Svarvstål

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Caesar

Svarvstål

Inlägg av Caesar »

Köpte en svarv för ett tag sedan och fick en uppsättning med en massa gamla svarstål. Bland dem fanns några "vanliga" med de flesta var specialslipade för olika ändamål. Tänkte därför satsa på att införskaffa en grunduppsättning skärhållare/utbytesskär för invändig och utvändig svarvning. Planerar inte slå gängor. Min fråga är om någon kan rekommendera vad jag bör införskaffa, t.ex. PSNNx, PDNNx, PCLNx. Kommer i första hand arbeta med aluminium.

/Magnus
IDÉATOR

Re: Svarvstål

Inlägg av IDÉATOR »

Hej Magnus.

Frågan är hur mycket pengar du ska lägga? Om du tex ska köpa Sandvik, Seco eller andra märkesvaror går en "normal Svensson" i konkurs om du ska ha en hel uppsättning nya hållare inkl. skär/reservskär :(
Ofta kan man hitta billiga "uddaskär" på olika ställen till mycket bra priser men, beg. märkeshållare är svårare att få till vettiga pengar.
Är det en mjuk ALU sort du ska svarva funkar det med nästan vad som helst........kanske kika på dom billiga satserna som finns hos olika företag (vet att några får sina skär ifrån Tyskland)?
Svårt att säga vilka hållare och skär du ska satsa på då det är avgörande hur/vad du ska svarva.
En fråga till är hur stora hållare du ska satsa på (liten svarv, små arbetsuppgifter=mindre hållare).
Lycka till
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag gillar snabbstål till aluminium

lätt att slipa till igen

gillar faktiskt snabbstål till rostfritt med, om det är rätt stål så blir det bra yta
men man får slipa ofta
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

På lite sikt, sitter inte dom stora pengarna i hållarna, utan i hårdmetallskären.
Jag skulle rekommendera att söka efter lämpliga billiga skär på Tradera och liknande. Sedan skaffa hållare utefter det.
Satsa på standardiserade skär som passar både inv. och utv. hållare.

Som IDÉATOR skriver, är det svårt att rekommendera något, när man inte vet storleken på svarv eller det som ska svarvas.
Caesar

Inlägg av Caesar »

Jag kollade på http://www.plantins.se som jag tyckte hade ganska rimliga priser. Har även sett att det kommer upp en del på Tradera också som man skulle kunna buda på. Storleken som går in i min hållare är 25mm höga och den tar upp till 1000mm i längd. Den aluminium jag mest använder är ss 4212-06 aluminium.

Tanken var något skrubbstål, knivstål, slätstål för både ut- och invändig svarvning. Kanske även någon specialvariant som PRDC för att göra lite specialsaker. Det finns ju "specialare" av allt, t.ex. SVJB istället för PTGN.

Just snabbstål hoppades jag kunna undvika just för att slippa slipa dem eftersom jag är lite lat :wink: Har några sådana i min samling redan men kände att jag skulle satsa lite pengar på "riktiga" hållare.

/Magnus

PS. Tack för er snabba respons :) DS.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det finns billigare ute i EU att köpa om man nu vill ha stålhållare av kinesisk/indiskt ursprung.

Men som frågats tidigare, vad är det för svarv - storlek
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ok. 25mm skaft, då det verkar vara en svarv i alla fall. 8)

I ett första steg skulle jag ha inriktat mig på följande skär:
För medelgrov svarvning, CNMG1204xx
För finsvarvning, VBMT1604xx
Dessa skär är mycket vanliga och finns till salu nästan överallt.

Lämpliga hållare:
Utv: PCLNR2525, SVLBR2525
Inv: PCLNR Ø25, SVQBR Ø25

Vad gäller skickstål med vändskär finns ingen utkristalliserad standard.
Kolla efter någon som har drive, och säljer hållare, blad, och skär i ett paket.
Caesar

Inlägg av Caesar »

OK, skall ut och söka och se vad jag kan finna. Stickstål har jag dock ett som jag klarar mig med i dagsläget.

Svarven är av märket BMS. Exakt modell vet jag ej men dubbhöjden är ca. 150mm och jag har delbart prisma så jag kan svarva saker upp till 500mm i diameter. Skickar med en länk till en bild som säljaren skickade till mig.

http://puthtg.bay.livefilestore.com/y1p ... jpg?psid=1

/Magnus
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Den svarven såg ju ok ut.
Synd att det inte var något snabbfäste för stålhållarna.
Hur justerar du stålhöjden nu? Shimsning?

Typisk för alla gapsvarvar är att dom har längdmatningsratten till höger. Någonting jag har svårt att vänja mig med.
Caesar

Inlägg av Caesar »

Snabbfästen får bli en framtida investering ... När det gäller höjden så stämmer det med att jag justerar med brickor/shims.

Efter att ha brutit min högra handled för några år sedan tvingades jag lära mig använda min vänsterhand till det mesta så för mig är det inget problem med längdmatningen :wink:
thewho

Inlägg av thewho »

Lånar tråden lite :) Söker också vändskärshållare till min svarv, hur är det med dom som verktygsboden, jula mfl säljer, bara skit?
http://www.jula.se/svarvstalset-125783
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Stickstålet i den satsen är större än dom övriga hållarna så det fick fräsas av för att passa min svarv :bravo:

Har inte använt dom hållarna på länge/så mycket men funkar gjorde dom ju.
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Har köpt Jula kittet men tyckte att skären som följde med var rena skiten.
Sedan har jag försökt byta ut vändskären mot något bättre men har inte hittat några med rätt mått
De SECO vändskär jag har passar inte på Julas hållare.
Annars är stålhållarna ok för min lilla svarv
tkgb

Inlägg av tkgb »

Har en svarv i samma storlek som din hemma för hobbybruk.
Kan ju visa en bild på vilka stål jag använder mest 25x25 mm tycker jag är en lagom storlek på hållarna.
I stort sett alla hållare och skär har jag köpt genom tradera,tycker det funkar bra oftast kan man få proffshållare Sandvik Seco mf till en bråkdel av nypriset :)

Har även säkert 30 kg lödda hårdmetallskär och snabbstål men dom hållarna som är på bilden är nog det som jag kör med i 99% av det jag svarvar.

mvh tommy

Bild

Bild
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

BMI skrev:Har köpt Jula kittet men tyckte att skären som följde med var rena skiten.
Sedan har jag försökt byta ut vändskären mot något bättre men har inte hittat några med rätt mått
De SECO vändskär jag har passar inte på Julas hållare.
Annars är stålhållarna ok för min lilla svarv
Jag köpte ett gäng TNMG-skär på Tradden som jag skulle ha till min ballturner, de passade finfint på julasatsen visade det sig, och håller så mycket bättre. Vet inte om det skiljer något på skären mellan 8 och 12mm-varianten, jag har 8mm. Vet tyvärr inget fabrikat, men länken till auktionen är http://www.tradera.com/auction/auction. ... =119122418.
Skriv svar