateringar sen jag presenterade uppgiften men jag har inte haft tid... sitter uppe till 1-2 på nätterna med projektet.
Vi har hur som helst stött på ett problem. Vi använder I2C för att kommunicera mellan pic:arna som vi använder i roboten (Master: 18F2550, Slav: 16F88). Det går som på räls när programmeringskontakten sitter i, men när vi ska köra utan så får vi ingen acknowledge från vissa slavar, trots samma programkod förutom adress och sånt. Vi misstänker att det kan vara för att slavarna måste starta efter mastern men inte gör.
Vet ni vad felet kan vara? Måste verkligen slavarna starta efter mastern?
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Det låter skumt att slavarna skulle behöva starta efter mastern.
Något som jag tänkte på dock är om det finns en pullup på datalinjen?
cyprox

Inlägg av cyprox »

Jodå pull-up har vi och det skumma är ju att det funkar som det ska när vi har programmeringskontakten istoppad, då startar vi ju den ena efter den andra.
frejo

Inlägg av frejo »

Jag hade ett problem när jag använde en max krets för serikommunikation med datorn, det fungerade hur fint som helst tills jag plockade loss programmeringskontakten... då slutade kommunikationen helt plötsligt att fungera.

Problemet visade sig vara att jag inte anslutit signal ground från seriekabeln till jord så när programmeringskontakten var ansluten kunde den jorda via datorn i övrigt hängde den i luften och då gick det som sagt inge vidare.
Skriv svar