Skumt fel, en 7805 som ger 4.5V (problemet löst)
Skumt fel, en 7805 som ger 4.5V (problemet löst)
Jag har byggt ihop en nätansluten grunka som uppvisar ett besynnerligt fel och som jag inte lyckas hitta felet på.
Kopplingen är följande:
Nät -> Säkring -> 12V-trafo -> BY164-brygga -> 1uF-konding -> Vin på 7805.
AC-mätning (RMS) på trafon ger 12.5V olastad och 12.2V lastad. Mätning på bryggans utgång (+) visar 10VDC. 10V går alltså till 7805:ans Vin, via 1uF-kondingen.
Mätning på 7805:ans Vout visar 4.5V. Komponenterna i konstruktionen klarar matning ner till 4 volt, så därför märkte jag inget förrän jag nu skulle göra en sista mätning innan jag förklarade bygget färdigt.
7805:an i fråga är fabriksny så det verkade väldigt osannolikt att denna skulle vara sönder. Planen var dock att löda loss den för att kontrollera och i samma veva eliminera den som felkälla, men innan jag gjorde detta så ville jag för säkerhets skull testa en sak till. Jag struntade i transformatorn och matade in 12VDC (från en väggvårta) in i bryggan. Bryggans utgång visar som förut 10VDC, men nu visar 7805:an korrekta 5V.
Vad kan orsaken vara?
Kopplingen är följande:
Nät -> Säkring -> 12V-trafo -> BY164-brygga -> 1uF-konding -> Vin på 7805.
AC-mätning (RMS) på trafon ger 12.5V olastad och 12.2V lastad. Mätning på bryggans utgång (+) visar 10VDC. 10V går alltså till 7805:ans Vin, via 1uF-kondingen.
Mätning på 7805:ans Vout visar 4.5V. Komponenterna i konstruktionen klarar matning ner till 4 volt, så därför märkte jag inget förrän jag nu skulle göra en sista mätning innan jag förklarade bygget färdigt.
7805:an i fråga är fabriksny så det verkade väldigt osannolikt att denna skulle vara sönder. Planen var dock att löda loss den för att kontrollera och i samma veva eliminera den som felkälla, men innan jag gjorde detta så ville jag för säkerhets skull testa en sak till. Jag struntade i transformatorn och matade in 12VDC (från en väggvårta) in i bryggan. Bryggans utgång visar som förut 10VDC, men nu visar 7805:an korrekta 5V.
Vad kan orsaken vara?
Senast redigerad av bos 11 juni 2010, 22:51:39, redigerad totalt 1 gång.
Re: Skumt fel, en 7805 som ger 4.5V
Bah. När jag väl skrivit klart texten så tror jag mig ha kommit på vad felet är. Jag har glömt lägga på en glättningskonding efter bryggan, så 1uF-kondingen innan 7805:an är den enda som glättar spänningen. Och dess värde är nog lite _väl_ lågt.
Nåväl. Forumet är uppenbarligen en bra teddybjörn, iallafall
Nåväl. Forumet är uppenbarligen en bra teddybjörn, iallafall
Du får nog gå upp i värde på elektrolytkondensatorn, prova minst 470 uF.
Sätt även dit en 1 uF elektrolyt på 7805'ans utgång, en 100 nF kondensator parallellt med elektrolyterna är
heller inte dumt.
Kjelle
Sätt även dit en 1 uF elektrolyt på 7805'ans utgång, en 100 nF kondensator parallellt med elektrolyterna är
heller inte dumt.
Kjelle
bos: ja, ibland kan det löna sig bara det att man skriver ner det...
Ännu en i klubben som upptäckt hur konstigt 78xx kan bete sej om man inte avkloppar dom enl datablad 
Glenn: Fast det var ju inte det som var problemet i detta fall. 7805an var avkopplad med 1uF - exakt det värde som står i mitt datablad - men det hjälper ju föga när inspänningen inte är glättad.
Re: Skumt fel, en 7805 som ger 4.5V (problemet löst)
Jag har aldrig sett ett datablad på 78xx som inte säger att det måste finnas två små (typ 100nf eller så) kondingar på den, och ofta en större också.. men den är väl iofs tillverkad av en zillion företag som har egna datablad.
Ja, den avkoppling som specas i databladen för 78xx har mest med stabilitet att
göra. Jag antar att det förutsätts att den spänning man har in till 78xx'an uppfyller
de krav som specas (t.ex min 3V ("typ") över märkspänningen) o.s.v. D.v.s att
glättning efter likriktning nornalt inte ingår i databaldet för 78xx'an. Och det brukar
också vara normalt med en kombination av en två kondingar av olika värde och typ.
Jag kollade lite snabbt på tre datablad från Fairchild, National och ST och i alla så finns
bara kondingarna för stabiliteten med, ingenting av glättning. Det förusätts helt enkelt
att man ser till (på annat sätt) att inspänningen håller sig "inom ramerna".
göra. Jag antar att det förutsätts att den spänning man har in till 78xx'an uppfyller
de krav som specas (t.ex min 3V ("typ") över märkspänningen) o.s.v. D.v.s att
glättning efter likriktning nornalt inte ingår i databaldet för 78xx'an. Och det brukar
också vara normalt med en kombination av en två kondingar av olika värde och typ.
Jag kollade lite snabbt på tre datablad från Fairchild, National och ST och i alla så finns
bara kondingarna för stabiliteten med, ingenting av glättning. Det förusätts helt enkelt
att man ser till (på annat sätt) att inspänningen håller sig "inom ramerna".
Samtidig är det så att dessa avkopplingskondensatorer är ett krav bara om det är en viss avstånd mellan glättningskondensatorn på ena sidan och den "vanliga" avkopplingen på den andra. Det finns med en fotnot om att det är en viss avstånd som gäller som max innan de måste vara med.
Men självklart utgår databladet ifrån att inkommande spänning uppfyller kraven till att börja med vilket ju inte var fallet här men det insåg ju bos på eget bevåg.
Men självklart utgår databladet ifrån att inkommande spänning uppfyller kraven till att börja med vilket ju inte var fallet här men det insåg ju bos på eget bevåg.