Likriktardioder; S1K, 1N4004

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Likriktardioder; S1K, 1N4004

Inlägg av toffie »

Fick helt hjärnsläpp, tänkte köra med en ytmonterad diod istället för en 1N4004 men fick problem med framspänningen
som för 1N4004 står på <1.1V och för S1K på 1.1V

Elfa, 70-000-45 - S1K
Elfa, 70-003-18 - 1N4004

Tänker man lysdiod så får ju inte framspänningen gå över specifikationen, gäller det med likriktardioder också?
Finns det annars något alternativ till S1K? Ytmonterad likriktardiod, över 20V.

Tack på förhand!
Borre

Re: Likriktardioder; S1K, 1N4004

Inlägg av Borre »

Öhm nu vet jag inte om jag förstår vad du frågar efter. Lysdioder begränsar du strömmen till och då hamnar spänningsfallet på det specificerade, det är alltså strömmen du inte får överskrida och inte spänningsfallet, det är vad det blir så att säga.

En likriktardiod har ett specificerat spänningsfall vid en viss ström, 1N4004 under 1.1V vid 1A och S1k 1.1V vid 1A. Så länge du inte överskrider strömmen eller spänningståligheten (backspänningen) spelar det ingen roll hur du använder den. Så är inte S1K-diodens marginellt högre spänningsfall ett problem så är det bara använda den.
Men som sagt, vet inte riktigt vad du frågar efter, eller snarare vad problemet är.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Hehe, tack för informationen.
Jag tror dock att jag missade att jag kör en 7805 på inspänningen och den klarar ju upp till 35V.

Så det jag menar är, klarar denna diod upp till 35V? Det är väl inte backspänningen jag ska titta på då va, som är 800V..?
Det är väl om man vänder på polariteten så klarar den att spärra upp till 800V?

Givetvis kan jag ju ta en "klenare" diod också, men nu blev det S1K som jag hittade :P

Så denna diod ska klara av 35V igenom sig, åt "rätt" håll ?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det är en 800V diod och klarar 800V både i backriktning som framriktning så den klarar utan problem av att matas med 35V.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Backspänningen talar om när dioden klappar ihop och det blir överslag och oftast kortslutning i den om den får högre spänning över sig. Backspänningen vill man ha så hög som möjligt utan att dioden för den skull blir för dyr. Använder man 1N4007 så behöver man ingen annan 1A diod (bortsett ytmonterat då) eftersom den klarar allt som de lägre numrerna av 1N40xx serien klarar. Du kan då köpa flera av dessa och får på så sätt lägre pris för att inte tala om mycket mindre lagringsplats.

Framspänningsfallet är oftast inte kritiskt när man håller på med vanliga likriktare. Om man likriktar eller håller på med riktigt låga spänningar eller vid riktigt stora strömmar är det bra att hålla koll på framspänningsfallet.

Har du 100A som ska genom en diod med 1,4V spänningsfall i framriktningen så blir det varmt, mycket varmt. Effektförlusten i dioden är då 1,4 * 100 = 140W. Kan man istället använda en diod med 0,6V Uf så blir effektförlusten "bara" 60W. Betydligt mindre kylning behövs i det senare fallet.

Tänk också på att framsspänningsfallet i en diod är strömberoende. Dess större ström, dess högre framspänningsfall. Man kan därför inte bara titta på ett normalvärde när man håller på med höga strömmar.
Skriv svar