Hur får jag loss dessa kulmuttrar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Hur får jag loss dessa kulmuttrar

Inlägg av X-IL »

Har nu monterat isär min 75kronors linjärenhet, även om den nog är i det närmsta värdelös i industriell produktion tror jag den duger till mycket roligt i korpen. När jag öppnade upp allting och plockade isär fick jag kvar detta på kulskruven:
Bild
Bild
I min värld ser detta ut som två stycken kulmuttrar som är igängade i "medbringaren", men hur jag än försöker lyckas jag inte gänga ur dem. Är jag helt fel ute eller har jag inte tagit i tillräckligt bara?

Jag tänkte att om det var två separata muttrar kanska jag kunde dela skruven i två och använda till min CNC alternativt julafräs, fast med en stigning på 20mm är det kanske lite dumt. Men vad skall jag då göra med den? Idéer?
Användarvisningsbild
säter

Re: Hur får jag loss dessa kulmuttrar

Inlägg av säter »

Dubbla muttrar har man för att kunna justera glappet.
Varje enskild mutter brukar ha ett ganska stort glapp, och fungerar inte att köra ensam.

Tänderna man ser på plasthylsan, går dom in i motsvarande urtag i mellandelen? Lite svårt att se.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nej tänderna ligger utanpå, de kallas nåt i stil med "Screw support" i DanaherMotion/Thomson/NEFF-katalogen, alltså de går i spår inuti linjärenhetens aluprofil för att stödja kulskruven så man inte får vobbel om jag fattat rätt.

EDIT: Jo jag antog att det var för glappjusteringen som det fanns två, men hur funkar alla med enkelmutter? Är det andra typer av muttrar då med justering inbyggt?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har Thomson katalogen framför mig.
Har du någon beteckning på linjärenheten eller kulskruven?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det är NEFF KGT kulmuttrar tror jag, NEFF finns i alla fall på danahermotions hemsida tillsammans med Thomson. Just KGT har jag inte hittat, men jag sökte lite och hittade följande. Hela enheten är lik dessa men med runda stödda axlar och kulbussningar :http://www.technologynewsroom.com/press ... 300dpi.jpg
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det här är väl motsvarande produkter idag, Thomson Wiesel Baseline. Det står low backlash single nut i dessa dokument, men det är ju de nya enheterna.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Du får nog börja med att ta ur spårskruvarna, få se om det döljer sig något bakom där.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Problemet med det är att de verkar ha varit på plats innan spåret för avstrykaren svarvades??? Det är inte runda skallar utan avfasade sammanfallande med ytterkant och avstrykarspår. Jag har försökt att få loss dem, men ingen lycka. Får försöka fixera allt lite bättre så får vi se. Slutar väl med att jag endera tröttnar och ställer undan hela enheten, eller så har jag sönder något dyrt...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tror inte muttrarna är gängade i hylsan.
Jag tror dom sitter med en radiell kil i hylsan, och hålls på plats axiellt med spårskruvarna.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Varning är säkert en stark fjäder mellan muttrarna.

För att eliminera glapp
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja det lutar väl åt att linjärenheten sätts ihop igen och får vänta på bättre tider/projekt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nej, nu ska det här isär, så vi får klarhet i hur det var uppbyggt. :badgrin:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Vi får väl se om jag kan få loss några spårskruvar, går inte det så får vi se vad som händer. Skulle kanske kunna tänka mig att byta mot två mindre skruvar.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nu vet jag vad som finns innanför "brickan" som spårskruvarna sitter i, kulor, massor av kulor... :( :( :(

Jag fick in alla kulor igen, men antagligen nån för mycket i nåt spår och nån för lite i ett annat spår, jävligt irriterande, för nu går inte skruven alls lika lätt. Sen har det väl garanterat kommit in smuts eftersom kulorna hamnade lite varstans. Antar att jag får göra om proceduren i en renare miljö så småningom. Det ser ut att vara en 4-startsskruv, jag antar att kulorna då har fyra separata banor, eller sitter alla ihop så det inte går att snedfördela kulorna? Riktigt trött på det här nu, jag som var så nöjd igår. Är det OK att använda fett för att hålla kulorna på plats lättare när jag skall plocka ihop den nästa gång? Funderar faktiskt på att ta ur varenda kula och göra rent ordentligt, snacka om terapiarbete.

Jaja, vad är väl en bal på slottet.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

På sidan 12 i den här katalogen finns en bild och text som beskriver muttern (längst ner av de tre avbildade), får inte klart för mig om det är en lång slinga eller fyra separata slingor.
Skriv svar