Har nu tillslut efter lite våndande beställt en 1,5kW spindel + VFD från linearmotionbearings2008 på ebay. Beställde den häromdan, ska bli intressant och se när den kommer...
Nu till lite funderingar kriv vattenkylningen. Vad använder ni med liknande spindlar för kylning? Har hittat ett par system till datorer som verkar kunna funka. Denna t.ex. http://www.dustinhome.se/pd_5010305183.aspx
Hur mkt flöde krävs för att kyla tillräckligt? Vad använder ni för vatten? Ja, har som ni märker inte så mkt koll alls än på hur det funkar...
jag använder den coolit kylaren till min 2.2kw spindel funkar klockrent tror den har varit upp till 30 grader som mest .
det är lite gorm med att fylla lufta systemet men det är enda negativa jag sett
Jag har en dränkbar akvariepump och en 120x120 kylelement med fläkt till min 2,2kw.
Glömmer man slå på den så blir spindeln lite varm men så fort man slår på den så svalnar den på nån minut trots smala
långa slangar och ganska lågt flöde.
Jag skulle säga att vilken aktiv kylning som helst förmodligen duger.
Fortsätter min tråd med lite funderingar kring inkopplandet och inställningar av VFD:n.
(ej min bild)
Spindeln jag köpt är som sagt en 1,5kW vattenkyld från kina. Har till denna en Huanyang HY01D523B (tror jag, finns ingen beteckning). Har gjort tre tappra försök att försöka förstå nånting av manualen, nästintill helt utan framgång.
Sedan ska man göra följande inställningar:
1. Adjust PD013 to 8
2. Adjust PD005 to 400
3. Adjust PD004 to 400
4. Adjust PD003 to 400
Tydligen viktigt att man gör det i rätt ordning.
Hoppas det hjälper. Funkar bra för mig. Observera att jag inte kan garantera att inställningarna är exakt samma för din motor!
//Jonas
Så pyramidalt bra!
Verkar ju inte så himla krångligt ändå nu när jag fått hjälp. Liten fundering kring bromsmotståndet bara. Vad är detta? Något som ska användas?
Ska styra via mach3 -> Gecko g540 ->vfd. Borde väl inte vara några problem eller?
Bromsmotstånd brukar användas på maskiner där det finns risk att motorn rusar, t.ex vid någon lyft eller liknande. När motorn rusar kommer den att skicka ström tillbaka till VFD och då leder den ut strömen i motståndet och bränner upp den samtidigt som motorn bromsas.
Jag har läst på en del andra forum att de flesta VFDer från kina saknar elektronik för bromsmotstånd (även om det står i manualen att det ska gå att koppla in). Dom har helt enkelt struntat i ett par interna komponenter som har med det att göra. Men det verkar ju funka bra utan också.
G540 ger ut 0-10V för spindelvarvtalsstyrning om jag inte minns fel.
Koppla mot VI / ACM skulle jag tro.
Sen får du kanske välja rätt inställning på nån av parametrarna i invertern för att byta från att styra varvtalet från
displayen på invertern till att styra det med 0-10V från G540 tror jag.