Utombordare utan reglering av laddningen.
Utombordare utan reglering av laddningen.
Jag är seglare och skriver ibland på en marinsajt där det ofta är laddningsfrågor kring utombordare. De ger några A växelspänning upp till 80V. Ofta är det ett tillbehör på de mindre motorerna och det är då bara en likriktare. Ibland går regulatorn till de lite dyrare motorerna sönder och en ny kostar ett par tusen ibland.
Min undring blev då, finns det nån lämplig komponent som fixar det. Dvs 12V laddning som innebär att blybatteriet ska få max 14,5V.
Problemet borde vara så allmängiltigt att en standardkrets kunde vara att vänta men jag har inte hittat någon.
Nån som sett nån sådan?
Min undring blev då, finns det nån lämplig komponent som fixar det. Dvs 12V laddning som innebär att blybatteriet ska få max 14,5V.
Problemet borde vara så allmängiltigt att en standardkrets kunde vara att vänta men jag har inte hittat någon.
Nån som sett nån sådan?
Re: Utombordare utan reglering av laddningen.
Kan det vara så att du har en permanentmagnet generator på den - många motorcyklar har det.
Fast du måste kolla upp det - det är nått helt annat än en generator med fältlindning.
Men vid lägre uttag är permanentmagnet lösningen vanlig.
Du skall ha tre faser ut samt 2-3 ytterliggare kablar (dom kan vara flera för att minska belastningen men samma färgkod)
3 faser , plus,minus och tändning (ign) som stänger av den via tändström - alla har inte det.
Då kan man använda mc regulatorer - som visserligen är minst lika dyra original.
Men det finns sidotillverkare som gör bättre grejer för en tusing , beggade från skroten för en 500-800 spänn.
Dom flesta 600-1000cc har regulatorer som pallar en 300-400W , många har än mera speciellt insprutare.
Fast du måste kolla upp det - det är nått helt annat än en generator med fältlindning.
Men vid lägre uttag är permanentmagnet lösningen vanlig.
Du skall ha tre faser ut samt 2-3 ytterliggare kablar (dom kan vara flera för att minska belastningen men samma färgkod)
3 faser , plus,minus och tändning (ign) som stänger av den via tändström - alla har inte det.
Då kan man använda mc regulatorer - som visserligen är minst lika dyra original.
Men det finns sidotillverkare som gör bättre grejer för en tusing , beggade från skroten för en 500-800 spänn.
Dom flesta 600-1000cc har regulatorer som pallar en 300-400W , många har än mera speciellt insprutare.
Re: Utombordare utan reglering av laddningen.
Jag vill minnas att MC med permanentmagneter, bara har en Zenerdiod som skickar "överflödet" till jord.
Re: Utombordare utan reglering av laddningen.
Jo en gammal enfas kör så , en med tre faser kör me tyristorer, sen likriktarbrygga och batteri och ett styrpaket.
Samma sak nästan.
Elektroniken enkelt sett skjuter tyristorerna mot jord så fort batterierna ligger på vald spänning - vanligtvis runt 14.
Överskottet blir inte till bara till värme - generatorn klapparihop mer eller mindre vid regleringen så den är ganska effektiv och billig.
Samma sak nästan.
Elektroniken enkelt sett skjuter tyristorerna mot jord så fort batterierna ligger på vald spänning - vanligtvis runt 14.
Överskottet blir inte till bara till värme - generatorn klapparihop mer eller mindre vid regleringen så den är ganska effektiv och billig.
Re: Utombordare utan reglering av laddningen.
Med flera faser blir det lite knepigare. De större utombordarna har väl det för att få ut mer ström. Ändå verkar det inte bli mer än några Ampere. Jag tänkte jag skulle komma med en briljant lösning och stila med den men många som har problemet är ännu sämre än jag på elektronik och får nog svårt att ta till sig något som är mer elektriskt än en avbitartång.
Jag kunde inte se nån lämplig zenerdiod men såg på annat ställe att effektzener inte är nån hit längre. Det skulle annars vara en elektronikräddare för den som kör med fulladdat batteri och ska använda utombordaren för en längre körning då batteriet kommer upp i höga spänningar. Det kan bli uppåt 100V med en oreglerad likriktad permanentmagnetsutombordare. Blyaccen sticker iväg med spänningen ganska lätt uppåt 15 - 16 V och osäkert hur mycket elektroniken ombord tål.
