2-fas ugn löser jordfelsbrytaren
2-fas ugn löser jordfelsbrytaren
Min ugn (inbyggnadsugn), som är tvåfasinkopplad löser ut jordfelsbrytaren för ofta, speciellt om man använder den på över 225 grader.
Den är relativt ny och fungerar bra i övrigt, så jag vill inte byta den. Har ni något tips på vad man kan göra, den har ju inte alltid löst jordfelsbrytaren, det är något som kommit på senare tiden. Den fungerar ofta, och den fungerar ett tag så det är inget konstant fel.
Ofta, men inte alltid är det när effekten regleras (inställd temperatur har uppnåts så att det klickar till och effekten bryts) som den löser ut, men bara om tempen är över 200 grader.
Att ungstemperaturen har betydelse borde vara en ledtråd..
Det är en Blomberg ugn, ifall något råkar sitta på kopplingsschemor el. dyl.
Den är relativt ny och fungerar bra i övrigt, så jag vill inte byta den. Har ni något tips på vad man kan göra, den har ju inte alltid löst jordfelsbrytaren, det är något som kommit på senare tiden. Den fungerar ofta, och den fungerar ett tag så det är inget konstant fel.
Ofta, men inte alltid är det när effekten regleras (inställd temperatur har uppnåts så att det klickar till och effekten bryts) som den löser ut, men bara om tempen är över 200 grader.
Att ungstemperaturen har betydelse borde vara en ledtråd..
Det är en Blomberg ugn, ifall något råkar sitta på kopplingsschemor el. dyl.
Senast redigerad av JimBean 12 juni 2010, 12:44:39, redigerad totalt 1 gång.
Re: 2-fas ugn löser jordfelsbrytaren
värma tills jordfelsbrytaren löser och megga? Ja, jag har ingen megger men det kanske är en ide.
-
SimonHomkham
- Kontakt:
Har du mätts mellen spis och jordskenan i elcentralen?
Hur många ampere används till ugnen?
Hur många kvadrats kabel? 2.5 eller 4mm?
Ta en bild på baksidan av spis eller ugnen. Där brukar finnas kopplingschema för 230V och 400V.
Hur många ampere används till ugnen?
Hur många kvadrats kabel? 2.5 eller 4mm?
Ta en bild på baksidan av spis eller ugnen. Där brukar finnas kopplingschema för 230V och 400V.
det finns inget kopplingsschema, annat än hur en eller 2 faser skall kopplas in.
Jag skulle kunna mäta jordströmmen, men jag litar på att jordfelsbrytaren gör rätt som bryter, och att alltså något orsakar kortslutning mot jord vid temperatur på 225 grader, dock inte direkt, slår jag tillbaka jordfelsbrytaren kan den fungera 5 minuter till.
Jag tycker det är märkligt att det kommer som på beställning vid ca 225 grader. Jag kan köra hur länge som helst på 200 grader, men det funkar ju inte med alla recept
Jag skulle kunna mäta jordströmmen, men jag litar på att jordfelsbrytaren gör rätt som bryter, och att alltså något orsakar kortslutning mot jord vid temperatur på 225 grader, dock inte direkt, slår jag tillbaka jordfelsbrytaren kan den fungera 5 minuter till.
Jag tycker det är märkligt att det kommer som på beställning vid ca 225 grader. Jag kan köra hur länge som helst på 200 grader, men det funkar ju inte med alla recept
tolkar att det finns garanti kvar, så reklamera.Den är relativt ny och fungerar bra i övrigt, så jag vill inte byta den.
-
SimonHomkham
- Kontakt:
nej den är inte så ny, och har alltså fungerat bra flera år (kanske 5 år) och så kom detta för kanske ett halvår sedan.
Då är det bara att felsöka, och byta det som är trasigt (oftast hela ugnen).
Du behöver nog inte vänta med att megga tills den är varma, resultatet borde visa sig, även när den är kall.
Du behöver nog inte vänta med att megga tills den är varma, resultatet borde visa sig, även när den är kall.
-
SimonHomkham
- Kontakt:
Det kan vara andra orsaker också, om det började för ett halvår sedan.
Innan du river i apparater, kolla gärna runt om apparater först.
Har du koppla in fler apparater i samma grupp som ugnen? För att när du öka temp
så öka även effekter.
Det är dålig jordat någonstans...
Har även sett att folk kopplar in nollan fel. Nollan på jord som är
egentligen samma, men jordfelbrytare gillar det inte. Jordfelbrytare
slås av när det bli fel balans i systemet.
Innan du river i apparater, kolla gärna runt om apparater först.
Har du koppla in fler apparater i samma grupp som ugnen? För att när du öka temp
så öka även effekter.
Det är dålig jordat någonstans...
Har även sett att folk kopplar in nollan fel. Nollan på jord som är
egentligen samma, men jordfelbrytare gillar det inte. Jordfelbrytare
slås av när det bli fel balans i systemet.
"För att när du öka temp
så öka även effekter."
Så är det väl inte? Det är väl av eller på?
så öka även effekter."
Så är det väl inte? Det är väl av eller på?
Du kan också ha kontakt mellan nolla och jord någon annan stans i anläggningen, när ugnen som kanske är din största belastning kopplas in/ur så kan det gå ström bakvägen och därmed lösa jfb.
Även detta kollas enklast med meggning.
Även detta kollas enklast med meggning.
Jag glömde säga det, men jag kom på vad som är fel på ugnen. Vet inte hur jag kom på det, men det är varmluftsfläkten.
Om jag ställer ugnen på vanlig värme, inte varmluft, så fungerar den utmärkt. Så har jag haft den ett tag nu, men jag får väl skaffa mig en ny fläkt någon dag.
Om jag ställer ugnen på vanlig värme, inte varmluft, så fungerar den utmärkt. Så har jag haft den ett tag nu, men jag får väl skaffa mig en ny fläkt någon dag.