Klona NetWare-server

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sodjan
EF Sponsor

Re: Klona NetWare-server

Inlägg av sodjan »

Det du beskriver är en "Behind Tape Reader" (BTR) lösning. Notera att
det finns färdiga kommersiella lösningar på marknaden. Jag var ansvarig
för en sådan lösning på 80-talet på en av Ericssons fabriken (men den
kördes även world-wide inom Ericsson) där vi hade ett BTR-kort anslutet
till varje NC-maskin (främst wire-wrap automater) och som matades
seriellt från en PDP-11. Det var ett 8085 baserat kretskort som läste
block med papperstejp data från PDP'n och sedan emulerade läsaren
mot maskinen. Alltså i princip som din PC-programvara gör.

I dag finns det både seriella och direkt LAN anslutna modeller att få
tag på. D.v.s att man inte behöver de lokala (PC-) klienterna alls, utan
kör BTR-korten direkt mot en gemensam server som innhåller alltihop.

Googla på "behind tape reader" så hittar du lite exempel.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Om vi säger såhär då, hur kostnadskänslig är du, jag gissar att ett totalt miljöbyte skulle kosta åtminstone några 10k SEK, om det inte är ett problem och du är beredd på en del nertid (det är svårt att migrera gammalt och lätt att missa detaljer) så är det nog inte fel att modernisera.

Om du gärna vill ha kvar den gamla miljön för att du tror att dina reservdelar håller och du inte är orolig för nertid när du byter reservdelar så ser jag inget större fel i det. Det förutsätter dock att du kan säkra reservdelar och kompetens för fortsatt drift. Det fina med netware (och faran) är att man ofta glömmer att den ens existerar då den bara fungerar hela tiden, man märker först vid ett generalras att något är fel.

Det mest kritiska verkar vara att få till en backup på servern innan den rasar (den kan gå några år till eller rasa närsomhelst). Netware 3.12 brukar ha två partitioner, en bootbar dos-partition som innehåller server.exe och drivrutiner för bla diskar och lite annat. Den kan kopieras som vilken DOS-partition som helst, netware-volymen är det nog enklast att clona då det är en del rättighetsinfo och liknande som man vill ha kvar.

Jag ser ingen anledning till att en dd inte skulle fungera om målet är en likadan disk men en ghost är nog enklare. Kör man en dd kan man i värsta fall köra igång servern under tex vmware.

De reparationer du ser i loggen är troligen "mjuka" filsystemsreparationer som görs efter krasch eller strömavbrott eller liknande.

Om du står ut med lite ringrostighet (det var nog tio år sedan jag gjorde senaste 3.1x-jobbet) så kan jag åka över och ta en titt och lite snack, förutsättningslöst, mot fika och soppapengar (ca 10mil t-o-r).
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Sodjan:
#Det du beskriver är en "Behind Tape Reader" (BTR) lösning.#
Det stämmer. I alla fall vad gäller punkt 1, i mitt föregående inlägg.
Dock är det så att funktionerna i punkt 2, är det viktigaste.
Den förvandlar ett föråldrat NC-system, till ett hyfsat CNC-system.
Jag har även en maskin med en fabriks BTR-box.

#Jag var ansvarig för PDP-11.#
Bra, jag har ett CNC-system som ska igång så småningom, byggt runt PDP-11. :lol:

Johanb:
#Om du gärna vill ha kvar den gamla miljön så ser jag inget större fel i det.#
Även nya grejer blir omoderna fort. Då är man tillbaka på samma ställe igen.
Såvida man inte uppgraderar vart 5'e år, och det vill jag inte.
Nu fungerar befintligt system hyggligt, så det får bli att finslipa det lite.

#Det mest kritiska verkar vara att få till en backup på servern innan den rasar#
Steg 1. får bli att ta backup på CNC-filerna. Det ju dom som är helt oersättliga.
Vad kan vara lämplig metod för det? Sätta i en tom hårddisk i en klient och kopiera rubbet?

#jag åka över och ta en titt och lite snack#
Tackar för det erbjudandet. :tumupp:
Jag har hittills alltid tagit hjälp med dom här grejerna, men den här gången ska jag prova själv.
Inte för att jag är snål och envis, utan för att det är fördel, om grejerna börjar krångla, att ha en liten insikt i det hela.
Jag hör av mig när jag har kört fast helt. :lol:

#Det fina med netware (och faran) är att man ofta glömmer att den ens existerar då den bara fungerar hela tiden# :tumupp:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Bra, jag har ett CNC-system som ska igång så småningom, byggt runt PDP-11.