Jag kunde inte se nån lämplig zenerdiod men såg på annat ställe att effektzener inte är nån hit längre. Det skulle annars vara en elektronikräddare för den som kör med fulladdat batteri och ska använda utombordaren för en längre körning då batteriet kommer upp i höga spänningar. Det kan bli uppåt 100V med en oreglerad likriktad permanentmagnetsutombordare. Blyaccen sticker iväg med spänningen ganska lätt uppåt 15 - 16 V och osäkert hur mycket elektroniken ombord tål.
Re: Utombordare utan reglering av laddningen.
Fordonselektronik skall klara minst 16V iaf - men din batterier gillar inte det ändå.
Men det är ju inga problem att bygga en egen - annars så är en mc regulator lösningen om du har permmag.
I stora drag har man bara nån styrning som jordar ned faserna när batterispänningen överstiger 14,4 t.ex
Du kan ha 14,0-14,2 också - brukar ligga där på mc regulatorerna - återladdningen går dock långsammare men snällare mot små accar.
Finns trådar här om sådana regulatorer
Men det är ju inga problem att bygga en egen - annars så är en mc regulator lösningen om du har permmag.
I stora drag har man bara nån styrning som jordar ned faserna när batterispänningen överstiger 14,4 t.ex
Du kan ha 14,0-14,2 också - brukar ligga där på mc regulatorerna - återladdningen går dock långsammare men snällare mot små accar.
Finns trådar här om sådana regulatorer
Re: Utombordare utan reglering av laddningen.
det eller en enkel shuntregulator
det är ju inte mera än en spänningsreferens en op och en effekttrissa
det är ju inte mera än en spänningsreferens en op och en effekttrissa
-
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 16 mars 2011, 16:06:03
- Ort: Eskilstuna
Re: Utombordare utan reglering av laddningen.
Visserligen nästan ett år sedan det var aktivitet i tråden men jag ser inget som tyder på att problemet är löst. Iaf har inte TS skrivit något om detta.
Jag sitter lite i samma sits. Har en mercury 60 hkr från 1989 som har en alternator med permanentmagneter. Ger 17-18V vid tomgång.
Jag fastnade för CEKs D250S Dual som är en DC-DC laddare. Den klarar dock bara max 22VDC på ingången och deras tekniker gillar inte alls idén med att sätta den mellan alternatorn och batteriet utan vill att den sitter efter startbatteriet för att mata förbrukare och ett förbrukarbatteri. Problemet är att jag har bara ett batteri och vill gärna skydda det så jag har klurat på ett skyddskrets med råd ifrån Elfa-forumet som består av ett gäng kondingar, en fet drossel och en zenerdiod som förhoppningsvis ska skydda laddarens ingång. På den andra ingången kommer jag att koppla en liten solpanel för underhållsladdning.
Hoppas detta var till nytta.
Länk till ELFA-tråden
Jag sitter lite i samma sits. Har en mercury 60 hkr från 1989 som har en alternator med permanentmagneter. Ger 17-18V vid tomgång.
Jag fastnade för CEKs D250S Dual som är en DC-DC laddare. Den klarar dock bara max 22VDC på ingången och deras tekniker gillar inte alls idén med att sätta den mellan alternatorn och batteriet utan vill att den sitter efter startbatteriet för att mata förbrukare och ett förbrukarbatteri. Problemet är att jag har bara ett batteri och vill gärna skydda det så jag har klurat på ett skyddskrets med råd ifrån Elfa-forumet som består av ett gäng kondingar, en fet drossel och en zenerdiod som förhoppningsvis ska skydda laddarens ingång. På den andra ingången kommer jag att koppla en liten solpanel för underhållsladdning.
Hoppas detta var till nytta.
Länk till ELFA-tråden
Re: Utombordare utan reglering av laddningen.
det finns tidiga trådar om MC-generatorer och dess reglering, Bearing pysslade med detta om jag inte mins fel
(leta)
den här tråden kan vara värt att titta, en bit ned så är det tom. schema på en trefas regulator och man gogglar så går det säkert hitta många fler - det är inte speciellt komplicerat när allt kommer omkring.
om permanentgeneratorn sitter på en MC, moped, cykel eller båtmotor är ganska egalt då det är samma princip på alla ställen
(leta)
den här tråden kan vara värt att titta, en bit ned så är det tom. schema på en trefas regulator och man gogglar så går det säkert hitta många fler - det är inte speciellt komplicerat när allt kommer omkring.
om permanentgeneratorn sitter på en MC, moped, cykel eller båtmotor är ganska egalt då det är samma princip på alla ställen