7 Segment Drivkrets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
sirdizarm

7 Segment Drivkrets

Inlägg av sirdizarm »

Tja! Alla där ute. Jag har en liten fråga jag behöver få svar på.
Köpt lite komponenter på ELFA och behöver ha lite hjälp med hur jag nu ska använda dessa i mina projekt.
De kretsar jag köpte var Logikkrets BCD-to-7-Seg. Decoder DIL-16, SN74LS247N
och krets Logikkrets Dual Decade Count. TP DIL-16, 74HC390N
Men de fakta jag hittat på nätet säger inte exakt hur jag använder de i praktiken. Har en 7-segment LED som har positiv kärna, och negativ på samtliga ben på LED.
Dvs.
[+]--------|led>------- [-]
|---------|led>------- [-]
Och jag vet inte om mina displayer går att få det till just dessa kretsar eller om jag får se till att skaffa någon som gör det.
Plus att det jag behöver är kretsen att fungera med 21 olika kontakter. Så om tex kontakt 11 har slutits så lyser 11 i displayen.

Har gjort en redan som har 21 kontakter, och ett antal transistorer och dioder som fungerar, men med kretsar blir det lite lättare kanske..?
Senast redigerad av sirdizarm 11 juni 2010, 18:54:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: 7 Segment Drivkrets

Inlägg av Icecap »

När det är gemensam + fungerar det bra, koppla den till +5V (= VDD)

Varje segment ska sedan kopplas via var sitt strömbegränsaremotstånd till rätt utgång på 7-segment dekodaren och saken är biff.

Det finns en tidigare tråd om detta med att kunde välja 1-av-många och få ut värdet som binärt värde, leta lite vetja. Vet att det var prototypen som initierade tråden.

Och meddela dig när det kommer svar i tråden? Varför då det? Vill du ha en e-mail om detta kan du ju slå på bevakningen...
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Tack för svaret. Jag ska kolla runt lite, testade kretsen när jag fick hem den i en testplatta med det resulterade i att inget hände. Men vissa ben visste jag inte riktigt hur jag ska hantera. vcc e ju + o GND e - Men sedan är det ju LT, BI/RBO, RBI som jag inte har en aning om hur jag ska göra med. Eller koppla in de så det fungerar, om jag ens behöver ha med dom dvs. Sedan med kontakta mig via mejl va bara att jag glömde klicka i den innan, och att jag ändrade mejl adress sedan gick in o ändrade till just den. Tog bort den EDIT :P
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

RBI är "Ripple Blanking Input" och RBO är "Ripple Blanking Output". De används till att släcka ledande nollor så att t.ex. 11 på ett 3-sifrigt display visas som 011. Kallas även "Leading Zero Blanking". Självklart ska du ha kopplat till dom till rätt signal, RBI på "etta-kretsen" ska kopplas till RBO på "tia-kretsen" osv. detta under förutsättning av att man vill ha denna "visa inte ledande nollor".

RBI på "högsta" kretsen ska då vara '0' om man vill ha denna funktion eller '1' om alla siffror ska visas oavsett.

LT är "Lamp Test", så länge den är '1' fungerar kretsen normalt, vid '0' slås alla segment på.

Klart.
Skriv svar