OK, det låter trevligt! :-)
Du får väl säga till om du vill ha hjälp. Lite support skulle jag kunna tänka
mig att ta på "hobby-kontot"... :-)
Vet du redan nu vad det är för PDP modell och vad det kör för OS ?
RT-11 var kanske vanligast i single-user applikationer, jag körde mest
RSX-11/M (fleranvändar/multitasking OS)...
Johanb

Inlägg av Johanb »

Om det är vanliga filer (cnc) så är det nog enklast att ansluta en klient som tar backup och sen ta det från den till tex skiva. I förlängningen bör en bandare i servern eller en cd-brännare i en klient vara lämpligt.

Nästa sak är programvaran, ligger det någonting annat än netware-klient på klientburkarna eller körs programmen från en utdelad volym? Om all programvara ligger på servern så borde man kunna ta med den vid en kopiering.

Sen kan man göra en fullständig klok av servern så det går att få igång den igen, kanske tom prova att reninstallera netware på en backupserver och dokumentera vilka steg som behövs göras.

Om du behöver gamla coax-prylar så har jag nog lite kort och kanske nån hub med coax-anslutning för att tex koppla in en bärbar dator eller liknande.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Jaha, så du använder Netware för mappa en nätverksenhet.

Ja, nätverksstödet för MS-DOS är ju verkligen begränsat idag. IPX/NCP/NWFS var väl det sista och mest avancerade som existera innan det blev Windows för hela slanten.

Netware är kankse bäst att rulla kvar på, men nyare version lär inte vara några problem. Sålänge du pratar IPX och NCP/NWFS så kan du köra senaste, och i en VMware med dessutom (kan ju dock vara aktuellt med mediakonverterare för coax-TP)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Om det är vanliga filer (cnc) så är det nog enklast att ansluta en klient som tar backup och sen ta det från den till tex skiva.#
Det är bara vanliga filer på servern som ska backas upp via klient.
Nu minns jag inte vad det är för DOS-kommando, för att kopiera med alla underliggande kataloger, utan att behöva handkopiera.

#I förlängningen bör en bandare i servern eller en cd-brännare i en klient vara lämpligt.#
Är det bandare som gäller? Jag har aldrig sett en sådan i verkligheten. Hört talas om att man använder vanliga videoband?
Vad kostar en sådan utrustning? Hur ansluter man den? Via någon driver i ISA-sloten?

#ligger det någonting annat än netware-klient på klientburkarna#
Det ligger en del program på klienterna förutom NetWare. Klientburkarna har jag backup på, som är lagrad på servern.

#körs programmen från en utdelad volym?#
Där hängde jag inte med riktigt.

#Sen kan man göra en fullständig klok av servern så det går att få igång den igen, kanske tom prova att reninstallera netware på en backupserver och dokumentera vilka steg som behövs göras.#
Det är exakt det som tråden egentligen handlar om.
Jag skulle vilja klona diskarna i befintlig server och överföra detta till en reservserver med två andra diskar.

Efter att ha läst lite på forums.novell.com, så får jag uppfattningen att, för detta ska funka, måste hårdvaran vara exakt lika som på befintlig server. :tumner:
Annars blir man nödgad att pilla manuellt med div. filer och drivrutiner. Men det ska gå, även det.

Det kom ju ett intressant förslag här i tråden, att klona disken genom att byta ut en befintlig disk, i nuvarande server, mot en tom. Sedan hoppas att NetWare automatiskt speglar över all data till den. Dock är jag inte så sugen att rota mer nödvändigt i den befintliga maskinen. I fall :tumner:.

Jag är lite osäker om det är speglade diskar eller duplexade. Jag har ett kontrollerkort per disk.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

DOS kommandot för att kopiera ett helt träd: "copy C:\*.* /s"
Skulle nog föredra CD/DVD skiva över band. Det är trots allt 850 MB, inte 100 GB ;)

Bandare/brännare kan anslutas via t.ex SCSI.

>>körs programmen från en utdelad volym?
>Där hängde jag inte med riktigt.
Dvs programmen laddas direkt från servern till klientens ram minne för körning.

