"OLPD" tabletdator

Berätta om dina pågående projekt.
maxxflow

"OLPD" tabletdator

Inlägg av maxxflow »

OLPC XO är ju tekniskt intressant på många sätt. Mesh-nätverkandet är jättehäftigt, även om jag inte har så stor nytta av det själv.
Det som är mest intressant för mig är displayen, som Mary Lou Jepsen på Pixel Qi utvecklat. Den går att använda med bakgrundsbelysningen avstängd om det finns tillräckligt med infallande ljus, som t.ex. ute i solskenet. XOn har även en intressant displaycontroller som kan "frysa" en framebuffer-snapshot på displayen vilket innebär att man kan sätta datorn i standby men ändå behålla bilden på skärmen. Om även bakgrundsbelysningen är av så får man då en mycket strömsnål e-boksläsare, till exempel.

Stolt XO-ägare sedan några månader, men jag fick nyligen en fix idé och begick helgerån.

En av anledningarna till att jag skaffade den var att jag behövde en liten smidig, batterisnål och tyst dator att ha i väskan, och t.ex. använda i skolan som e-boksläsare och anteckningsblock.
Till historien hör också att en kompis sprang och köpte en iPad på releasedagen, vilket inspirerade mig till att fixa något slags tabletdator.
Jag tröttnade dock ganska snart på att fälla upp och fälla ihop XOn, samt på att använda dess pyttelilla och ganska dåliga trackpad, samt det komiska men omöjliga gummitangentbordet.
Därför plockade jag ur moderkort, display samt batteri, skaffade ett riktigt tangentbord och ett touchelement, och byggde något nytt:

Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild
(Ber om ursäkt för den dåliga kvalitén på vissa bilder. Dessa mobiltillverkare som vill få oss att tro att upplösningen är det enda och sanna måttet på en kameras kvalitet, det är rent löjligt.)

Detta blev inget skönhetsbygge eftersom prioriteten var att bli färdig snabbt så att jag kunde använda den. Tanken är dock ändå att den ska få en ny baksida, som inte hålls på plats med tejp. :D Jag behöll XOns karaktäristiska kaninöron som WLAN-antenner, de fick även rollen som uppfällbara stöd för bättre vinkel när den ligger horisontellt. Komponenterna är monterade i en aluminiumkonstruktion, som sedan fick ett yttre skal av plåt och en baksida i plexi. Den är lite tyngre än XOn, men inte så tung som man skulle kunna tro.

Datorn kör netbook-versionen av Ubuntu som har ett touchanpassat menyinterface, det fungerar bra (om än en gnutta långsamt) för pekfingernavigering.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: "OLPD" tabletdator

Inlägg av JimmyAndersson »

Det var värst.. Först hör man inget från dig på länge och sedan dyker du upp
med en massa roliga projekt på löpande band. Fortsätt så. :D

Snyggt byggt! Ser nästan ut som om den var köpt såhär. :tumupp:
Funktionen med framebuffer-snapshot borde finnas på betydligt fler datorer. Det låter som en utmärkt uppfinning.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

OLPC är byggd av ingenjörer som fått utrymme att tänka till i motsats till det ordinarie wintendo stuket.
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Vart får man tag i en OLPD-dator?
...man vill väl knappast åka och rycka en från nån i Afrika direkt :tumner:
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

OLPD får du bara hos mig. :D Men OLPC XO-datorer kan du ofta hitta på eBay, hos folk som köpte dem under "Give One, Get One"-perioden.

Jimmy: Ska jag försvinna ett par år igen och komma tillbaka med fler projekt? :D
Några fler projekt blir det dock inte innan flygbolaget lyckats skicka mig hem till verkstan. De ska försöka igen idag. :roll:

blueint: Som jag förstod det är väl XO-hårdvaran konstruerad av samma ingengörer på Quanta som designar de flesta andra laptops. Men det är klart, OLPC-teamet har ju säkert många fingrar med i spelet.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Alla dessa minilaptops <10" vi fått beror bl.a på att OLPC projektet visade på behovet. Och skapade en konkurrens på en marknad som vanliga tillverkare försummat helt.

Sedan så tyckte Intel att dom var för billiga, så ska man använda Intel chips måste dom vara dyra. Och Microsoft vill helst bara sälja för dyrare modeller för då märks deras skatt inte lika mycket.
Så nu har vi minilaptops som kostar ~4500 kr vilket är mer än tegelstenarna. Och har 10" skärm vilket är lite väl stort. Bl.a så blir det för stort moment om man ska hålla den med en hand för att kunna skriva på språng.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Maxxflow:
"Ska jag försvinna ett par år igen och komma tillbaka med fler projekt? :D "

:lol:

Visserligen är det kul när bortsprungna medlemmar (och co-admins) dyker upp igen,
men nu när du har hittat hem igen så tycker jag att du ska stanna kvar.
Då blir det mer tid till roliga projekt (så länge du inte har portabelt lab-bord som handbagage på flyget..) :)
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

blueint:
Jag tror visserligen att "behovet" av netbooks är en snabbt passerande parantes. Någon hade inte mer fantasi än att helt enkelt krympa en vanlig laptop, utan att istället tänka om och tänka nytt. OLPC har gått över till en "slate"-design i senaste skisserna, de insåg nog att en traditionell ihopfällbar laptop inte är det bästa formatet. Jag misstänker att textinmatning utgör en ganska liten del av vad de flesta använder dessa smådatorer till. De minimala tangentborden i pyttelaptops (i synnerhet gummitangenterna på XO) är bara marginellt lättare att skriva på än t.ex. iPadens virtuella tangentbord (som dessutom inte tar upp något utrymme när det inte används).
När man ändå håller på, kan man ju byta den gamla x86-processorn mot något effektivare. (Min mobiltelefon har en processor på 1GHz - utan kylflänsar och fläktar!)

Vad sägs om ADAM? Utvecklad av några killar i Indien. Baserad på en Nvidia Tegra (ARM system on chip) samt en Pixel Qi-display av nyare modell än i XO, ska ha ännu bättre läsbarhet utan bakgrundsbelysning.
Killarna bloggar om vad som händer i utvecklingen av företaget och datorn. Apple kan gärna hämta inspiration här.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

För mig passar en netbook (eee) utmärkt. Den går ner nästan överallt, och väger tillräckligt lite för att spara ryggen. Genom att skippa lulllullet så räcker batterierna också.
"slate"-design?
Gummitangenter är knepigt att jobba med. Trodde dom vart borta med ZX-81 .. ;)
Håller med om att x86 är skit, fast mycket programvara är skriven för denna minsta gemensamma skräpstandard. Att klå x86 på Joule/Instruktion är rätt lätt.. :razz:
Skriv svar