Det som är mest intressant för mig är displayen, som Mary Lou Jepsen på Pixel Qi utvecklat. Den går att använda med bakgrundsbelysningen avstängd om det finns tillräckligt med infallande ljus, som t.ex. ute i solskenet. XOn har även en intressant displaycontroller som kan "frysa" en framebuffer-snapshot på displayen vilket innebär att man kan sätta datorn i standby men ändå behålla bilden på skärmen. Om även bakgrundsbelysningen är av så får man då en mycket strömsnål e-boksläsare, till exempel.
Stolt XO-ägare sedan några månader, men jag fick nyligen en fix idé och begick helgerån.
En av anledningarna till att jag skaffade den var att jag behövde en liten smidig, batterisnål och tyst dator att ha i väskan, och t.ex. använda i skolan som e-boksläsare och anteckningsblock.
Till historien hör också att en kompis sprang och köpte en iPad på releasedagen, vilket inspirerade mig till att fixa något slags tabletdator.
Jag tröttnade dock ganska snart på att fälla upp och fälla ihop XOn, samt på att använda dess pyttelilla och ganska dåliga trackpad, samt det komiska men omöjliga gummitangentbordet.
Därför plockade jag ur moderkort, display samt batteri, skaffade ett riktigt tangentbord och ett touchelement, och byggde något nytt:

(Ber om ursäkt för den dåliga kvalitén på vissa bilder. Dessa mobiltillverkare som vill få oss att tro att upplösningen är det enda och sanna måttet på en kameras kvalitet, det är rent löjligt.)
Detta blev inget skönhetsbygge eftersom prioriteten var att bli färdig snabbt så att jag kunde använda den. Tanken är dock ändå att den ska få en ny baksida, som inte hålls på plats med tejp.

Datorn kör netbook-versionen av Ubuntu som har ett touchanpassat menyinterface, det fungerar bra (om än en gnutta långsamt) för pekfingernavigering.