Om NetWare består av 1xDOS + 1xNWFS samt diverse filer på DOS partitionen som startar det hela. Borde det gå relativt lätt att få igång en "kopia". Förutsatt att framförallt samma nätverkskort, videokort, osv.. används.

För kloning hittade jag annars denna lösning som gör att man kan ersätta NetWare med en unixserver utan att byta programvara på klienterna:
http://www.freebsd.org/cgi/url.cgi?port ... /pkg-descr
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jag skulle nog inte peta på den björn som fortfarande går eller hur man ska säga, jag skulle nog avråda från att röja runt i hårdvaran, bättre då att boota den med någon *nix och dd:a diskarna. Ändra konfigurationsfiler ser jag inte som något större problem, det kan du få hjälp med tex här om det kniper.

Om det är en senare version av DOS borde xcopy finnas med som kan ta underkataloger.

De bandare jag höll på med var oftast ansluta mot SCSI som i sin tur kan vara ansluten i en ISA,PCI eller liknande slot. Det finns även de med eget kort som ansluts till (oftast) ISA och sen finns även avarter som ansluts till printerporten som man bör undvika. Jag tror nästan att lagring på cd/dvd är billigast att få till och har smidigare hantering och billigare media men i regel kortare lagringstid och inte lika "robust" för ändamålet men helt klart ett alternativ när det handlar om lite data.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Sodjan:
#Vet du redan nu vad det är för PDP modell och vad det kör för OS ?#

Jag var upp på vinden och hittade ritningarna på datorn.
Där stod PDP11-05.

Operativsystem vete sjutton. Är det någon gammal hålremsa man ska leta efter?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag är lite osäker om det är speglade diskar eller duplexade. Jag har ett kontrollerkort per disk.
Duplexing
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Instämmer med Johanb i att undvika att röra runt som första steg. Utan ta en backup via en dator med NW tillgång och brännardrivrutiner.
Gissar att det är enklare att få NW på en unix klient. Än att få brännardrivrutiner på DOS .. ;)

Måste nog säga att även om Novell har sina egenheter. Så tillämpade dom iaf ingenjörskonst.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det är första gången jag hör "duplexing" (men jag hittade ett par refereser
via Google... :-) ).
Den viktiga skillnaden är mellan "controller based shadowing" (då måste båda
diskarna sitta på samma controller) och "host based shadowing" (då
speglingen sker via någon funktion i OS'et). I detta fall måste det vara
det senare eftersom diskarna sitter på separata controllers. Host based
är igentligen bättre eftersom man ytterligare en felkälla (controllern).
Sen kan man ha olika kombinationer av detta (där OS'et speglar volymer
på olika controllers som i sig är speglade lokalt av controllerna...)

När det gäller backupmedia så vore det väl synd att inte ha samma
antika prylar rakt över. Att köra CD eller DVD i din miljö är som att
montera in en ACC i en T-Ford... :-) :-)
Skämt åsido, jag skulle inte rekomendera att börja strula med bandare,
speciellt som det handlar om så pass små volymer data som det gör.

> Där stod PDP11-05.

OK. En av de äldre modellerna... :-)

> Operativsystem vete sjutton. Är det någon gammal hålremsa man ska leta efter?

Leta och leta. Börja med att inventera det du har. Sedan får man se om man
behöver leta efter något mer. Sen finns det newgroups o.s.v för PDP entusiaster
över hela världen där man kan få hjälp...

Notera också att det finns PDP-emulatorer som körs under Windows eller Linux,
men om man har speciell maskinvara (UNIBUS kort t.ex) så kanske det inte
fungerar rakt av.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Xcopy is the shit.. :D

Hur är det med NW drivrutiner för MS XP ..?
(så man kommer åt volymerna via nätverket)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Blueint:
Jag kör W2000, och det lirar ihop med NWservern. Dock har jag blåst om datorn nyligen, så det är inte installerat nu.

Sodjan:
Imponerande att det fanns elritningar på kretsnivå till PDP11'an. :tumupp:

Ang. bandstation vs. CD, jag vet inte funktionen på någon av dom.
Eftersom jag är en slarvpelle, skulle jag vilja ha något som skötte sig helt automatiskt.
Bandstation, skriver man över gamla backupen när man gör en ny eller?
Med CD kan ju inte det fungera.

Om jag ska ta en backup nu på CNC-filerna, ska jag kopiera ur serverfilerna på samma gång?
Eller är det helt onödigt, om man senare ska klona?
Skriv svar